Richie76 Postat 18 oktober 2005 Postat 18 oktober 2005 Själv kör jag med Guitarrig och är ganska så nöjd, en fördel är ju att man kan ändra inställningarna på ljudet i efterhand, vilket man inte kan på pod. Finns hur många möjligheter att micka upp och ändra och pula med effekter vet dock inte om jag är riktigt helnöjd med de ljud som bara ska vara lite skönt distade.. Det skulle det vara intressant att höra eran uppfattning om vad som låter bäst.. (Och säg inte det ni använder om det bara är för att ni är partiska. 😄 )
Eternal Postat 18 oktober 2005 Postat 18 oktober 2005 Jag har ingen av de du räknade upp. Men det är ju alltid fördelaktikt att kunna ändra saker i efterhand. Om man inte skall spela live då.
mlordin Postat 18 oktober 2005 Postat 18 oktober 2005 Jag tycker personligen att ljudet på pod'en är ett par strå vassare men det som störde mig mest när jag testade Guitar Rig för ett tag sedan var att det inte går att ändra ljudnivån med gitarrens ljudkontrol samt att den klippte ljudet när signalen från gitarren gick under en viss tröskel. Det resulterade i att ljudet inte klingar ut på ett naturligt sätt som i en förstärkare eller gitarrprocessor. Fast det är kanske fixat i dagsläget. Principen att kunna ändra ljudet i efterhand är dock värt mycket! Mats 😄
sixties Postat 18 oktober 2005 Postat 18 oktober 2005 tyckte amplitube var bra tills jag provade guitar rig, den låter skitbra tycker jag. sen finns ju guitar combo som jag tror är en enklare variant av guitar rig med 3 olika stärkare som ska vara lite mindre processorkrävande än guitar rig. så länge datorn orkar så tycker jag pluggarna är smidigast.
FredrikMikaelsson Postat 18 oktober 2005 Postat 18 oktober 2005 Kör med guitar rig, men det suger ju så kopiöst med minne! Men det går ju att komma runt om man spelar in gitarrljudet igen så att det blir en ny fil, men då kan man ju inte ändra på stärkarna i allafall 😄
Ken Kängström Postat 18 oktober 2005 Postat 18 oktober 2005 (redigerat) Amplitube spöar skiten ur resten med hästväg enligt mig. Där har du förstärkarsimulatorn som låter mest naturlig. Gillar du otroligt digitalt och orörligt ljud så kan du ge dig på Guitar Rig och övriga. 😎 Kan meddela att jag ALLTID använder Amplitube när jag spelar in alla solon på mina låtar. Ta en kik på någon av låtarna här på forumet om du är nyfiken. 🙂 Redigerat 18 oktober 2005 av addic59
MusikMakaren Postat 20 oktober 2005 Postat 20 oktober 2005 Har sen tidigare en Behringer VAMP 2 som jag är jättenöjd med, halva priset mot POD, men minst 90% lika bra som POD...Har nyligen skaffat Amplitube för att kunna göra lite justeringar efteråt...tror den är bra... /Jan Olof
wonderboy Postat 20 oktober 2005 Postat 20 oktober 2005 Nä, de ska va en rör-Marshall på elva, ej av senare dato än -69. Den skall mata en 4 x 12:a av samma årsmodell. Gitarren skall vara av märket Gibson eller Fender och skall vara gjord så tidigt som möjligt. Helst innan 40-talet. Näe, sånt här modernt låter skit, alltihop!
