Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ciao, jag är helt såld på GarageBand, men det är en funktion som jag inte blir klok på: När man sätter den i loop-läget för att spela in trummor (alltså ingen appleloop utan via mjukvaru-trumsyntarna) så kan jag bara spela in en gång. nästa gång jag försöker loopa och spela in så lägger den först ihop det, men när jag stoppar så tar den bort allt utom det senaste!! Är ni med?

Alltså, hur gör man för att göra flera pålägg i ett midispår? Tack på förhand.

Annons
Postat

hm, jag får det inte att funka riktigt. kanske har jag missat ngn inställning. det krånglar för mig och jag måste liksom hålla på att klistra ihop 2 takter med gammalt + pålägg. dra det nya till den gamla delen och sedan trimma bort överskottet. måttligt smidigt. annars är det världens mest underskattade program! går att göra riktigt sköna grejer oavsett om man lirar electro eller liveinstrumenterat! (och då har jag ändå jobbat i studio med cubase sedan.... ataritiden. sent 80-tal? hehe! grrrrymt program som klarar (nästan) allt jag vill)

från pc-idiot till mac-idiot numera!

Postat

Konstigt. Jag testade det nyss i GB2, och det funkade precis som du vill att det ska funka.

Testa att slänga GB2s plist-fil och starta om programmet.

Postat

Tack för snabb support, det här forumet är smått otroligt. Oki vad betyder plist fil? äh det spelar ingen roll, det är väl bara att leta upp den och slänga.

Postat

Fattar inte, gjorde som du sade och tog bort gb.plist filen och startade upp gb2. då funkade det första gången på första spåret, jag kunde stoppa och göra flera pålägg. men när jag öppnade ett till spår så börjar den krångla sådär igen. Nixon, om du orkar får du gärna testa det igen, pröva gärna på flera spår. Eller om du har fler tips! Tack för hjälpen iaf!

ps jag kör på en powerbook som är ca 1/2 år gammal, har 1,5 gig ram. ds

Postat

Aha, nu förstår jag vad du menar. Jag stoppade inte inspelningen innan jag lade på mer i Cycle mode. Det går att lägga till hur mycket som helst i den loopade inspelningen. När jag däremot stoppar inspelningen och försöker spelar in på nytt, skrivs den gamla inspelningen över med det nya.

Jag tror det ska vara så. Garageband är inte världens mest flexibla sequencer, men det är inte tänkt så heller. Konstigt att du fick det att funka en gång. 😉

Postat

Ja, litet konstigt. Tror dessutom att jag lyckats nån gång att göra en del pålägg genom att kopiera in till samma part, minns inte riktigt. hm, antingen är det nån bugg eller så skall det vara så. Stort tack iallafall. Och jag tycker ändå programmet är utmärkt!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.