Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har noterat att det verkar vara så att detrekommenderas att man använder firewire-kort som bygger på Texas Instruments kretsar om man vill använda ett externt firewire ljudkort.

Mina frågor är:

- Hur stor roll spelar det? Handlar det om att få ner latencyn med 2 ms eller får man stora problem om man har ett kort med andra kretsar

- Är det skillnad på ovanstående betydelse vad gäller bärbar resp stationär dator?

- Om man skulle använda sig av EMU 1616 PCMCIA ljudkort. Kan man då bortse helt från var firewire kretsarna kommer ifrån vid köp av bärbar dator

- Känner ngn till ngt annat PCMCIA (tror det heter så) ljudkort som är vettigt?

tack på förhand

petri

Annons
Postat (redigerat)

Hej!¨

Det finns ett gäng men dom är alla (nästan) lika dyra för bara PCMCIA-kortet, som i EMU´s fall mest är en bonus,

fast EMU´s PCMCIA-kort, som ju fungerar separat eller som länk till breakout-boxen, säkert är lika bra som de dyrare!

Appropå E-mu borde jag kanske säga att det jag köpte var defekt så kanske man bör vänta lite med E-mu´s ljudkort till bärbara,

i all fall tills barnsjukdomarna har fixats till!

Redigerat av Hans
Postat (redigerat)

Hej!

Alltså, skitsynd att man inte bara kan tvär-rekommendera E-mu! Grym ljudkvalitet och väldigt väldesignad patch-mixer* till ett lågt pris

och med PCMCIA-kortet som förträfflig bonus! Finns inget annat liknande, tyvärr! Min rekommendation går tveklöst till PreSonus FireBox,

det antagligen mest strulfria kortet i prisklassen (3495:- ), dock inget PCMCIA-kort som är väldigt smidigt om man vill vara helt mobil som

att kanske sitta och mixa på bussen eller framför TV´n... eller nåt 😉!

Angående firewire är min gissning att alla bärbara ifrån de med gott rykte (HP, Dell, Fujitsu Siemens, SONY, osv) har bra firewire-kretsar!

* Dock är patch-mixern inte bra alls, läste faktiskt test i Future Music (eller CM?) där just patchmixern var deras största kritik!

Vad man måste göra är att spara en patch "min patch" och sen ladda in den varje gång man öppnar exempelvis Cubase!

Redigerat av Hans

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.