Jump to content
Annons

Vilken sorts musikkock är du?


Recommended Posts

Vilken sorts musikkock är du?

Ett vetenskapligt framtaget test som visar vem du är som musikskapare…

Om du var exakt lika bra på att laga mat som att hålla på med musik, vilken sorts kock vore du då?

1. Luktaren

Kocken: Med briljans ser du direkt vad som saknas på bordet eller vilken krydda som det borde vara mer av i matlagningen. Det enda du behöver göra är att lukta på maten och du vet på momangen vad som bör tillsättas. Din kokkonst är bred, du behärskar all sorts matlagning och du jobbar givetvis på en av de mer exklusiva restaurangerna som finns i stadens finare kvarter.

Musikskaparen: Du behöver inte lyssna på en låt för att veta om den är bra. Du läser noterna, ser vilka instrument som används och slänger en blick in i kontrollrummet och ser vilka effekter som är kopplade till mixern. Du kan redan nu avgöra om det behövs en extra doa i kören och när du tar i hand med trummisen känner du på handslaget att han inte spelar tight och byter ut honom. Du är one of a kind!

2. Provsmakaren

Kocken: Du behärskar all sorts matlagning och är skolad hos Luktaren. Den största skillnaden från din läromästare är att du måste provsmaka maten för att känna vad det är som saknas. Är det i år din tur att bli årets kock?

Musikskaparen: Redan efter första refrängen kan du såga en inspelning totalt, du berättar vad som är fel och rättar till alla misstag som gjorts. Du producerar allt från svensktoppen musik till den fetaste gangster rappen och vågar prova den sistnämnda tillsammans med stadens symfoniorkester. Men så har du ju alltid budget till allt!

3. Sushikocken

Kocken: Du kan din sak! Visst, det är bara sushi du kan tillaga men dina kritiker rosar dig och har du tur så blir det just sushi som är årets mattrend i år igen. Vissa hatar rå fisk, men det bryr du dig inte om, du har ju trots allt en stor skara fans i Japan.

Musikskaparen: Som musikskapare är du otroligt smal, du kör din grej helt enkelt och vet egentligen inte hur man gör på något annat sätt. Din publik älskar dig medan andra inte verkar fatta det minsta vad det ens är du vill få ut av din musik.

4. Pizzabagaren

Kocken: Alla gillar pizza, mer eller mindre. Barnen älskar dig mest! Alla vet att en Hawaii består av basbotten, skinka och ananas och vet därigenom vad dom får även fast de aldrig tidigare besökt din restaurang.

Musikskaparen: Du kan din grej, problemet är bara det att du inte sticker ut! Du använder de ingredienser som alla andra har i sina låtar så det blir inget extra av det du producerar. Du försöker verkligen slå men lyckas aldrig binda mer än en flyktig publik så du fortsätter att spela covers på stadens lokala pub.

5. Husmanskostkocken

Kocken: Du har alla baskunskaperna och slänger lätt ihop en pytt av det som finns över i kylen. Problemet är bara att du inte vågar sticka ut utan håller dig till de säkra korten, falukorv, pytt och sjömansbiff. Det krävs mer för att bli årets kock!

Musikskaparen: Kanske är du musikläraren som aldrig vågade satsa på bandet och går och grämer dig över detta. Men nu har du en fast inkomst och älskar, typ, ditt jobb då du får hålla på med det som ligger dig varmast om hjärtat. Du vet att du kan få stjärnglans om du bara skulle våga ta steget…

6. Mafioso

Kocken: Du har aldrig lagat mat i hela ditt liv och skulle du prova skulle det antagligen sluta i katastrof. Trots detta så äger du flertalet restauranger som drar in stora pengar. Men pass upp, det ryktas om att du tvättar pengar!

Musikmakaren: A la Bert Karlsson är du totalt tondöv. Du sjunger falskt på din mors begravning och stoppar kollekten i egen ficka. Du har ett eget skivbolag med flertalet talangfulla artister, en del riktigt stora. Dom hotar dock ständigt att lämna dig efter som du suger ut varje öre i vinst från stackarna.

7. Den nakne kocken

Kocken: Givetvis lagar du all mat naken. Det är exotisk matlagning med inslag av förbjuden frukt.

Musikskaparen: Din muschè tillhör en av norra Europas fetaste. Inte nog med att det är du som producerat soundtracket till den senaste porrullen på marknaden, du är även delaktig i flera av scenerna…

8. Studenten

Kocken: Din meny består oftast av fiskpinnar med makaroner. Det är smaklöst och du lyckas oftast bränna maten. Du har ambitioner om att laga nånting riktigt gott till helgen, du får se om du orkar…

Musikskaparen: Din studio är allt annat än fet och det som kommer ur högtalarna kanske imponerar på poolarna efter 8 öl. Du drömmer om det stora genombrottet men det vill sig inte riktigt.

