Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Alltså, det här är ett problem som jag inte har haft tidigare och det kan ju eventuellt vara kopplat till Battery (v 1). Igår testade jag för första gången att separera trummorna, dvs virvel på en kanal (gick bra), hithat på nästa (gick bra men lät lite 'knastrigt' till att börja med) och sedan vidare till bastrumma på en tredje kanal - vilket inte gick alls. När jag lagt till den tredje kanalen så gick det varken att spela eller spela in - ljudet blev helt förvrängt, nästan distat!

Kollade systemresurser, omkring 500 Mb RAM ledigt och processorn aldrig mer upp än till 10%, så det borde inte vara problemet.

Någon som har koll på detta eller något hum varför problemet uppstår? Kan det vara så att volymen är för högt inställd i Battery? (Något som en arbetskamrat mumlade lite om...)

Annons
Postat

Definiera "3 midikanaler".. det är inte så att du har 3 separata audiokanaler du tar ut battery på i Cubasemixern?

Vad har du för ljudkort? 3 kanaler + knaster låter lite som ett Soundblaster 😲

Enbart mididata ger inget knaster.

Postat

Jag antar att du naturligtvis bara använder dig av en Battery till alla trummor. Om volymen är för högt ställd bör du ju se det på mätarna i battery, som ju inte ska gå upp i det röda området. Varken kanalens, eller mastervolymen.

Postat

Lägre latency nej, jag har provat det... får kanske prova även om jag tycker att det borde skötas automagiskt. 😆

Ljudkort = M-audio FW

Jag skapade sammanlagt tre midikanaler, inte audio. Spelade inte olika delar av kompet med Battery där... eller försökte, det gick ju inte. Och ja, jag använde mig enbart av battery för varje kanal.

Postat

Firewire? Har du uppdaterat moderkortets drivrutiner för firewirechipset'et? Har för mig att jag läst om problem med vissa firewirechipset tidigare..

Tre kanaler midi och enbart en instans med battery på en stereoaudiokanal är nästan löjligt.. det ska inte bli knaster för så lite..

Vad har du för processor? och är det en laptop med klent nätagg? 😆

Postat

Ja, har de senaste drivisarna från M-audio... men jaha, du skrev moderkortet, nej, det får jag kanske testa då.

Slog mig just att jag kanske gjort fel ändå! Alltså - för varje midikanal har jag tryckt F11 och lagt till Battery och sedan kört Battery1 på midi1, battery2 på midi2 etc. Man kanske bara skall lägga till Battery en gång och sedan köra olika kanaler på samma instrument? Uttrycker jag mig dimmigt nu? 😳

Postat
Slog mig just att jag kanske gjort fel ändå! Alltså - för varje midikanal har jag tryckt F11 och lagt till Battery och sedan kört Battery1 på midi1, battery2 på midi2 etc. Man kanske bara skall lägga till Battery en gång och sedan köra olika kanaler på samma instrument?

Ja.

Postat

Du drar ju ingång ett VSTi för varje spår då - så det blir högre belastning än om du kör alla kanalerna från samma.

Har du inte en kvick dator, så slår du i taket ganska snabbt...

Jag sade förresten att du skulle prova HÖGRE latency (alltså längre tid) - inte lägre. 😄 Med lägre latency får du sannolikt ännu större problem...

Postat
Uttrycker jag mig dimmigt nu? 😳

😉 .. en aning hörrni.

Men det är lugnt 😉

Du öppnar enbart en instans av Battery sedan routar du ut varje cell eller matris till en egen kanal i Cubase.

Du går in i preferences i Battery och talar om hur många mono och stereokanaler battery ska initiera när den startas, sedan stänger du pluggen i VSTRacket och öppnar den igen, sen ändrar du utgångarna under mastervolymregeln i Battery.

Lycka till nu'rå

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.