brojd Postat 20 oktober 2005 Postat 20 oktober 2005 Själv kör jag med Guitarrig och är ganska så nöjd, en fördel är ju att man kan ändra inställningarna på ljudet i efterhand, vilket man inte kan på pod. Varför skulle man inte kunna ändra ljudet i efterhand med pod? 😄
Eriko Postat 20 oktober 2005 Postat 20 oktober 2005 (redigerat) PODxt får min röst. Man kan ta med sej den till replokalen vilket är ett plus. Med PODxt PRO kan man ändra ljudet efter inspelning, man kan alltså "re-ampa". Redigerat 20 oktober 2005 av Eriko
Björn Olsberg Postat 20 oktober 2005 Postat 20 oktober 2005 Låter som att guiden i kommande nummer 10 om produkter för gitarrsound skulle ligga rätt i den här tråden 😄
Richie76 Postat 20 oktober 2005 Trådstartare Postat 20 oktober 2005 Låter fint Oldsberg! Får se vad ni har kommit fram till.. 😆
Emil Postat 20 oktober 2005 Postat 20 oktober 2005 (redigerat) Jag kör med en Vox Tonelab SE som jag e väldigt nöjd med. Slår Pod XT Live på fingrarna enligt mig. Iaf för rena och skitiga ljud. Känns varmare än poden. Redigerat 20 oktober 2005 av Phobos
RoBERT Postat 20 oktober 2005 Postat 20 oktober 2005 när det gäller pod/vamp/Tonelab så väljer jag lätt Tonelab... 😏 Addic59: Amplitube spöar skiten ur resten med hästväg enligt mig. Har kört med guitarrig innan men till vårt lilla studiobygge här så köpte jag in Amplitube och är gryyyymt mycket nöjdare så ja håller med Herr Addic på den!!
giggsy Postat 20 oktober 2005 Postat 20 oktober 2005 Ni som kör Guitar Rig: Hur funkar det med en foot controller? 😏 Tycker det skulle kännas krångligt med outboard prylar. Lite som Variax med specialsladdar som absolut inte får gå sönder i tajta situationer. /giggsy
Murdock Postat 21 oktober 2005 Postat 21 oktober 2005 Även jag kör med amplitube och är ganska nöjd med det. Många av grundljuden är lite klena men med ett par dubbar kan man få till det bra. Sen måste det slås ett slag för gamla goda CamelPhat. Det är inte alls mångsidigt men jag vet ingen bättre tokdist. 😮
hangaren Postat 21 oktober 2005 Postat 21 oktober 2005 Vågar jag säga att jag är nöjd med min GuitarPort. japp. Jag är nöjd med min GuitarPort. 😮
Bone Postat 21 oktober 2005 Postat 21 oktober 2005 Har nyss köpt en Pod xt pro, så jag har inte hunnit leka så mycket med den. Jag är dock ruskigt nöjd med den än så länge. Men det går ju som Brojd och Eriko säger att "re-ampa" ljudet från podden. Sen kan man väl(?, ni som har haft en pod längre än mig får gärna rätta mig om jag har fel) köra ut två signaler från podden och köra en av dom genom amplitube eller Guitar Rig om man vill.
freddie Postat 21 oktober 2005 Postat 21 oktober 2005 Guitar Rig brusar så fruktansvärt så fort man trycker igång nån dist. Amplitubes närvaro är oslagbar. Brusar mindre än Guitar Rig. POD:en är för dyr & överskattad. V-Amp:en är en aning plastig i soundet men mer mångsidig än POD:en. Fruktansvärt prisvärd. VOX simuleringen i Guitar Combos låter sjukt bra, men med den är man ganska låst med ett specielt sound. Dom andra 2 i paketet är sådär. Men visst, alla simuleringar låter lite märkligt när man sitter & lirar med dom. Det är först i mix dom kommer till sin rätta. Då funkar det mesta hur bra som helst. Tycker man ska välja det "formatet" som passar ens behov bäst. Native Instruments har ju en fördel, gentemot IK Multimedias Amplitube, att man inte behöver aktivera nåt värdprogram för att lira via datorn. Med V-Amp & POD får man ju faktiskt nåt fysiskt för pengarna. Efter det att jag skrivit detta slår det mej att den gratis Guitar Suite låter hur bra som helst i mix.
