Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har ytterligare en frÄga om laptop. Har kollat lite gamla inlÀgg men sÄdan info Äldras snabbt.

Vad rekommenderar ni för laptop? Ska köra Cubase SX2 och Reason pĂ„ den. Även en del videoredigering.

Har upp till c.a 16000 o lÀgga men dÄ ska det helst ingÄ ngn slags trygghetsförÀkring pÄ kanske 3 Är.

Har kollat in tex. Dell inspirion 9300

Fujitsu Siemens Amilo M 1437G (kan ev fÄ lite rabatt dÀr). Har tyvÀrr ingen lÀnk men den hittas lÀtt pÄ www.siba.se

Fuijitsun har ngt lÀngsammare minnen Àn Dell-burken verkar det som.

Har förstĂ„tt att det Ă€r viktigt att hĂ„rddisken Ă€r nĂ„gorlunda snabb. Jag mĂ„ste ha 1024mb i minne. GĂ€rna FW kretsar frĂ„n Texas Instruments. Ej integrerad grafik. Är det nĂ„got mer jag mĂ„ste titta pĂ„? Batteritiden Ă€r exempelvis inte avgörande för mig.

Tack tack

Petri

Annons
Postat

Det gĂ„r rykten om att nya/upphottade Power Mac skall slĂ€ppas snart... imorgon tror jag det va till och med. Hm, det kanske va om en mĂ„nad? Den nittonde var det i alla fall 🙂

Kan vara vÀrt att kolla in dom

Postat
Det gĂ„r rykten om att nya/upphottade Power Mac skall slĂ€ppas snart... imorgon tror jag det va till och med. Hm, det kanske va om en mĂ„nad? Den nittonde var det i alla fall đŸ„°

Kan vara vÀrt att kolla in dom

Som nöjd PowerMac G5 Ă€gare sĂ„ hĂ„ller jag verkligen med dig och rekomenderar alla att köpa en. Dock sĂ„ Ă€r ju den hĂ€r killen ute efter en laptop och inte ett monstertorn pĂ„ 18 kg (och dĂ„ har du ingen skĂ€rm ens). đŸ„°

Postat

tack (men nej tack đŸ„° )

borde ha sagt att det Àr pc som gÀller. det finns mÄnga fördelar med mac men jag vill vara fullt kompatibel med min stationÀra dator. dessutom Àr det vÀldigt svÄrt att lÀra gamla hundar sitta......logiskt sÀtt borde jag hÄlla pÄ hammarby men jag bestÀmde mig för AIK för sisÄdÀr 20 Är sen sÄ det e inte sÄ lÀtt att barta konvertera :rolleyes: har full förstÄelse för om ni tycker jag e helt dum i huvudet.

mera tips emotages tacksamt!

Postat

SjÀlv har jag en HP zd8000 som jag Àr vÀldigt nöjd med. Bra prestanda, utrustning och stabilitet. DessvÀrre lite halvkass batteritid men dÄ det Àr en laptop av typen desktopreplacement sÄ Àr nog detta inte ett sÄ ovanligt fenomen. Kan ocksÄ nÀmna att det Àr en ganska lÄngsam hÄrddisk i den men om man kör den ihop med en extern snabbare firewirehÄrddisk sÄ kommer man ju runt det problemet. LÄngsamma hÄrddiskar Àr ju inte direkt nÄgot ovanligt nÀr det gÀller laptops.

Som sagt i det stora hela Àr jag vÀldigt nöjd med min och jag har inte haft nÄgra som helst problem med att köra det ihop med mitt fireface.

Postat
hehe nu kommer ni idiotförklara mig men vad Àr en laptop? :S

BĂ€rbar dator.

Postat

NÀr man köper laptop har jag mÀrkt att man skall vara försiktig, om man skall jobba med musik.......Exakt denna kör jag:

http://www.itservice.se/dialectit/site4.js...wArticle=164380

Nu har jag inte denna direkt för musikskapande, mest spel sen sitter jag och redigerar en del ljud och sÄ pÄ den, och klipper upp loopar och sÄnt...

men, nackdelen med den Àr att den lÄter en hel del nÀr flÀkten drar igÄng....jag sitter ju med hörlurar, sÄ jag störs inte av det, men min flickvÀn har pÄpekat det mÄnga ggr.....

Det gör att min laptop i princip skulle vara obrukbar för musikskapande, enligt mig, om man vill kunna arbeta utan hörlurar....

Enligt mina erfarenheter Àr Intels "laptop"-processor mkt tystare, vet inte om det Àr den som heter "Pentium M" (kan ha fel), men dÄ Àr den inte riktigt lika kraftfull heller....

SÄ, kort sagt, tÀnk pÄ att testa, eller ta reda pÄ, hur mkt laptopen lÄter nÀr den Àr tungt belastad....

Postat

jag hÄller fullstÀndigt med mr keys; min laptop (P4, 2,8Ghz) lÄter ganska mycket nÀr flÀkten drar igÄng sÄ en pentium M-processor Àr definitivt att rekomendera. den Àr tystare, kallare och drar sÄledes mindre batteri..

supra: det har sagts hÀr förr att dell (inspiron 6000) verkar vara vÀldigt bra datorer för musik och det kan vara vÀrt att kolla in dem för din del..den fick det bÀsta resultatet av de laptoppar som var med i tÀvlingen nÀr futuremusic (engelsk musiktidning liknande studio fast större) gjorde sitt stora laptoptest för nÄgot nummer eller sÄ.. dÄ handlade det om en 1.73Ghz, 512Mb RAM och 5400rpm hdd, sÄ den kommer nog göra Ànnu bÀttre frÄn sej med en nÄgot snabbare processor, mer minne och snabbare hÄrddisk vilket jag *tror* man kan byta upp sej till pÄ deras hemsida.

hoppas det hjĂ€lper nĂ„got..var iaf ett konkret förslag 😉

smiles,

~ fÄrs

Postat

tack igen!

jo, pentium m fÄr det nog bli. sÄg faktiskt pÄ plus (knsumentprogrammet pÄ tv) hÀromdan om en kille vars bÀrbara lÀt som en dammsugare : (

det Àr flera som har hÀnvisat till future musics test. tyvÀrr har jag inte det nummret (nÄgon som vet exakt vilket nr det var?) och deras hemsida innehÄller endast info om vad aktuellt nr innehÄller.

har dÀrför kollat pÄ dell inspiron 6000 men nÀr man konfigurerar upp den med mer minne och annat nödvÀndigt sÄ blir den alldeles för dyr. inspiron 9300 Àr billigare (just nu iaf) och kÀnns Ätminstone pÄ pappret som en bÀttre maskin. (?)

dock Àr dell vÀldigt dyra pÄ sina förlÀngda garantier. köper man en maskin pÄ ngt av elektronikvaruhusen (som förvisso inte kan skilja en dator frÄn en brödrost ; ) sÄ brukar 3 Är trygghetsförsökring kosta under 2.500. hos dell verkar detta gÄ pÄ c:a 4000. dÄ ingÄr iofs trÀning för mjukvara men det kÀnns inte som jag har det behovet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.