Jump to content
Annons

Seth och Ken - My little toy (Nu med sång)


Vad tycker ni?  

30 röster

  1. 1. Vad tycker ni?

    • Låt och produktion godkänd
      7
    • Låt underkänd, produktion godkänd
      3
    • Låt godkänd, produktion underkänd
      7
    • Låt och produktion underkänd
      2


Recommended Posts

Hej igen! 🙂

Nu har vi sjungit in och arrat om en del. Vore skoj att höra vad ni tycker om det färdiga resultatet. 🙂

Ha överseende med att vi använt oss av en Shure SM57 till allt, inkl. sång.

Men ni som ville sjunga på denna låt får gärna göra det ändå, det är bara kul tycker jag. 🙂

Mvh Ken

LÅTNAMN: My Little Toy

ARTIST/GRUPP: Ken och Seth

GENRE: Ny-pop

LÅTLÄNGD: 4:50

KOMPOSITÖR: Musik; Ken Kängström, Lyrik; Seth Nikolausson och Ken Kängström

PRODUCENT: Ken Kängström

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: ca 6 MB

STATUS: Färdig demo

LÅTLÄNK: http://enamoured.info/kenny/sethken2.mp3

Ken Kängström: Sång, Elgitarrer, Programmering.

Seth Nikolausson: Sång, Ak gitarr.

NEJ DET ÄR INGEN BÖGDUETT! 😆

My Little Toy:

Vers1 (Seth)

Im sitting in the back to hide me

Im tired of the name you gave me

A man once told me "you can do what you want"

Now Im on the bottom wanna go up but i cant.

I find it very hard to get you

Even though your right over there

And everytime I try to forget you

you keep coming back to my head

(Ken)

Brygga:

shut up, i wnna find you baby

shut up, i wanna cry for you baby

Ref.

(Seth)

I Wanna have memories of you and me,

not lonely nights with myself and me

(Ken) <------ Jääävligt krystat, men jag gjorde mitt bästa! 🙂

I want to love you baby!

(Seth)

I wanna show you, wanna make you se

how much you mean to me

(Ken)

I want to love you baby!

(Seth)

Vers2

Come on, take me home to your palace

open up your arms, invite me

Or else you turn my heart into ashes

cause all i see is you in my flashes

I wanna get you know your inside

I wanna get to feel your outside

Im hoping for a heaven with you and me

"whale"

(Ken)

Brygga:

shut up, i wnna find you baby

shut up, i wanna cry for you baby

Ref.

(Seth)

I Wanna have memories of you and me,

not lonely nights with myself and me

(Ken)

I want to love you baby!

(Seth)

I wanna show you, wanna make you se

how much you mean to me

(Ken)

I want to love you baby!

(Ken) (Whale: Seth)

Brygga:

shut up, i wnna find you baby

shut up, i wanna cry for you baby

Ref.

(Seth)

I Wanna have memories of you and me,

not lonely nights with myself and me

(Ken)

I want to love you baby!

(Seth)

I wanna show you, wanna make you se

how much you mean to me

(Ken)

I want to love you baby!

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Detta funkar bra men sången skulle kunna bli bättre. Dock skulle nog inte jag kunna sjunga bättre. Kanske "I want to love you baby" då... 😆

Det är inte lika kul att lägga ner tid och energi på något som redan är insjunget och godkänt.

Bra jobb grabbar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta funkar bra men sången skulle kunna bli bättre. Dock skulle nog inte jag kunna sjunga bättre. Kanske "I want to love you baby" då... 😆

Det är inte lika kul att lägga ner tid och energi på något som redan är insjunget och godkänt.

Bra jobb grabbar!

Tackar! 🙂

Jo varken Seth eller jag är vidare skolade sångare, men vi tycker det är förbaskat skoj att sjunga. 🙂 Plus att det va bra mycket högre än vad jag klarar att sjunga. 🙂

Tråkigt att du tappat suget för att sjunga in. 🙂

Men någon annan gång kanske? 🙂

Tackar igen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter väl som om du inte riktigt har vad som krävs på "I want to love you baby!", i övrigt låter det kanon! Snygga gitarrer framförallt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter väl som om du inte riktigt har vad som krävs på "I want to love you baby!", i övrigt låter det kanon! Snygga gitarrer framförallt.

Jo jag vet ju det. 😆 Det är så satans högs som sagt. 🙂

Men det var kul iaf. 🙂

Tackar så jättemycket. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter väl som om du inte riktigt har vad som krävs på "I want to love you baby!", i övrigt låter det kanon! Snygga gitarrer framförallt.

Jo jag vet ju det. 😆 Det är så satans högs som sagt. 🙂

Men det var kul iaf. 🙂

Tackar så jättemycket. 🙂

Satans högt? Hehe jämför med Daniel Heimans högsta toner! Där snackar vi HÖGT!

Jag förstår dig... Min röst älskar väl inte "I want to love you" heller.

