Jump to content
Annons

processorer

Recommended Posts

h3nk3 (oregistrerad)
Postat

är det någon som orkar förklara för/nackdelar och skillnader/likheter mellan ett par processorer?

• Intel P4

• Amd Athlon 64

• Intel Celeron

• Amd Semperon

Annons
Postat

Intels P4 vet jag är en strömslukare och behöver massiv kylning, inte lämplig för musikdator. Bättre är då Athlon 64. De andra är billigare och sämre versioner av sina storebröder.

Postat

Jag vet inte vilken av P4 och AMD 64 som är bäst lämpat till musik. Däremot knäcker P4:an AMD när det kommer till videoredigering. Men musik låter jag vara osagt.

Men att P4:an eventuellt slukar mer ström är väl skitsamma... Det borde inte märkas på elräkningen. Och har man en bra fläkt är det inga problem... Eller bra och bra det funkar jättebra med original (BOXED) om man inte skall överklocka och joxa.

Fotnot: Jag har själv en AMD 64 och en P4.

Postat

Hej!

Celeron och Semperon har extra litet cache-minne och är allmänt sämre!

P4 är onödigt varma och effekt-krävande!

Skulle helt klart välja AMD!

Postat (redigerat)
Hej!

Celeron och Semperon har extra litet cache-minne och är allmänt sämre!

P4 är onödigt varma och effekt-krävande!

Skulle helt klart välja AMD!

Om nu P4 skulle vara bättre på musik är det helt ointressant om de drar mer el och är lite varmare. Värmen är på sin höjd 5 Celsius. Om vi inte snackar om bärbart då strömsnålhet är uppskattat.

Men ett tips till trådstartaren är att söka efter benchmark-resultat. Det finns hur mycket som helst.

Det enda jag vet säkert är att en P4:a piskar en Amd 64 rejält när det kommer till videoredigering.

Redigerat av Eternal
h3nk3 (oregistrerad)
Postat

tack för svaren!!

ja har hört att en skillnad mellan en p4 och en amd att man på amd:n slipper en frontside-bus vilket inte säger mig så mycket? nån som kan förklara?

Postat (redigerat)
tack för svaren!!

ja har hört att en skillnad mellan en p4 och en amd att man på amd:n slipper en frontside-bus vilket inte säger mig så mycket? nån som kan förklara?

Slipper en frontsidebus (FSB)!?

Det MÅSTE finnas en FSB!

exempel:

Min AMD Athlon 64 är inställd på 200FSB och cyclen är 11x.

Detta generar 2200Mzh. Jag kan lätt öka min FSB så att min processor blir snabbare (dock också varmare och systemet kan bli ostabilare). Detta kallas överklockning.

Det jag försöker säga är att FSB är nödvändigt. Utan FSB är som en bil utan batteri ungefär.

Eller har jag förstått frågan fel?

Edit kommer nedan:

Summa summarum: Både P4:a och AMD har FSB= Front Side Bus

Redigerat av Eternal
Postat (redigerat)

Hej!

"Om nu P4 skulle vara bättre på musik är det helt ointressant om de drar mer el och är lite varmare"

Mer värme kräver mer fläktning vilket ökar datorns ljudnivå, jobbigt samt låter om man spelar in i samma rum som dator finns i!

Har man ett väldigt litet rum på våren/sommaren kan det faktiskt bli alldeles för varmt!

De snabbaste P4:orna (i synnerhet 3.6 / 3.8GHz) är i praktiken långsammare än dess benchmark då dom vid längre användning

blir för varma och går ner i aktivitet (till 90%), vilket enligt internet sker rätt så ofta! En P4 3.6 GHz förbrukar mer än en AMD 2 x 2.4 GHz

och där AMD´n samtidigt är oerhört mycket snabbare. Finns en anledning till att vi inte kommer få se 4 GHz...

... dom brinner upp 😉!

Redigerat av Hans
Postat
Hej!

"Om nu P4 skulle vara bättre på musik är det helt ointressant om de drar mer el och är lite varmare"

Mer värme kräver mer fläktning vilket ökar datorns ljudnivå, jobbigt samt låter om man spelar in i samma rum som dator finns i!

Har man ett väldigt litet rum på våren/sommaren kan det faktiskt bli alldeles för varmt!

De snabbaste P4:orna (i synnerhet 3.6 / 3.8GHz) är i praktiken långsammare än dess benchmark då dom vid längre användning

blir för varma och går ner i aktivitet (till 90%), vilket enligt internet sker rätt så ofta! En P4 3.6 GHz förbrukar mer än en AMD 2 x 2.4 GHz

och där AMD´n samtidigt är oerhört mycket snabbare. Finns en anledning till att vi inte kommer få se 4 GHz...

... dom brinner upp 😉!

Konstigt....

Min P4 3.6 går för fullt, klockrent.

Alldeles tyst.

Fläktlöst...

Postat (redigerat)

Hej igen!

Förresten, det som är mest intressant för mig, eller rättare sagt det enda som är intressant för mig angående

CPU är hur mkt VST(i) man kan ha samtidigt! Vilket benchmark visar detta bäst, Sandra - CPU Ddy/Wet-stone?

Fläktlöst 😉😎!!

Redigerat av Hans
Postat
Fläktlöst 😉😎!!

Yes - det är inte på skoj. Det finns minst en till här på forumet som kör i stort sett samma konfiguration. Inte en fläkt. Går perfekt.

Med rätt grejor så är det inga problem.

Postat

Hej!

Coolt! Den har jag haft planer på att använda, måste bara ha en stationär dator först! Är det rekommendation på den då med andra ord?

Den är ju inte ens så dyr!

Postat (redigerat)

Fungerar klockrent. Och tyst. Se bara till att använda riktigt destillerat vatten som du köper på apoteket och "antialgvätska" i det.

Edit: Kyler inte lika effektivt som en stor vattenkylning med dubbla fläktar. Men klart bättre än all fläktkylning. Och som sagt, tyst.

Redigerat av Violiner
Postat
Fungerar klockrent. Och tyst. Se bara till att använda riktigt destillerat vatten som du köper på apoteket och "antialgvätska" i det.

Edit: Kyler inte lika effektivt som en stor vattenkylning med dubbla fläktar. Men klart bättre än all fläktkylning. Och som sagt, tyst.

...utom min - där vattenpumpen har börjat låta skumt sådär precis lagom tills garantin har gått ut. 🙁 Jag får väl ta och sätta en extern pump i stället - och kanske testa med att gå upp i pumphastighet på den samtidigt för att se om det ger lite lägre temp...

Ska kanske testa med något tillsatsmedel, som påstås kunna sänka tempen ett par grader eftersom medlet ger lägre ytspänning och därför får bättre kontakt med kylkropparna...

Det sitter diverse skrot i min burk som höjer temperatueren (bl a 4 hårddiskar) - och så får min Reserator dessutom kyla både CPU och grafikkort, så det blir tufft för en passiv (fläktfri) kylare...

Jag testade tidigare också ett fläktfritt nätaggregat, men det kokade ihop efter några månader så att jag fick det utbytt på garanti, men det har inte blivit av att jag har testat det sedan igen, eftersom jag misstänker att det blir för varmt när värmen från allt annat stiger längst upp i lådan och inte sugs ut med någon fläkt där... 😕

Postat

Skillnaden i strömförbrukning kan faktiskt göra några hundralappar på ett år beroende på om datorn är igång hela tiden eller inte.

/Majken

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.