Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Jag vill köpa en extern hårddisk att lägga upp alla mina samplingsbibliotek på.

Spelar det någon roll vilket gränssnitt jag använder för att koppla hårddisken till datorn?

Räcker USB2 eller kommer jag uppleva förseningar i uppspelning eller i hämtning av samplingar el. dyl.?

Nånstans är det väl ändå i RAM-minnet som samplingar lagras när de används eftersom det är snabbare...men var det inte så att vissa samplingsbibliotek (med tillhörande program) spelar direkt ur hårddisken där man har saker sparade?

Hur som helst, tycker ni jag ska köpa en USB2-hårddisk (typ någon Lacie d2)?

Jag har hört att Firewire (400) ändå är snabbare än USB2 trots att USB2 har 480 Mbits överföringshastighet som max, därför att Firewire redan från början var tänkt som ett höghastighetsgränssnitt och därför att USB2 krävde mera nånting...belastade processorn mer..eller operativsystemet mer..minns inte riktigt.

För att göra en lång historia kort: Räcker USB2 till min externa hårddisk? Räcker Firewire 400? Behöver jag så snabb överföring som Firewire 800? Är det ett bra köp eller bara slöseri med pengar om hårddisken bara ska användas till att lagra stora mängder samplingar?

Tacksam för svar

MVH

Perikles

Är det ingen som kan svara på detta?

Redigerat av Perikles
Annons
Postat
Jag har hört att Firewire (400) ändå är snabbare än USB2 trots att USB2 har 480 Mbits överföringshastighet som max

Jepp!

Räcker USB2 till min externa hårddisk?

Njaa... Det fungerar, men Firewire är bättre och inte mycket dyrare.

Räcker Firewire 400?

Absolut!

Behöver jag så snabb överföring som Firewire 800?

Nej, det är mycket tveksamt att du skulle behöva.

Sök gärna på de trådar som redan finns i ämnet, så hittar du mycket information!

Testa sökord som firewire, hårddisk 😄

Lycka till!

Postat (redigerat)

Tack för hjälpen.

Det är iaf en avsevärd skillnad i pris mellan firewire 400 och firewire 800. Då slipper jag dessutom köpa nåt PCI-kort för att kunna ha FW800.

Jag e väldigt ny (även om jag registrerade mig för länge sen) på forumet så jag har inte kommit in i det hela än, det finns så många ämnen, så många trådar...tack för tipset om sökfunktionen.

/Perikles

Redigerat av Perikles
Postat

jag använder en extern hårddisk (USB2) för lagring av diverse data och backup och sånt som jag inte behöver snabb åtkomst av..färdiga cubaseprojekt, manualer i .pdf-format osv eftersom jag inte ansåg att det fungerade så pass bra som jag hade önskat.. så mitt råd är definivt att köpa en firewire-version redan nu och inte köpa en kanske lite billigare produkt för att ångra dej senare.

Postat

Hej!

Jag tycker USB 2 räcker och blir över men FW 400 är snabbare (på min dator) och sådana hårddiskar ör ju också minimalt dyrare så kör på det!

Postat

Men om man har en vanlig IDE 3.5" 7200rpm och sätter den i ett chassi som har firewire. Blir den då lika snabb som en "riktig" firewire-disk?

/giggsy

Postat

Hej!

Hur menar du? Allra snabbast är ju 3.5" i datorn! Om det inte är ngt fel på chassit så blir det identiskt med en "riktig" FW-HD!

Postat

Köp en kvalitetshårddisk som klarar både USB2 och firewire, både 400 och 800.

Personligen skulle jag definitivt välja Maxtors externa hårddisklösning, Onetouch II, före LaCie. LaCie gör bra skärmar, men tenderar att ha varierande kvalitet på sitt övriga sortiment när det gäller datalagring, snygg design ofta dock men inte lika bra inuti trots att de tar bra betalt...

Postat

Ok, så 3,5" i datorn är snabbare än en extern firewire 400 eller 800? :rolleyes:

Jag menar om man har en 3,5" fullproppad med samplingar men inte har nån plats i datorn för den, då kan man ju köpa ett externt firewire-chassi att sätta den i. Saktar då 3,5"-disken ner till chassits hastighet eller har den samma hastighet som den hade haft om den suttit inne i datorn?

/giggsy

Postat
Violiner,

vad är fördelen med en extern hd jämfört med en 3,5" + ett firewirechassi?

/giggsy

Ingen om man har samma kvalitet på hårddiskarna och ser till att köpa kvalitet på det externa chassit. Möjligen att man missar den mjukvara som brukar följa med den kompletta HD:n, typ Retrospect eller liknande.

Köp bara inte det billigaste skräpet om du köper ett chassie, det finns en del som är litet för billigt...

Postat (redigerat)

Hej!

Som priserna ser ut idag finns ju inget att vinna på att "bygga" en egen extern HD! 500GB 16MB 7,200 rpm Lacie USB 2 kostar 2995:- inklusive mums!

Man kan inte ens köpa en 500GB 16MB 7,200 rpm hårddisk för under 3,500 kr :rolleyes:!

Redigerat av Hans
Postat

Man vinner ju möjligheten att ha disken internt eller externt. Bra om man vill skicka in disken i polarns dator och han inte har nån fw-anslutning.

Sen vete fan hur ofta det händer. 🙂

/giggsy

Postat

ja jag håller nog med. Tror inte man tjänar nåt på att köpa intern hårddisk och stoppa in den i ett chassi. Skulle man dessutom bry sig om sin hårddisk borde man montera in någon slags fläkt också..

Tack för alla svar. Det blir nog en Firewire 400. Det finns ingen anledning att köpa det allra bästa med 3 ansl.möjligheter, dvs både USB2, FW400 och FW800.

FW800 är ju supersnabb överföring. Det behövs inte så mkt. Enda gången man kan tycka det går lite långsamt är ifall man ska flytta över någon film eller två till hårddisken. Men hur stor skillnad gör egentligen om man flyttar över den på 14 sekunder eller på 7?

Perikles

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.