Jo, jag sjunger gärna in en annan gång. Nackdelen med dina projekt är att man alltid får sådant motsånd!

Link to comment
Dela på andra sajter

😆 är vansinnigt kluven till det här.

Skulle nog föredra att höra en lightare produktion. Trummorna känns så satans smaskiga mot detta. Fast dom passar ju iof mot gitarrerna i reffen. Så jag har nog inga konkreta förslag att ge 🙂

Sångljudet känns långt bort och ibland konstigt trashat, typ som om en limiter ligger på för mycket. Åsså här vi ju den redan flitigt omnämda " i want to love..." meningen 🙂

gillar låten på nåt konstigt sätt men jag tror produktionen är lite fel. Lite lättare och tydligare skulle nog vara fint, kan jag tänka.

E

Link to comment
Dela på andra sajter

måste säga att jag var beredd på en helt annan sångmelodi 😄

skriv om sångmelodin på refrängen och variera versen lite mer

låter rätt tråkigt nu...

sen tror jag på att korta solot... 4 takter är tillräcklig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte så mycket att säga om själva låten, som absolut är okej, men ingenting som sticker ut.

Det jag framförallt tänker på när jag lyssnar är att gitarrerna är väldigt vassa i diskanten, och låten saknar ganska mycket botten. Ligger det nån bas på alls? Nu sitter låten uppe i höjd med halsen, flytta ner den till magen och då jävlar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter Hansson! Dust Brothers! Cool!

Amerikansk pop för tonåringar i villa!

Ni är modiga - och inte långt från målet! 🙂

Låten är riktigt riktigt bra. Ni skulle nog kunna få en 13-årig skolflicka att skiljas från veckopengen, och då är man ju hemma.

Fixar ni en starkare texthook så är jag övertygad om att någon skulle vara intresserad - av låten.

Produktionen håller inte alls, det krävs större precision.

Börja med att plocka bort allt reverb, pumpa till trummorna med mer kompression och dist. Och skaffa en bättre sångare. 😄

Låtmässigt, i popfacket, är detta totalt överlägset allt jag hört på forumet.

Jobba på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fy vad jag mår illa när jag hör den här låten .. uhhr.. no offence alltså 🥰 ..

Den påminner för mkt om all glassig skit man hör på NRJ och MTV.

Gissar på att den inte är direkt seriös.

Håller med Demomannen att det är lite mkt reverb, annars tycker jag att produktionen låter helt okay, förutom sången då. I sån här musik gör det inget om ni autotunar sången förövrigt :rolleyes:

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

😄

Kul projekt!

Ja, som sångare så gör det nästan ont att lyssna på det här...

Tänker då mest på "I want to love you baby". 😉

Det är inte min kopp te genremässigt men det känns kommersiell radio à la Radio City, NRJ etc.

Ska lyssna lite mer så kanske jag kan komma med lite konstruktiv kritik också. 😛

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Är Ni själva nöjda med detta? Jag tycker den är kul. Inte mer.

Blir inte berörd, men det är något i själva grundkonceptet som funkar

så in i helvete bra. Kan bli stort detta.

Jag säger inte att jag själv kan göra låten någon mer rättvisa

ifall jag försöker mig på en vända, men om Ni vill kan jag försöka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner mig coskå splittrad. Det är snyggt genomfört Låten är snygg produktionen innehåller en hel del roliga twister. Det blir inte helt förutsägbart. Samtidigt så följer det mallen lite väl perfekt och samtidigt så stör det en på något sätt. Vet inte om jag vill ha det Light som Eliasson är inne på, men på något sätt skulle låten må bra av.... Äh jag vet faktiskt inte. Ni kanske skulle låta Nad sjunga? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste oxå säga att jag såg en helt annan melodi.. Är en riktigt snygg bakgrund som lätt skulle kunna säljas till någon av de större popidolerna av idag.. men melodin påminner mig om vissa av Therapy?:s (troublegum) låtar... Och bakgrunden är mycket mer poppig än så.. Fanns mycket mer potential i detta!!

Link to comment
Dela på andra sajter

känns som om ja bara gnäller på allt jag hör på forumet, men ju mer man lyssnar på allas låtar destå högre krav får man!

1. Låten är kul, high school så det bara dånar om det!

2. Snygg bakgrund, absolut!

3. Jag tål inte att höra på låten en gång till... inte med den sången som är nu. Kanske är det för att den är lite taskigt inspelad eller så är det för att mixningen inte gör sitt (kan av nämnda skäl inte lyssna på låten igen o avgöra vad det är!) Kanske beror det på sångaren? Men så taskig vill jag inte va för jag tror det kan funka om ni spelar in rätt... eller var det mixen...?

4. Om ni fixar sången så tror jag att den har hit potensial! Jaag får en form av hatkärlek till låten, men det kanske är främst pga av att jag inte diggar den här genger 😛

Måste ändå säga att ni är duktiga på det ni gör, och jag pratar rakt ut utan att tänka på hur motagaren kan reagera... Själv blir jag alltid knäckt så fort nån sågar minsta lilla! Så ta det jag säger på ett prffsigt sätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Tack Kängström för svaret om uppmikning i garderob av förstärkare (och som också fanns med i nya numret av Studio)... bidrar vederbörligen med respons på detta ert alster härmed...efter FEM genomlyssningar.

