Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har ytterligare en fråga om laptop. Har kollat lite gamla inlägg men sådan info åldras snabbt.

Vad rekommenderar ni för laptop? Ska köra Cubase SX2 och Reason på den. Även en del videoredigering.

Har upp till c.a 16000 o lägga men då ska det helst ingå ngn slags trygghetsföräkring på kanske 3 år.

Har kollat in tex. Dell inspirion 9300

Fujitsu Siemens Amilo M 1437G (kan ev få lite rabatt där). Har tyvärr ingen länk men den hittas lätt på www.siba.se

Fuijitsun har ngt längsammare minnen än Dell-burken verkar det som.

Har förstått att det är viktigt att hårddisken är någorlunda snabb. Jag måste ha 1024mb i minne. Gärna FW kretsar från Texas Instruments. Ej integrerad grafik. Är det något mer jag måste titta på? Batteritiden är exempelvis inte avgörande för mig.

Tack tack

Petri

Annons
Postat

Det går rykten om att nya/upphottade Power Mac skall släppas snart... imorgon tror jag det va till och med. Hm, det kanske va om en månad? Den nittonde var det i alla fall 🙂

Kan vara värt att kolla in dom

Postat
Det går rykten om att nya/upphottade Power Mac skall släppas snart... imorgon tror jag det va till och med. Hm, det kanske va om en månad? Den nittonde var det i alla fall 🥰

Kan vara värt att kolla in dom

Som nöjd PowerMac G5 ägare så håller jag verkligen med dig och rekomenderar alla att köpa en. Dock så är ju den här killen ute efter en laptop och inte ett monstertorn på 18 kg (och då har du ingen skärm ens). 🥰

Postat

tack (men nej tack 🥰 )

borde ha sagt att det är pc som gäller. det finns många fördelar med mac men jag vill vara fullt kompatibel med min stationära dator. dessutom är det väldigt svårt att lära gamla hundar sitta......logiskt sätt borde jag hålla på hammarby men jag bestämde mig för AIK för sisådär 20 år sen så det e inte så lätt att barta konvertera :rolleyes: har full förståelse för om ni tycker jag e helt dum i huvudet.

mera tips emotages tacksamt!

Postat

Själv har jag en HP zd8000 som jag är väldigt nöjd med. Bra prestanda, utrustning och stabilitet. Dessvärre lite halvkass batteritid men då det är en laptop av typen desktopreplacement så är nog detta inte ett så ovanligt fenomen. Kan också nämna att det är en ganska långsam hårddisk i den men om man kör den ihop med en extern snabbare firewirehårddisk så kommer man ju runt det problemet. Långsamma hårddiskar är ju inte direkt något ovanligt när det gäller laptops.

Som sagt i det stora hela är jag väldigt nöjd med min och jag har inte haft några som helst problem med att köra det ihop med mitt fireface.

Postat
hehe nu kommer ni idiotförklara mig men vad är en laptop? :S

Bärbar dator.

Postat

När man köper laptop har jag märkt att man skall vara försiktig, om man skall jobba med musik.......Exakt denna kör jag:

http://www.itservice.se/dialectit/site4.js...wArticle=164380

Nu har jag inte denna direkt för musikskapande, mest spel sen sitter jag och redigerar en del ljud och så på den, och klipper upp loopar och sånt...

men, nackdelen med den är att den låter en hel del när fläkten drar igång....jag sitter ju med hörlurar, så jag störs inte av det, men min flickvän har påpekat det många ggr.....

Det gör att min laptop i princip skulle vara obrukbar för musikskapande, enligt mig, om man vill kunna arbeta utan hörlurar....

Enligt mina erfarenheter är Intels "laptop"-processor mkt tystare, vet inte om det är den som heter "Pentium M" (kan ha fel), men då är den inte riktigt lika kraftfull heller....

Så, kort sagt, tänk på att testa, eller ta reda på, hur mkt laptopen låter när den är tungt belastad....

Postat

jag håller fullständigt med mr keys; min laptop (P4, 2,8Ghz) låter ganska mycket när fläkten drar igång så en pentium M-processor är definitivt att rekomendera. den är tystare, kallare och drar således mindre batteri..

supra: det har sagts här förr att dell (inspiron 6000) verkar vara väldigt bra datorer för musik och det kan vara värt att kolla in dem för din del..den fick det bästa resultatet av de laptoppar som var med i tävlingen när futuremusic (engelsk musiktidning liknande studio fast större) gjorde sitt stora laptoptest för något nummer eller så.. då handlade det om en 1.73Ghz, 512Mb RAM och 5400rpm hdd, så den kommer nog göra ännu bättre från sej med en något snabbare processor, mer minne och snabbare hårddisk vilket jag *tror* man kan byta upp sej till på deras hemsida.

hoppas det hjälper något..var iaf ett konkret förslag 😉

smiles,

~ fårs

Postat

tack igen!

jo, pentium m får det nog bli. såg faktiskt på plus (knsumentprogrammet på tv) häromdan om en kille vars bärbara lät som en dammsugare : (

det är flera som har hänvisat till future musics test. tyvärr har jag inte det nummret (någon som vet exakt vilket nr det var?) och deras hemsida innehåller endast info om vad aktuellt nr innehåller.

har därför kollat på dell inspiron 6000 men när man konfigurerar upp den med mer minne och annat nödvändigt så blir den alldeles för dyr. inspiron 9300 är billigare (just nu iaf) och känns åtminstone på pappret som en bättre maskin. (?)

dock är dell väldigt dyra på sina förlängda garantier. köper man en maskin på ngt av elektronikvaruhusen (som förvisso inte kan skilja en dator från en brödrost ; ) så brukar 3 år trygghetsförsökring kosta under 2.500. hos dell verkar detta gå på c:a 4000. då ingår iofs träning för mjukvara men det känns inte som jag har det behovet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.