Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hade nyligen en alldeles otrevlig hårddisk-krasch vilket resulterade i inköp av en ny hårddisk...

Efter detta har jag då installerat alla program på nytt,

däribland Cubase SL 3.1, SonikSynth 2 och Sampletank 2.

Jag använder ett PreSonus FirePod FW-ljudkort som jag har varit väldigt nöjd med tills allt börjat krångla efter nyinstallationerna nu. Oxå här är det nya drivrutiner och Firmware upgraderingar gjorda, allt efter tillverkarens rekommendationer...

Mitt problem kom så fort jag skulle spela in helt enkelt...

Det kommer missljud med jämna mellanrum (1 gång/sek ungefär och låter som ett väldigt kort sprakande) som jag misstänker har med synken att göra.. ibland lyckas jag få det att försvinna men det är på olika sätt varje gång...

Och även när dessa missljud inte hörs så blir det konstigt när jag spelar in. Detta gäller bara MIDI vad jag vet än så länge.

På det första spåret jag spelar in så hamnar ljudet något efter och ju fler spår jag spelar in desto mer fördröjning blir det på inspelningen..

Ljudet kommer "typ" i tid men oxå detta är lite konstigt...

jag ställer in en input-latency på kortet på tex 2.5 ms men i cubase står det då kanske 4 ms input latency, vilket resulterar i en output latency på 7-8 ms enligt cubase, men mina öron tycker att inte heller detta stämmer... Snarare nånstans 10-15 ms...

Någon lösning på detta?

Mina specar på datorn är:

Athlon 64 XP3200+

1.5 GB DDR

80 GB SATA disk (indelade i 2 st partitioner)

128 MB PCI-E Grafikkort (kör med dubbla skärmar)

Tack på förhand,

Robban

Annons
Postat

Har det kanske med ignoreport-filtret att göra? Kolla om du har några emulerade portar... 😆

I de flesta fall ska man flytta filen, men i vissa fall ska den kopieras, så att den alltså ligger kvar på det ursprungliga stället också...

Postat

tyvärr.. har redan gjort de inställningarna.. och provade nu oxå med det du först rekommenderade... ingen skillnad...

kan det vara så att de nya drivrutinerna + firmware updateringarna till ljudkortet inte är testat för SL3.1 och således skapar nåt typ av problem?

Postat

1. Ytterligare en fundering... Det kan inte ha med att jag använder den inbyggda

FW-porten på moderkortet som gör att den dummar sig? Kanske borde byta

till ett alldeles eget kort... Skulle gissa att det är VIA-chipset på det inbyggda.

2. Efter alla tips jag läst om via den fina sökfunktionen (ja den är

underskattad 😏 ) så hamnar saker nu i synk när jag spelar in,

men den visar fortfarande fel värde på input-latencyfältet (vackert ord, ja vet...)

3. Och det mest störiga kvarstår... De regelbundna "klicken" eller vad man

nu ska kalla dom. Några andra funderingar om detta fenomen?

Postat

verkar ha löst sig nu... iaf än så länge 😉

bytte till slut från den inbyggda Texas instruments FW-porten till ett VIA-kort (ja jag vet att det låter konstigt... 🙂 ) med 3 FW-portar på som jag hade i datorn innan jag fick krashen å det... för jag kom på att jag faktiskt hade haft firepoden i den porten innan...

Verkar som att TI för en gåns skull INTE rekommenderas jämfört med VIA som alla säger e så kasst... 😄

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

...hrmm... 🙂 det hjälpte visst inte...

det löser sig oftast om jag byter sample-rate ett par gånger på kortet efter jag startat cubase och har ett projekt igång..

och det är hittills bara när jag kör i 44.1 KHz som problemet uppstår... å vissa projekt vill jag har i 44.1 på en gång så jag slipper konvertera i onödan efteråt vid mastring å det...

EDIT: stavfel...

Redigerat av aorfreak

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.