Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

step1_hero_pm_051019.jpg

Powermac G5: Apple meddelade alldeles nyss att de numera skeppar alla nya Power Mac G5 med processorer som bygger på dubbla kärnor. Konkret betyder det att prestanda ska ökas väsentligt jämfört med "vanliga" processorer som bygger på en kärna. Dubbla kärnor finns sedan en tid tillbaka även på Intel- och AMD-processorer för PC.

Andra nyheter i den nya Power Mac G5-serien är PCI Express för expansionskort, 533 Mhz ddr2-minne och upp till värstinggrafikkortet Nvidia GeForce 6660 med 256 megabyte minne.

Sin nya toppmodell har Apple bestyckad med två stycken 2,5 Ghz processorer med dubbla kärnor - och kallar den således Powermac G5 Quad. Priset på toppmodellen landar på 33 295 kronor inklusive moms.

17inpb.jpg

Powerbook: Även denna serie har fått sig några mycket välkomna uppdateringar. Enligt Apple får 15- och 17-tumsmodellerna upp till en timme längre batteritid, och högre skärmupplösning. 17-tummaren får 1680 x 1050 i upplösning medan 15-tummaren landar på 1440 x 960.

Numera kommer alla "Powerbookar" med dvd-bränning (Superdrive) och priset börjar på 15 495 kronor inklusive moms.

Läs om de nya modellerna på Apple Store

Annons
Postat
Fasen, vad min dator blir sämre och sämre hela tiden... 😆

Å andra sidan gör man oftast ingen bedårande musik med en guldtacka.

Du har så rätt så rätt....

Postat

Schysst att de uppdaterar specifikationerna på sina datorer men håller samma pris. Synd att de fortfarande inte lyckas höja hastigheten på sina Powerbooks, de är verkligen hopplöst efter nu. G5orna ser schyssta ut däremot, att deti nte var jag som vann de där 122 miljonerna!

Postat
Synd att de fortfarande inte lyckas höja hastigheten på sina Powerbooks, de är verkligen hopplöst efter nu.

Håller med. Jag hade hoppats på G5 i den ioch med Dualcore men men...

I alla fall gött för mig som siktar på en Powerbook inom en snar framtid.

En av dom G5:orna skulle vara trevlig att lägga vantarna på. 🙂

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Schysst att de uppdaterar specifikationerna på sina datorer men håller samma pris. Synd att de fortfarande inte lyckas höja hastigheten på sina Powerbooks, de är verkligen hopplöst efter nu.

I teorin ja men i praktiken , nej. Kombinationen av en snabb och relativt tyst bärbar dator med ett stabilt operativssystem och lång batteritid ska inte föraktas.

Många blir desstom lurade av PCs upphypade siffror gällande Mhz, busshastigheter och dylikt.

Postat
Håller med. Jag hade hoppats på G5 i den ioch med Dualcore men men...

I alla fall gött för mig som siktar på en Powerbook inom en snar framtid.

En av dom G5:orna skulle vara trevlig att lägga vantarna på. 🙂

Det blir aldrig en Powerbook G5. De kommer aldrig få ordning på kylningen till en bärbar. Vi får hoppas på Powerbook med Intel under sommaren/hösten 2006.

99mac har redan testat Powermacen, bland de första i världen:

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=87243

Postat

Prövade av ren nyfikenhet vad man skulle få betala om man väljer en G5 quad och lägger till det dyraste av allt som dom föreslår till beställningen... landade på $25,375.00, eller ganska precis 200.000 kr. Trodde inte man kunde lägga så mycket pengar på en enda dator... 🙂

Postat
Prövade av ren nyfikenhet vad man skulle få betala om man väljer en G5 quad och lägger till det dyraste av allt som dom föreslår till beställningen... landade på $25,375.00, eller ganska precis 200.000 kr. Trodde inte man kunde lägga så mycket pengar på en enda dator... 😱

Visst, vill man ha det grymmaste i datorväg så kostar det fast då har du antagligen specat 8 st extremt dyra 2GB minnen. Så bara minnet går på över 100.000 och kanske specade du 2st. 30" skärmar?

Nöjer du dig med 1GB moduler och två 23" skärmar så blir det betydligt billigare och nästan lika grymt.

2GB minnesmoduler kan man ju alltid byta upp sig till om något år när de går för 999 kronor hos handlaren runt hörnet.