9. Kreatören (edit by Musik)

Kocken: Du är inte rädd för att experimentera. Förvisso följer du ofta kokböcker i din matlagning, men mest som grund och njuter mest av att själv skapa rätter och sätta pricken över i. Att skapa egna konfekter, bakverk och desserter ligger dig extra varmt om hjärtat.

Musikskaparen: Du lyssnar regelbundet på all annan slags musik, men du plockar aldrig någonsin medvetet ett riff, en melodislinga eller något annat från någon annan musikskapares verk. Du känner stor respekt för andras musikskapande och lever därför därefter. Att kreera för dig betyder att skapa inte att sno.

10. Tyckaren (edit by royen)

Kocken: Du ser gärna på när andra lagar mat och kommer med goda råd om hur länge pannbiffarna ska stekas på varje sida, mm. Att känsliga människor drar stekspaden i väggen och lämnar spisen efter några tillsägningar rör dig inte i ryggen.

Själv nöjer du dig dock oftast med ett par tre ostmackor till middag.

Musikskaparen: Du har tydliga åsikter om all slags musik - att du inte hört hälften av den spelar ingen roll. Antagligen har du gått grundkursen i musikvetenskap på Stockholms universitet. Dina egna verk utmynnar dock sällan i mer än åttatakters loopar och konstiga ljudexperiment.

11. Återvinnaren (edit by royen)

Kocken: Ditt kylskåp är fyllt med halvfabrikat. Detta faktum hindrar dig dock inte från att experimentera friskt i köket. Att majonnäsen och pulversoppan kom i olika förpackningar betyder inte att dom inte hör ihop. Skulle du någon gång laga mat från scratch hamnar resterna (och det blir alltid rester!) i kylskåpet och återanvänds i nästa kulinariska frankensteinexperiment.

Musikskaparen: Du kan med all sannolikhet inte spela något instrument över huvud taget. Äger du en dator används den i extremfall för att ladda ner den där sällsynta tolvtumssingeln som inte går att hitta någonstans. Nej, allra bäst trivs du trots allt med dina två bandspelare och din vinylsamling.

Kom gärna med fler förslag på olika slags kockar så kan jag lägga in dem! Min fantasi dog just ut. Men berätta gärna vilken slags kock du är och motivera gärna varför!

//FredAsp

Redigerat av FredAsp
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Hej!

Käck tråd. Hoppas såklart på en del svar, eftersom första inlägget var genomarbetat och rätt långt. Här kommer ett förslag på en ny kock, eftersom ingen av de nämnda passade in...

Kreatören

Kocken: Du är inte rädd för att experimentera. Förvisso följer du ofta kokböcker i din matlagning, men mest som grund och njuter mest av att själv skapa rätter och sätta pricken över i. Att skapa egna konfekter, bakverk och desserter ligger dig extra varmt om hjärtat.

Musikskaparen: Du lyssnar regelbundet på all annan slags musik, men du plockar aldrig någonsin medvetet ett riff, en melodislinga eller något annat från någon annan musikskapares verk. Du känner stor respekt för andras musikskapande och lever därför därefter. Att kreera betyder för dig att skapa, inte att sno.

musik = Kreatören x2.

😱

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

sushi tror jag (i miniformat, okänd sushikock?) 😛

Sushi e gott som fan för övrigt

Finns det någon i överhuvudtaget som är en luktare? 😱

Redigerat av Drik
Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckaren

Kocken: Du ser gärna på när andra lagar mat och kommer med goda råd om hur länge pannbiffarna ska stekas på varje sida, mm. Att känsliga människor drar stekspaden i väggen och lämnar spisen efter några tillsägningar rör dig inte i ryggen.

Själv nöjer du dig dock oftast med ett par tre ostmackor till middag.

Musikskaparen: Du har tydliga åsikter om all slags musik - att du inte hört hälften av den spelar ingen roll. Antagligen har du gått grundkursen i musikvetenskap på Stockholms universitet. Dina egna verk utmynnar dock sällan i mer än åttatakters loopar och konstiga ljudexperiment.

Återvinnaren

Kocken: Ditt kylskåp är fyllt med halvfabrikat. Detta faktum hindrar dig dock inte från att experimentera friskt i köket. Att majonnäsen och pulversoppan kom i olika förpackningar betyder inte att dom inte hör ihop. Skulle du någon gång laga mat från scratch hamnar resterna (och det blir alltid rester!) i kylskåpet och återanvänds i nästa kulinariska frankensteinexperiment.

Musikskaparen: Du kan med all sannolikhet inte spela något instrument över huvud taget. Äger du en dator används den i extremfall för att ladda ner den där sällsynta tolvtumssingeln som inte går att hitta någonstans. Nej, allra bäst trivs du trots allt med dina två bandspelare och din vinylsamling.

EDIT: Missade ett "/"

Redigerat av royen
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jag kan bara inte med orden förfest och efterfest, kan man inte döpa om dessa ord till Intro resp Outtro för att passa oss musiker bättre?

Förresten, jag har på skivomslag sett det sistnämnda ordet stavas på två olika sätt, vilket gäller?

