Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Musikdator i heldämpat aluminiumtorn.

Tjena verkar denna musikdator vara något att ha?

Jag fattar fan inte vad alla grejer är.

Jag gör ett frågetecken på grejerna som jag skulle uppskatta till 1000% om nån förklarar!

Frost ACM-320

• Aluminium Tower

• 945P Chipset - DualCore support ???

• 64-bit Pentium 640 processor (3.2 GHz/2MB)

• 800 MHz frontside bus ???

• 1.0 Gb PC533 DDR2 RAM

• DVD Dual Layer writer

• 140 Gb 7200 rpm System HD

• 160 Gb 7200 rpm Audio HD

• 2x Ti Firewire (front/rear) ???

• 6x USB 2.0 (2front/4rear) ???

• Gigabit (1000 Mbit) Network ???

• PCI-express support

• Windows XP Pro - Multilanguage

• Keyboard/optical mouse

• Plug N Play extended Technology

• No Legacy Technology

• ACM Recover Pro Technology

Redigerat av BurnTheGround
Annons
Postat

Hej!

Specarna är kanske lite väl mesiga men det intressanta är hur väl den fungerar i själva musik-arbetet och den har fått bra kritik, så har du råd - köp!

Postat

jag skulle föreslå 2gb minne istället ör 1gb.........minnet är en avgörande faktor när du skall ladda in stora samplingsbibilotek osv.....annars verkar det vara en juste burk...

ang. dina frågetacken, det första vet jag inget om....dom andra, well...vet inte riktigt vad du fråga....

800mhz frontsitebus......ingen koll på detta.....

2 firewire.....1 på framsidan av burken, 1 på baksidan...

6st USB 2.....2 på framsidan av burken, 4 på baksidan...

gbit network....well, nätverkskort....mer kan jag inte säga...

Postat (redigerat)

Hej!

Det mesta av specarna är bara goddag yxskaft som Windows XP Pro - Multilanguage, menar vad hade man väntat sig? Windows 95 på Albanska?

Det som är spec är följande!

• Aluminium Tower - Detta räknas som ett av de bästa chassin som finns och är riktigt dyrt att köpa! Stort plus för detta!

• 1.0 Gb PC533 DDR2 RAM lite lite rekommenderar 2GB!

• 640 processor (3.2 GHz/2MB) mycket snabb. Enda alternativet som vore att föredra är processor med dubbel-kärna men dessa

är nog lite för nya för att kunna använda ännu!(?)

• DVD-brännare

• 2st hårdiskar på 140GB respektive 160GB vilket nog får anses vara i minsta laget, hade gärna sett det dubbla!

Och när 250GB kvalitets-hårdiskar går för under 1000:- inkl moms är det bara konstigt att erbjuda så små hd´s!

Redigerat av Hans
Postat (redigerat)

• 945P Chipset - DualCore support ???

Ett nyare chipset som även har stöd för processorer med dubbla kärnor.

• 800 MHz frontside bus ???

Hastigheten på systembussen som hanterar kommunikationen mellan datorns olika delar

• 2x Ti Firewire (front/rear) ???

Två stycken firewire-portar med Texas Instrument chip, en framtill och en bak

• 6x USB 2.0 (2front/4rear) ???

Sex stycken usb-portar, 2 framtill och 4 bak

Moderkort med inbyggt nätverkskort som stöder hastigheter upp till 1GBit

Redigerat av Majken
Postat

Moderkort med inbyggt nätverkskort som stöder hastigheter upp till 1GBit

Fel fel fel! (som en viss Brasse sa)

1000 Mbit är inte detsamma som 1 Gbit......

1 Gbit = 1024 Mbit 😛

Postat

Sant sant, eller 1024 / 8 = 128Mbyte/s om man vill vara riktigt larvig 😛

/Majken

Postat (redigerat)

Sant sant, eller 1024 / 8 = 128Mbyte/s om man vill vara riktigt larvig 😄

/Majken

Japp, riktigt larvig vill man vara! 😛

EDIT: fast i detta fall blir det ju 1000 Mbit / 8 som blir 125 MByte / s

Redigerat av Fredster
Postat

Tack ska ni ha det är schysst att ni tar er tid att svara! Men alltså jag fattar inte ens vad det är för ljudkort i denna maskin. Skulle ni personligen köpt en sådan om ni skulle använda den som hemstudio, spela in gitarr sång och piano. Jag kommer inte micka upp något trumset, ska köpa DFH. Tycker ni det är värt pengarna med tanke på ändamålet?

