Jump to content
Annons

Bygga in monitorer i väggen (hörnen)

Recommended Posts

lowlife (oregistrerad)
Postat

Håller just nu på och bygger studio (nåja, kontrollrum) hemma i carporten och har lite funderingar kring att bygga in lite större monitorer (har ej bestämt vilka men 8" som kan ge lite klubbkänsla i basen...eventuellt Events ASP8 eller kanske Fostex PM2-or) i väggen/hörnen.

Jag har alla möjligheter till att anpassa min lilla yta (ca 3,5 m x 4,7 och sedan sluttande tak från 2,6 - 4,8 m...är det förresten något som kan bli problem, sluttande tak?) så därför tänkte jag kolla om:

1) Det är lämpligt rent ljudmässigt

2) Basfrekvenserna blir otämjbara

3) Hela carporten kommer att gunga i takt med alla bastoner och därmed störa grannen så han liksom har andra delen av carporten (vi har en betong-brandvägg på 30 cm mellan oss och jag ämnar även regla och sätta isolering/dubbelgips mot denna vägg också)

Ok, alla tips om hur man skulle gå tillväga för detta (basfällor, etc) tages tacksamt emot.

Annons
Postat

sluttande tak är enligt min mening enbart possitivt........ju mer konstiga vinklar och vrår, destå bättre..... 😄 i och med ditt sluttande tak behöver du ju tex inte tänka på stående vågor mellan tak-golv......då är det bara väggarna du behöver tänkta på...i princip....

Postat

Carport,, är inte det bara tak,, kanske en vägg? hihi

Allvarligt, Högtalarnas placering är viktig som tusan, men just monitorer.. Hifi högtalare har en del "grund"-placerings tankar.

Kloss an mot väggen,, +3db i bas

Hörnet,, +6db

Man skall ju sitta i spetsen på en likformig triangel. En högtalare i varje spets, förutom den du själv sitter i.

Antar att inbyggnad innebär att du bygger in en låda i väggen? Eller har du tänkt dig att göra ett hål och sätta dit elementet?

Dämpning av rummet är viktigt som tusan! Det är säkert bra med vinklar och vrår i rummet, men då kommer det oxo att låta olika om du flyttar på dig! Det finns ju alltid en sk. "sweet spot".

Hoppas att detta kastar lite nytt ljud över högtalarna och placeringen.

Postat

Bygger du in monitorerna i väggen, så se till att de har gott om absorberande material runt om sig - och är rejält inpressade i materialet - annars får du mer problem än du vill ha. Jag har ingen egen erfarenhet av att bygga in monitorer på det sättet, men så mycket vet jag i alla fall... 😱

Placera absorbenter på de ställen där du skulle se någon av monitorerna i en spegel som placeras på väggen - annars får du problem med reflektioner där...

Se också till att placera monitorerna symmetriskt, med samma avstånd till båda sidoväggarna, så att du inte får slagsida i ljudbilden...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.