Postat
Nej, man måste ha 16 gig ram. Jobs har sagt det.

Jobs sa väl ingenting den här lanseringen han vilar rösten till Applemässan i Januari.

Postat
Prövade av ren nyfikenhet vad man skulle få betala om man väljer en G5 quad och lägger till det dyraste av allt som dom föreslår till beställningen... landade på $25,375.00, eller ganska precis 200.000 kr. Trodde inte man kunde lägga så mycket pengar på en enda dator... 😆

Fast då är det ink. moms väl? som företag får du ju tillbaka momsen, vilket är 40.000kr....fast om du var inne på en internationell sida är det nog inte svensk moms på priset, och då blir ju priset 250.000:- som privatperson....

Och det krävs ju inte så mkt för att en sådan dator skall dra in mer än den kostar på ett företag.....typ, 16.000/mån om man räknar med att den används i ett år.....lever den längre än så räcker det ju med kanske 10.000/månad....

Postat
apple = 270kr för en ostmacka 😄 (aldrig mer)

Apple e dumma! Gå o köpa upp e-magic bara sådär.

Jag var faktiskt ruskigt när på att inhandla 2 G5:or i våras men det blev PC istället samt lite andra prylar för pengarna som blev över. Kanske ångrar mig lite men det är inget jag säger här i alla fall 😆

Postat

Hej!

Vad ni dissar MAC! PC kan ju inte ens ha 16 GB och för ca 2 månader sen kunde PC bara ha 4 GB i RAM!

Ju mindre RAM man maximalt kan ha i en dator desto bättre är datorn 😆?

Postat
I teorin ja men i praktiken , nej. Kombinationen av en snabb och relativt tyst bärbar dator med ett stabilt operativssystem och lång batteritid ska inte föraktas.

Många blir desstom lurade av PCs upphypade siffror gällande Mhz, busshastigheter och dylikt.

Snarare är det så att många blir lurade av Centrino/Pentium M:s låga frekvens då den presterar betydligt bättre än både Pentium 4 och G5 vid samma frekvens. Dessutom är många bärbara pc med Centrino/Pentium M både svala och har (därmed) lång batteritid. Och det är Centrino/P4 som gäller för bärbar pc 😆

Postat
PC kan ju inte ens ha 16 GB och för ca 2 månader sen kunde PC bara ha 4 GB i RAM!

Du har delvis rätt, främst om man använder XP 32bit. Men för tydlighetens skull: Precis som Mac med 64-bitars processorer kan adressera mycket minne, så kan motsvarande processorer för pc-plattformen göra detsamma. Och 64-bitars pc-processorer har funnits länge.

Maximalt minne som pc-processorer kan adressera:

AMD Athlon (AMD64): 1 TB

AMD Opteron (AMD64): 1 TB

AMD Turion (AMD64): 1 TB

Intel Pentium 4 (EM64T): 1 TB

Intel Xeon (EM64T): 64 GB

Intel Xeon MP (EM64T): 1 TB

Intel Itanium 2 (EM64T): 1024 TB

Däremot finns det begränsningar i moderkort/mjukvara (som Windows XP 32bit), men det finns många lösningar för att kunna adressera betydligt mer än 16 GB i en pc. Linux är en av dem. 😆

Postat

Kan förresten meddela att vi kommer testa den nya Power Mac G5 quad så fort testexemplar dyker upp i Sverige. Den tidigare modellen fick ju mycket fina betyg i Studio 3:s jämförande test av datorer och det är det testet vi följer upp.

Postat

Har Xeon dualcore kommit ännu? Kan du inte göra ett jämförande test på dubbla dualcore maskiner i såna fall Björn. Det fixar du över helgen 😱

Ohhh, jag föreställer mig en kraftmätning mellan G5 Dualcore, Opteron Dualcore och Xeon Dualcore. Det vore grejer det 😛

/Majken

Postat

Heja Opteron 😱

Skulle vara intressant med ett sådant test men... Hör inte det mer hemma i en datablaska än studio? Iofs vet inte jag vilka musikporgram som stöder dubbla dualcore om det nu finns.

Postat
Heja Opteron 😱

Skulle vara intressant med ett sådant test men... Hör inte det mer hemma i en datablaska än studio? Iofs vet inte jag vilka musikporgram som stöder dubbla dualcore om det nu finns.

