biffsson Postat 20 april 2004 Postat 20 april 2004 Hej... Jag har nyligen köpt ett ljudkort (Audiophile 2496). Men jag får inte midiljudet att fungera. Ni kanske kan hjälpa mig med inställningarna? Eller så kanske jag har köpt fel ljudkort... (Jag fick det att fungera tidigare med en annan dator och ett annat ljudkort) Jag ska använda det till en "hemma amatör studio". SÅ HÄR GJORDE JAG NÄR JAG HADE ETT ANNAT LJUDKORT: Jag har Cakewalk Pro Audio. Och jag laddar ner färdiga Midifiler från internet (tex Metallica). Sedan trycker jag "Mute" på allt utom trummor och Bas. Jag kopplar in en elgitarr i mickingången. Sedan skapar jag en ny audiokanal och trycker på inspelning och spelar elgitarr samtidigt som miditrummerna och midibasen går. Sedan skapar jag en till audiokanal och spelar in en till elgitarr samtidigt som jag hör Basen ,trummorna och den första elgitarren. Osv tills jag har tex 5 elgitarrer och då lägger jag in sången på samma sätt. MITT NUVARANDE PROBLEM: Jag har kopplat audioutgångarna till min stereo (phonoingången) När jag spelar en musikskiva hör jag det genom min stereo. Men när jag spelar en midilåt (tex Orion.mid) så låter det ingenting. Jag har provat att spela både genom Cakewalk och genom Windows Media Player. Går det att göra några inställningar så att både midiljudet och audioljudet går ut genom audioutgångarna bakom kortet? Eller finns det någon annan lösning för detta? (tex att koppla ihop audioutgången med midiutgången) Jag köpte kortet för att kunna spela upp samtidigt som jag spelar in, och för att jag vill ha ett bättre ljud på miditrummorna. /Magnus
Dagon Postat 21 april 2004 Postat 21 april 2004 Jag tror inte att jag kan lösa hela ditt problem, men kanske hjälpa dig med lite felsökning: 1) 2496 har inga egna midiljud så du måste använda någon annan ljudbank. Själv kör jag Cubase och får en virtuell synth som fixar det. Du kanske har något inbyggt ljudkort som har midiljud? Om du plockade ut ditt gamla ljudkort så kanske det är där felet ligger - kanske skall du köra bägge samtidigt i så fall? 2) Om du har en (extern) midisynth liggande hemma kanske du kan routa ut midisignalerna till den. Då kan du ta in dess ljud i de analoga ingångarna på kortet och sedan göra dina pålägg. 3) Bättre ljud på trummorna kan du nog fixa med en gratis trummaskin som triggar via midi. Kan ingen på rak arm, men det vet nog många andra. Om du kan låten så borde det inte vara något problem att spela in till bara trummorna - även om det inte löser själva problemet. 4) Om du kör Windows så tror jag det skall finnas en intern synth i operativsystemet. Den har dock problem med synkningen så ta det vackert med den. Lycka till!
biffsson Postat 21 april 2004 Trådstartare Postat 21 april 2004 Tack... Jag ska testa om jag kan få igång någon virtuell synth. Jag har för mig att Cakewalk har en. Ska det då gå att få ut både midiljudet och audioljudet genom samma audioutgång (som jag kopplat till stereon)? /Magnus
Dagon Postat 21 april 2004 Postat 21 april 2004 Jodå det går bevisligen - jag gör nämligen precis det. Det är iofs möjligt att man kan styra olika saker till olika utgångar i datorn, men för min del räckte det med att installera ljudkortet så gick all audio i datorn via det trots att jag hade det gamla interna aktivt fortfarande. Om det (peppar peppar) skulle bli strul så kan du gräva i programmet och ljudkortets inställningar och se till vilka utgångar ljudet routas. Lycka till! /Dagon
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.