giggsy Postat 24 oktober 2005 Postat 24 oktober 2005 Ni som kör Guitar Rig: Hur funkar det med en foot controller? 🙂 Tycker det skulle kännas krångligt med outboard prylar. Lite som Variax med specialsladdar som absolut inte får gå sönder i tajta situationer. /giggsy Bumpaberra
Jeffrey Lee Postat 24 oktober 2005 Postat 24 oktober 2005 (redigerat) Är det ingen här som testat Greenmachine Amp II ? Helt ok VST plug för 89 USD (30 days free trial). Det går att skruva till mycket bra sound i den. http://www.greenmachine.pwuq.net/ Redigerat 24 oktober 2005 av Jeffrey Lee
giggsy Postat 24 oktober 2005 Postat 24 oktober 2005 Är det ingen här som testat Greenmachine Amp II ?Helt ok VST plug för 89 USD (30 days free trial). Det går att skruva till mycket bra sound i den. http://www.greenmachine.pwuq.net/ Tjena Hakim! Diggar också Greenmachine. Om man ändå modellerar kan man väl hålla sig i burken? Ser ingen anledning att köra med Guitar Rigs foot control. Verkar inte som nån annan gör det heller? Livebruk kanske (hemska tanke)?
Pusa Postat 24 oktober 2005 Postat 24 oktober 2005 Nä, de ska va en rör-Marshall på elva, ej av senare dato än -69. Den skall mata en 4 x 12:a av samma årsmodell. Gitarren skall vara av märket Gibson eller Fender och skall vara gjord så tidigt som möjligt. Helst innan 40-talet. Näe, sånt här modernt låter skit, alltihop! Hehe.. mmm.. mr POD XT-lover..
pennudd Postat 24 oktober 2005 Postat 24 oktober 2005 (redigerat) Ni har alla fel fel fel... 🙂😛 Det bästa blir om man blandar... Lite pod, lite amplitube, lite guitarrig... Beror väl helt och hållet på vad man vill ha för gitarr sound också. Redigerat 24 oktober 2005 av pennudd
Pluffo Postat 24 oktober 2005 Postat 24 oktober 2005 Efter det att jag skrivit detta slår det mej att den gratis Guitar Suite låter hur bra som helst i mix. Detta var en av mina favoriter när jag satt på PC. Nu har jag dock MAC och kör Ableton Live 5...Är det någon som har något tips på något liknande (gratis)? Har visserligen en POD 2.0 men är så oerhört trött på att inte kunna editera ljuden i efterhand på ett smidigt sätt.
Egghuvud Postat 25 oktober 2005 Postat 25 oktober 2005 (redigerat) Jag tycker att de kan ha olika användningsområden. Jag har svårt att hitta rätt sorts distljud i guitarrig. Och i amblitube så kan disten ibland vara lite vass. Jag tycker det är lite coolt att kunna ändra gitarrljud i efterhand, men det känns samtidigt som att man bör ha ett så bra grundsound som är ens eget att det inte skall behövas. Hmm det är dubbelt det där. Jag såg inte att någon hade nämnt Green machine, som har ganska bra distar tycker jag. http://www.greenmachine.pwuq.net/html/requirements.html EDit: de har dessutom en del gratispluggar och gratis smakar ju gott eller hur? 🙁 Redigerat 25 oktober 2005 av Egghuvud
ChrisSnyder (oregistrerad) Postat 26 oktober 2005 Postat 26 oktober 2005 Har sen tidigare en Behringer VAMP 2 som jag är jättenöjd med, halva priset mot POD, men minst 90% lika bra som POD...Har nyligen skaffat Amplitube för att kunna göra lite justeringar efteråt...tror den är bra... /Jan Olof Nja, 90% är ju att ta i. Det kanske är 90% bättre på vissa typer av ljud. Jag har alla dom där i studion, och jag tycker inte nån kommer ens i närheten av vad en uppmickad stärkare gör, och då snackar vi dom billiga små kombos piskar rumpan av all mjukvara. Jag tycker POD XT Pro som jag har låter OK till demos max, skulle aldrig använda den till nånting seriöst. Det låter POD om det bara, ingen kropp eller närhet.
Richie76 Postat 26 oktober 2005 Trådstartare Postat 26 oktober 2005 Addic59: Amplitube spöar skiten ur resten med hästväg enligt mig. Har kört med guitarrig innan men till vårt lilla studiobygge här så köpte jag in Amplitube och är gryyyymt mycket nöjdare så ja håller med Herr Addic på den!! Tammetusan!! Jag som trodde Guitarrig skulle smiska Amplitube på stjärten! 🙂 Kan man fixa nåt schysst halvdistat melodigitarrljud i Amplitube, till melodigitarr!? Har som sagt haft svårt med detta i Guitarrig..
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.