Det är väl en av fördelarna med att Apple även ligger bakom Logic idag. När det kommer ut nya processorer kan man ju hoppas att det inte dröjer länge innan Logic även är optimerat för dessa..... fast det är ju inte baserat på fakta, jag bara hoppas! 😛

Postat

Snarare är det så att många blir lurade av Centrino/Pentium M:s låga frekvens då den presterar betydligt bättre än både Pentium 4 och G5 vid samma frekvens. Dessutom är många bärbara pc med Centrino/Pentium M både svala och har (därmed) lång batteritid. Och det är Centrino/P4 som gäller för bärbar pc 😱

Jo Centrinoprocessorerna är inte helt fel men deras strömsparningsfunktioner ställer till det ibland. Sen så lider dom ju av XP...

Får se vad Apple hittar på med Intel.

Postat
Jo Centrinoprocessorerna är inte helt fel men deras strömsparningsfunktioner ställer till det ibland. Sen så lider dom ju av XP...

Vad menar du med "ju"? På vilket sätt lider Centrino av XP?

Postat
Hej!

Jag säger bara Atari/Amiga! Dom krachade aldrig, har Hans hört!

Nja, "Guru Meditation" dök upp på min Amiga ibland.

Postat

Vad menar du med "ju"? På vilket sätt lider Centrino av XP?

Har du jämfört en Powerbook med OS X mot en Centrino med XP? Centrinon må vara en något vassar re processor i vissa lägen men totalt sett så tycker jag och ganska många att Powerbooken är bättre när det verkligen gäller och det är mycket tack vare OS X som är ett bättre och modernare OS än XP, även om XP givetvis också har vissa fördelar mot OS X.

Nästa generations Powerbook(kanske med Centrino) kommer som sagt bli intressanta men inte övedrivet mycket bättre än dagens Powerbooks, lättare och med längre batteritid blir väl största fördelarna.

Postat (redigerat)

Visst har jag kört båda plattformarna. Mitt ifrågasättande gjordes mot bakgrund av att du med en sådan allmän självklarhet (med ordet "ju") hävdade att Centrino/XP skulle vara vingklippt jämfört med G4/OS X. Jag var inte med på denna självklarhet, och vet fortfarande inte vad du konkret menar med

...men totalt sett så tycker jag och ganska många att Powerbooken är bättre när det verkligen gäller och det är mycket tack vare OS X som är ett bättre och modernare OS än XP, även om XP givetvis också har vissa fördelar mot OS X.

Här på forumet ska påståenden backas upp med fakta för att inte sprida falska rykten som kan ligga till grund för andra medlemmars köpval - vilket kan bli mycket olyckligt.

"När det verkligen gäller" - i vilka situationer handlar det om, och på vilket sätt har det betydelse? Ta inte detta som ett aggressivt ifrågasättande, utan som en sporre till att föra diskussionen framåt och ge förståelse.

Hoppas du är med. 😄

EDIT: Det är lätt en känsla övergår till påstående som snart förs fram som fakta. Jag vill att vi anstränger oss till att inte låta detta ske här.

Redigerat av Olsberg
Postat
Här på forumet ska påståenden backas upp med fakta för att inte sprida falska rykten som kan ligga till grund för andra medlemmars köpval - vilket kan bli mycket olyckligt.

EDIT: Det är lätt en känsla övergår till påstående som snart förs fram som fakta. Jag vill att vi anstränger oss till att inte låta detta ske här.

Amen!

Postat (redigerat)
Schysst att de uppdaterar specifikationerna på sina datorer men håller samma pris. Synd att de fortfarande inte lyckas höja hastigheten på sina Powerbooks, de är verkligen hopplöst efter nu.

Jaja, det är jag fullt medveten om. Jag är kanonnöjd med min iBook, och värderar många saker med den mycket högre än ren prestanda, till exempel att den är helt knäpptyst (har aldrig ens hört fläkten gå igång), Mac OS X etc. Men det är ändå tråkigt att Apple på ett år bara har lyckats höja processorkraften med 167 mhz på sina bärbara flaggskepp (om jag inte minns fel).

Batteritid i all ära, men det vore schysst att se snabbare datorer också, och det lär dröja innan vi får se Powerbooks med Intelprocessorer.

Redigerat av mornel

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.