xlin Postat 17 oktober 2005 Postat 17 oktober 2005 hallå där ! hade tänkt mig en kondensator mick i klass med B3:an och behöver därför ett kort med fantommatning. det här skall vara en start för min kommande studio så jag har tänkt ta det ganska vackert med portföljen men vill inte heller göra en dålig affär... Helt logiskt sett så kan man ju utgå från microfonens kvalité och omfång, om nu ljudkortet klara av att behandla detta har man ju högsta kvalité ! jag är inte så insatt än men vilken prisklass talar man om man nu skulle vilja kräma ur allt ur en B3? eller åtminstone spela in det ? vad jag har förstått så är MAYA korten en av de billigare korten med phantom, men jag anatar att detta kort skär en hel del ? Ge mig lite tips på sköna kombinationer [ kondensator + cpuAmp] !! så bugar jag åt er ! ~lIn 😉
Claes Holmerup Postat 17 oktober 2005 Postat 17 oktober 2005 Det är många ljudkort som har en fusk-fantommatning som inte lämnar mer än 9 eller 12V - och det finns vissa micar som fungerar lika bra där, men många ger betydligt sämre ljud med så låg spänning. Se till att ljudkortet lämnar 48V fantommatning, så kommer det att fungera bra. Exempel på riktigt bra ljudkort med korrekt fantommatning och bra micpreamps, är exempelvis RME Fireface och Echo Layla 3G. Alternativet är att strunta i micingångar på kortet och skaffa en extern micpreamp i stället. Då vet du att det kommer att fungera perfekt. B3? Vilket fabrikat? Nåja - oavsett vilket, så om du vill ha en ren och ofärgad preamp, så är Line Audio Design DMP ett mycket hett tips. De är svinbra och slår betydligt dyrare preamps på fingrarna. Vill du ha en billig och bra preamp med möjlighet till rörfärgning, så kan du titta på Studio Projects VTB-1, där du dessutom kan stänga av rörinblandningen helt om du skulle vilja. Vill du gå upp en bit i välljud, så kan du kolla på Summit Audio 2BA-221, som låter grymt bra. Även denna med avstängningsbar rörinblandning, men i en annan liga än VTB-1 - och tyvärr betydligt dyrare också... 😉 Vill du ha en transistorpreamp med speciell färgning, så kan kanske Joemeek ThreeQ vara något...
Emil Postat 17 oktober 2005 Postat 17 oktober 2005 (redigerat) Om du menar studio Projects B3 så är väl det en rörmik? Isf behöver du faktiskt inte fantommatning. Rörmikar kräver mycket mer ström än vad som man vanligtvis fantommatar så med dessa följer de nästan alltid med ett spänningsaggregat som sköter det med en specialsladd. Edit: Hoppsan, kom på att det var T3 och inte B3 som är av rörtyp. Då behöver du ju fantommatning iaf. Om du både behöver preamp och ljudkort så kan jag rekomendera en Presonus Firebox. Bra omvandlare och preamps för 3500kr. Redigerat 17 oktober 2005 av Phobos
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.