Kommentarer - Positivt & Negativt:

* Den inleder gott helt klart och efter 0:25 kan man tro att det hela ska vända och bli en hip hop-låt faktiskt nästan, i och med ljudet och pausen där...

* Efter 0:36 kommer in gott sound från gitarren (?) jag gillar... Modernt, bra.

* Det förekommer rätt mycket kommentarar hos andra om sången och om refrängen... I want to love you babEÄÄÄÄ.... innehåller bara ett fel, men tyvärr är det störande faktiskt. Men även Seth verkar köra med samma grej på ordet "Me" t.ex., som du gör i "Baby". Jag pratar om avslutningen av dessa ord. Jag skulle önska att "Baby" istället sjöngs mer rakt utan att gå ned i tonhöjd på slutet. Nu sker detta på många ställen i låten och det blir tröttande. Ungefär lika tröttsamt som när vissa sångerskor inleder vissa meningar med att låta som om de skulle vomera i första stavelsen. Lena PH, Britney m.fl. I övrigt tycker jag att ni inte alls ska skämmas för sången. Bra!!

* Smaskljudet vid 0:44 kan man låta radera om man vill, men det är en smaksak.

* Stämsången "A-ha-A Ooo" är riktigt hookaktig! Mycket bra, enkelt och bra.

* Avslutningen av låten gillar jag inte, eller rättare sagt efterdyningarna efter det att gitarren klingar ut. Vad är det för nåt? Låter inte klokt. Tänker på "Owner of a lonely heart" med Yes här hehe...

* Tankarna för mig till Metallica. Fråga mig inte varför, men det beror nog på Seths sång en aning.

* Mycket intressant är gitarrsolot (eller vad man nu kallar det), för det låter som om det är omvänt på nåt sätt. Hur vore det om man vände det solot "tvärtom" eller rättare sagt tar andra delen av solot (exakt hälften) och låter det byta plats med första delen och alltså avslutar med triolerna istället? Nu avtar det i styrka och intensitet istället för tvärtom. Kanske är det därför som någon av lyssnarna uppfattade det som om det var för långt.

* Bra sound, lagom balans för typen av musik mellan diskant och bas. Sången kommer bra fram och jag har inte behövt läsa den nedskrivna texten - ett gott tecken! Lagom panorerat och komprimerat.

Tycker du var lite snål med betygskategorierna, jag sätter därför "låt bra, produktion bra", eller 4 av 5 om man så vill.

😄

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

"NU med sång"? Har den presenterats förut, förresten...

😆

:musik

Ja han la ut den utan sång och fiska sångare häromdagen, (jag har faktiskt gjort en alternativ version med mig på sång som kanske hittar upp hit om jag känner för det.)

Link to comment
Dela på andra sajter

ops,, sången är, (får man svära i TV?) till och från är sången as-kass! Reflekterade även lite kring texten, den skrivna. Jag är absolut ingen engelsk språkexpert, men jag tror att ni får kolla lite på uppbyggnad och syftningar.

Jo, jag vet ,, jag skriver oxo texter och ibland så bestämmer jag mig för att skriva som det skall sjungas, inte för att klara ett engelskaprov. Å då blir det ungefär som er text.

Gillar låten (skulle aldrig erkänna det för killarna i studion! "Officiellt" hatar den typen av musik!)

Slutsats, so far

1. Sången! Det är ju (enligt mig) falskt och illa till och från.

2. Texten, inte speciellt viktigt, men ändå

Link to comment
Dela på andra sajter

RIS:

*När "Shut up..." kommer in skulle det vara snyggt att lägga till någonting mer i ljudbilden

*Halvdålig sång

*Alldeles för lång, ta bort en minut, minst! Bort med gitarrsolot! Det är ingen jävla hårdrock det här 🙂

*Refrängmelodin är bra men den kan bli bättre, den är nära att bli riktigt bra

*Lite kör på refrängen skulle lyfta

*Irriterande avslut på bland annat "me" och "baby", låter som hårdrock där också

*Texten får gärna vara nonsens men den saknar hook

&

ROS:

*Bra idé med två röster

*Bra ljud

*Bra gitarr

*Bra låt

*Ingången till refrängen är lyckad

*Aha-ah-oh är lyckat

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, jättebra genomförd amerikansk pop, men på mig passerar den bara in genom ena örat o ut genom det andra.

Texten känns däremot svensk. Reagerar på första raden.

Im sitting in the back to hide me

Jag sitter bak för att gömma mig.

I´m sitting in the back to hide - säger man nog på engelska, fast det är klart lägger man inte in ett "me" så rimmar det ju inte.

Naturligtvis massor som är bra annars både spelmässigt o produktion. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...