dalachriser Postat 20 oktober 2005 Postat 20 oktober 2005 (redigerat) Hejsan allihopa. 😱 Har nu tröttnat på att ha ljudkort med 2444in/1332ut och AD/DA-omvandlare och preamps från 1927. Sålde mitt Motu 828mkII,Swissonic AD8,alla kinesmickar och mitt slitna Sonor trumset (för många i och urlastningar ur bussen). Det jag har kvar är allt annat runt omkring såsom stativ,kablar,studiomöbel etc. Jag behöll dock min plywood kontrabas,Gibsongitarren, alla cymbalerna och det digitala trumsetet. Det jag behöll i datorn var Logic Pro och alla samplingsbiblioteken. Monitorerna fick också vara kvar,ett par ADAM ANF10 (tycker om dom fast de är ADAMS "budgetvariant"). Mikrofonerna som fick stanna kvar var ett par Sennheiser 421:or (tycker de låter bättre än SM57:orna). Så, med allt det avklarat så tänkte jag försöka förklara vad jag är ute efter. 😛 Jag sysslar mest med Jazz,triphop,D'n'B av den lite mer poppiga varianten med blandade akustiska och samplade trummor,kontrabas och stråkar. När jag mikar trumsetet så brukar jag micka med ett par OH,bastrummik och en på virveln så därför behöver jag ett EXTERNT ljudkort med möjlighet till att få 4 micpreampar och 2 balanserade ut,varken mer eller mindre.Funderar starkt på Metric Halos ULN-2 med en 2kanals micpreamp som då ger sammanlagt 4 micpreampar. Mikrofonerna som jag letar efter ska vara ett par Omnimikar till OH,en dynamisk och en kondensator till bastrumman,och en kondensator till virveln. Trummorna blir nog Sonors Jungleset (16" bastrumma,10"hängpuka,14" golvpuka). Sen behöver jag en dator (mac),helst en bärbar för mina samplingsstunder. Det sista och viktigaste är vad jag ska göra åt inspelnings/kontrollrummet som är 12kvm "stort".Ska jag köra fullt ut och absorbera bort det mesta,eller ska jag försöka med lite diffusorer på de rätta platserna i ett så litet rum? Alltså,mikrofoner,externt ljudkort+ev.2kanals micpre,trumset,träreglar&stenull och en dator för 60.000kr.Är det möjligt att få bra grejer för de pengarna eller drömmer jag? Ni får gärna hjälpa mig plocka ihop ett paket. Snälla hjälp denna förvirrade skinnbankare. 🙂 Tackar ödmjukast på förhand. David PS.Trummorna jag funderar på kostar ca 7000kr om ni vill räkna med dem i summan. 🙂 Redigerat 20 oktober 2005 av dalachriser
Christoffer Bergfors Postat 25 oktober 2005 Postat 25 oktober 2005 Jag gillar också MD421, har två stycken och skulle gärna ha ett par till, men jag kan för allt i världen inte föredra dem jämfört med en SM57 på virvel! När det gäller så små ljudkort så har jag dålig koll. Som OH mickar så gillar jag AKG C414 och Shure SM81. C414 är valbara i alla de fyra vanliga karaktäristikerna så de är väldigt flexibla. Billiga omnis är Behringers ECM8000. Ett bra kit och ett bra rum så låter dom kalas. Vogel här tex får ribba varje gång han ser sina. 😠 På kagge så är en AKG D112 standard. Låter solad aldrig speciellt kul men funkar alltid bra i mix. Jag gillar Sennheiser E602 och har också en Shure Beta 52 som är ok. Virvel är första alternativet SM57. Beträffande rummet så känns det fel att ge lite allmänna tips utan att veta hur det ser ut. 12kvm kan ha ganska många olika dimensioner och lika många ljudbilder. Generellt så är basfällor i hörnen rätt bra iallafall.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.