Postat

tror inte det ingår något ljudkort....det brukar inte göra det när man köper såna maskiner....för att man ska kunna välja vilket ljudkort man vill.......dom rekomenderar säkert något ljudkort.....!

Fast jag vet inte.....tror det är så audiomaster fungerar...eller "fungerade".....

Postat

Jaha okejj! så kan det ju vara. Jag trodde att firewire var något slags ljudkort först :S.. hehe =). Men vad innebär Ti Firewire då och vad kan man använda dom portarna till?

Och vad kan man använda USB portarna till?

Nu låter jag säkert tjatig, kass och totalt okunnig men det är ju därför jag är här 😄

Postat

TI Firewire borde betyda att det är Texas Instruments chip som används i firewirekontrollern.

USB och Firewire gränssnitten kan användas till att ansluta all möjlig utrustning till datorn såsom: hårddiskar, ljudkort, koppvärmare mm.

(Firewire är att föredra i fallet hårddiskar och ljudkort)

Postat
(Firewire är att föredra i fallet hårddiskar och ljudkort)

....vilket beror på att det kommunicerar snabbare än USB. Hastigheten är viktig för det påverkar latencyn vilket är en fördröjning av ljudet. Om du t.ex. skall spela på en mjukvarusynth så finns det en fördröjning från det att du trycker ner tangenten tills ljudet faktiskt låter. Denna fördröjning mäts i millisekunder.

Jag brukar tycka att spelkänslan är ok vid 10ms fördröjning men det beror oxå på vad det är jag spelar. Om det är gitarr (alltså en riktig gitarr med en förstärkarsimulator) kan jag behöva gå ner till 7ms om det är stråkar kan det funka med 20ms eftersom dom oftast inte har lika mycket attack i ljudet.

Även om datorn klarar t.ex. 2ms latency så är det inte alltid att föredra för då får processorn jobba hårdare.

hoppas det är ngorlunda begripligt

Postat
....vilket beror på att det kommunicerar snabbare än USB.

....och ger en lägre processorbelastning 😄

/Majken

Postat
Tack ska ni ha det är schysst att ni tar er tid att svara! Men alltså jag fattar inte ens vad det är för ljudkort i denna maskin. Skulle ni personligen köpt en sådan om ni skulle använda den som hemstudio, spela in gitarr sång och piano. Jag kommer inte micka upp något trumset, ska köpa DFH. Tycker ni det är värt pengarna med tanke på ändamålet?

Alltså Frost's datorer är ju bra men kostar en bra slant också. Du ska ju inte behöva hosta upp 20 - 30 tusen om du bara ska ha datorn hemma, inte spela in mkt saker på en gång mm. Då räcker en enkel PC med mkt RAM och hyfsad processor. Sen kan du kolla på M-audio's ljudkort....deras är väldigt väldigt prisvärda.

Postat
....vilket beror på att det kommunicerar snabbare än USB.

Yup, men min kaffekoppsvärmare funkar kanon via USB.... inga latencyproblem där inte!

Postat (redigerat)

Hej!

Men alltså Firewire är alltså bra för latencyn bland annat. Jag trodde att det var ljudkortet som skötte den delen?

Jo och det är också ljudkortet som sköter den delen, vad som behandlades (men inte förklarades) var att ifall externt ljudkort

kopplas till datorn så ger isåfall en koppling, till detta externa ljudkort, via firewire (oftast) lägre latency än en koppling via USB!

(Angående "Gigabit" så har ni fel allihop 😱!

1 Gbit (gigabit) = 1 000 000 000 bit

1 Gibit (gibibit) = 1024 Mibit (mebibit) = 1,073,741,824 bit

1 Mibit (mebibit) = 1024 Kibit (kibibit) = 1,048,576 bit

1 Kibit (kibibit) = 1024 bit , nej inget skämt!)

Redigerat av Hans
Postat
(Angående "Gigabit" så har ni fel allihop 🙂!