Outro eller Outtro?

😎

alcon väska//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan bara inte med orden förfest och efterfest, kan man inte döpa om dessa ord till Intro resp Outtro för att passa oss musiker bättre?

Förresten, jag har på skivomslag sett det sistnämnda ordet stavas på två olika sätt, vilket gäller?

Outro eller Outtro?

😎

alcon väska//:musik

Skillnaden är förhoppningsvis att inom musikens värld är ändå själva låten det bästa. När man festar brukar jag tycka att förfe.......förlåt, intro och outro är det roligaste och viktigaste. En riktigt bra festkväll så är introt långt och bygger upp mot något slags klimax (som sällan brukar komma i själva "huvudfesten"). Efterfesten brukar väl sedan vara väldigt uppåt och kul för att, framåt morgonen, klinga av i en behaglig slöhet som leder till djup, skön sömn. Att sedan uppvaknandet sker i djupa ångestattacker gör ju inte festen kvällen före sämre!

"Outro" måste väl vara den korrekta stavningen? Det andra måste väl vara en felstavning? Jag har då aldrig sett det förr.

Link to comment
Dela på andra sajter

10. Tyckaren (edit by royen)

Kocken: Du ser gärna på när andra lagar mat och kommer med goda råd om hur länge pannbiffarna ska stekas på varje sida, mm. Att känsliga människor drar stekspaden i väggen och lämnar spisen efter några tillsägningar rör dig inte i ryggen.

Själv nöjer du dig dock oftast med ett par tre ostmackor till middag.

Musikskaparen: Du har tydliga åsikter om all slags musik - att du inte hört hälften av den spelar ingen roll. Antagligen har du gått grundkursen i musikvetenskap på Stockholms universitet. Dina egna verk utmynnar dock sällan i mer än åttatakters loopar och konstiga ljudexperiment.

Fan, jag kände igen mig iden här 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik: Jag är helt klart tyckaren. Har inte avslutat en låt på flera månader. Är iofs hyfsat aktiv i köket, men men...

Pluffo: Haha, du med? Har faktiskt gjort det en gång, tillfälligt konfiskerat en skiva med riktigt risig eurotrance på en fest. Får skylla på att jag var full 😳😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Uj, det blir nog studenten fullt ut här. Dock har jag aldrig varit så smaklös att jag ätit makaroner med fiskpinnar.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Uj, det blir nog studenten fullt ut här. Dock har jag aldrig varit så smaklös att jag ätit makaroner med fiskpinnar.. 🙂

Vad är det för fel på makaroner och fiskpinnar nu då?? Med lite citron över alltihopa är det riktigt gott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Uj, det blir nog studenten fullt ut här. Dock har jag aldrig varit så smaklös att jag ätit makaroner med fiskpinnar..  🙂

Vad är det för fel på makaroner och fiskpinnar nu då?? Med lite citron över alltihopa är det riktigt gott.

Tja, som sagt har jag aldrig provat och så länge det finns ris här i världen ser jag ingen anledning att göra det heller. Inte ens med citron på 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Uj, det blir nog studenten fullt ut här. Dock har jag aldrig varit så smaklös att jag ätit makaroner med fiskpinnar..  😄

Vad är det för fel på makaroner och fiskpinnar nu då?? Med lite citron över alltihopa är det riktigt gott.

Tja, som sagt har jag aldrig provat och så länge det finns ris här i världen ser jag ingen anledning att göra det heller. Inte ens med citron på 😄

😄 haha..

Ja ris är bra mat. Kokar ris dagligen här. Billigt och gott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åhå.. svårt det där.. Kocken var ju enkel för min del.. Jag råkar nämligen vara Luktaren.. Sällan jag provsmakar det jag gör.. På nåt konstigt sätt blir det oftast bäst om jag litar på lukten och höftar i med kryddor och tider.. Gott brukar det bli.. Kan avslöja en liten gastronomisk hemlighet... Kanel och färsk ingefära kan göra underverk till det mesta kött/fågelrätter 😄

Rent musikaliskt ligger jag mellan kreatören och tyckaren Tyckaren kan ju låta lite besserwissig men så är ju jag mest ljudtekniker också..

Kul liknelse i alla fall 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

😄 haha..

Ja ris är bra mat. Kokar ris dagligen här. Billigt och gott.

Jodå, har bara det lilla problemet att en polare som är såndär hälsonisse övertalat mig att köpa fullkornsris och jag måste göra nåt fel för det är som att sitta och tugga gummikulor 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

😄 haha..

Ja ris är bra mat. Kokar ris dagligen här. Billigt och gott.

Jodå, har bara det lilla problemet att en polare som är såndär hälsonisse övertalat mig att köpa fullkornsris och jag måste göra nåt fel för det är som att sitta och tugga gummikulor 😄

Nejnej! Jag kör fullkorn här. Det blir skitbra hela tiden. Uncle Bens fullkornsris. Det är grejjer det! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...