1 Gbit (gigabit) = 1 000 000 000 bit

1 Gibit (gibibit) = 1024 Mibit (mebibit) = 1,073,741,824 bit

1 Mibit (mebibit) = 1024 Kibit (kibibit) = 1,048,576 bit

1 Kibit (kibibit) = 1024 bit , nej inget skämt!)

😲

Postat

Hej!

Jupp, visst är det underligt? Inget är som man tror att det är!

Dock kan en "bit" faktiskt vara hur stor som helst! En bit ostkaka är ju ganska liten medan en bit solklot ju är JätteStor!

Postat
Hej!

Jupp, visst är det underligt? Inget är som man tror att det är!

Dock kan en "bit" faktiskt vara hur stor som helst! En bit ostkaka är ju ganska liten medan en bit solklot ju är JätteStor!

En bit solklot kan ju vara minde än en bit ostkaka. Faktum är att en bit solklot alltid är mindre än en bit kaka eftersom det finns vaniljsås till den också. Solen e bara äcklig o inget för hårdrockare.

Postat

Hej!

I.o.f.s. har du rätt i det du skriver, Hans får tänka om angående detta! Vaniljsås är dock gott, mmmums!

Postat
Solen e bara äcklig o inget för hårdrockare.

Oj, hårdrockare också...? Jag trodde bara att det var gothare som kände så.

"Black planet - släck solen!" såg jag på en svartrockinspirerad affisch nånstans nån gång... 😱

Postat (redigerat)

Att 1024 byte är 1 kilobyte brukar ju förresten vara något som frustrerar de som köpt nya stora hårddiskar. Tillverkare väljer att ange storleken i miljarder byte medan medelsvensson ovetande anger storlekar i gigabyte baserat på 1024 systemet.

Vilket helt enkelt leder till att hårddisken ser ut att vara för liten när man får den. En hårddisk som anges vara 200 gigabyte är i själva verket bara omkring 186 gigbyte eftersom den faktiskt "bara" rymmer 200 miljarder byte.

/Majken

Redigerat av Majken
Postat
Att 1024 byte är 1 kilobyte brukar ju förresten vara något som frustrerar de som köpt nya stora hårddiskar. Tillverkare väljer att ange storleken i miljarder byte medan medelsvensson ovetande anger storlekar i gigabyte baserat på 1024 systemet.

Vilket helt enkelt leder till att hårddisken ser ut att vara för liten när man får den. En hårddisk som anges vara 200 gigabyte är i själva verket bara omkring 186 gigbyte eftersom den faktiskt "bara" rymmer 200 miljarder byte.

/Majken

Borde ju egentligen inte vara lagligt att marknadsföra en hårddisk som 200 gigabyte när den egentligen bara (som du skrev rymmer) 200 miljarder byte.

Postat

Hej!

Nej, då kunde dom lika gärna skriva att de var 212 GB eller varför inte smälla på med 300 GB när man ändå är igång!

Vet inte hur officiella dom där "mebibit"-beteckningarna är men antagligen så gjordes dom just för att undvika alla tvivel!

Definitionen på en 19" CRT-skärm har jag hört ska vara att den mäter 17" över diagonalen 😱! Är det sant?

Själv är jag 194 cm lång vilket i praktiken innebär att Hans är 187 cm och tränar 3-4 ggr i veckan vilket per definition

är detsamma som 2 ggr i månaden som har typ 37 debidagar?

• 2 veckor senare...
Postat
Det mesta av specarna är bara goddag yxskaft som Windows XP Pro - Multilanguage, menar vad hade man väntat sig? Windows 95 på Albanska?

Hej,

Frost kommer installerade med alla nordiska språk. Så man väljer helt enkelt vilket språk man vill använda i kontrollpanelen!

Standard är ju annars att datorn kommer levererad med ett språk.

Det medföljer skivor med ca 40 st. olika språk som enkelt kan installeras utan att installera om Windows.

Extremt smidigt om man jobbar med ulänningar på samma dator! Bara att byta språk i kontrollpanelen och starta om burken.

det är det som är Multilanguage. Det är en speciell licens.

Postat

Lite unikt är det med tanke på att det är en färdigbyggd dator som garanterat fungerar med låg latency och dsp kort som uad-1 trots pci-express. 😕

/Majken

Postat

Hej!

Attans!

• Keyboard/optical mouse

Är det också unikt på nåt mystiskt sätt 😕? (Japp, enda datorn med inbyggt keyboard uti optiska musen!)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.