Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej! 😱

Behöver som sagt lite hjälp e ny här har kollat runt över allt å på många sidor men är inte riktigt hajj på det här än kanske e bra å veta vad man ska börja med jag kan ju inte spela så många instrument själv 😉 så då blire lite svårt bara sjunga de e min grej lixom men skulle ju va kul om ma kunnde göra nå musik till fattar inte de här me samplar å loops å allt vade de e... 😄 Nån som vet vad man ska börja med vore roligt å veta! 🙂

MVH/Cattis 😄

EDIT: Tydliggjorde rubrik /admin

Redigerat av Olsberg
Annons
Postat
Välkommen så mycket! 😆

Vad har du för utrustning och progam?

Hej! 😆

jag har inget program eller nått ännu 🙂 vet du vad som är bäst om man ska börja nått enkelt lixom?

MVH/Cattis 😆

Postat
Samplingar är ljud som man spelat in och kan använda i egan project. Ett samplat piano använder du för att spela piano med liksom 😎 . Loopar är musikstycken eller rytmer såm börjarom utan att man får en paus mellan varven. Om du har en versmelodi och en refreng så kan du välja hur många vändor loopen skall gå. Om vi säger att lopen skall gå fyra varv på en vers och två på en ref så, lopar du bara loopen (låter den spela igen) Fyra ggr på versen och två i refränren.

Ett annat sätt är att fråga på forumet om det finns låtar som behöver sång. Eller om du hittar beats att sjunga över. Brukar själv använda beats från forumet när jag skriver mina "spokenword" prylar. Brukar tillockmed fråga om det är OK att jag gör det. Även om du kanske inte kan använda dem i dina låtar så kanske du får influenser och insperation av att jobba så.

Det är heller inte så vårt att lärasig stela gitarr och bara använda den såm stöd i sitt låtskrivande. En nylånsträngad gitarr och en billig stämaparat är varken svårt eller dyrt att fåtag på.

Det finns säkert någon som kan tipsa dig om bra loop paket att jobba med på forumet. Ett annat sätt som kan vara bra är att använda sig av färdiga pads i mjukvarusyntarna som finns att få tag på ganska så billigt. Offta så inehåller dessa rythmiska figurer som rår att spelaupp med en tagnjent i taget. Naturligtvis så funkar ju en vanlig synth också att jobba med.

Slutligen, om du sjunger hyfsat bra och skriver låtar som är intresanta så har du säkert inte några problem med att hitta samarbeten här på forumet. Jag antar att du bygger melodier i förstahand och sedan kompet, eller har jag fel? Om du gör så så kan du med fördel låna ett komp hitta på en egen melodi och sedan be någon om hjälp med att göra ett eget komp till låten. Om du raggar co-labs på forumet så var både ödmjuk och kaxig. bara för att man tror på sig själv så behöver man inte misstro andra 🙂 . Tacka ja till de jobb du vill och kan göra och nej til de jobb du inte vill eller kan göra.

Lyckatill / k9

Hej! 🙂

Tack! för att hjälpte en liten nykomling som mej 😛 Nu börjar jag förstå lite grann i alla fall tar ju lite tid å lära sej allt det kommer alltid upp nått nytt när det handlar om musik 🙂 Måste försöka få tag på nått program först oxå nått bra å enkelt att börja med du har inte nå tips å ge? 😉 gud va tjatig jag känner mej då men frågar man inte så får man ju inget veta 😄 Har ju Cubase på en annan data men de va ganska så krongligt tycke jag 🙂

men tack så hämst mycket för hjälpen! 🙂

MVH/Cattis 😮

Postat (redigerat)

Hej!

De flesta ljudkort man köper har en massa program som medföljer! M-audio har exempelvis Cubase LE!

Ett betydligt enklare program än Cubase är Reason, förut fick man Reason Adapted (som var Reason 1.0) gratis

om man köpte en M-Audio produkt, du hade kunnat få en av mig om jag inte redan gett bort de 2 st exen jag hade!

Om man köper tidningen Computer Music (Förlåt studio 😉!) får man en hel drös med bra gratis program, synthar,

samplers och hela konkarongen! Annars finns det massa gratis, kolla in Här

Liten och bra Cubase-kurs på internet! (Klicka på "Kapitel" uppe till vänster)/ (nästan 3.5 kr/timma ) Gratis cubase-kurs i vår!

Redigerat av Hans
Postat

Välkommen..

Skriv gärna en presentation i presentationsavdelningen!

Ett tips är att kika runt bland olika topics här på forumet så kan du nog få svar på det mesta. Kolla även in sökfunktionen där du kan söka efter olika nyckelord för att få upp lämpliga ämnen och meddelanden.

Sen är det naturligtvis fritt att fråga på själv som du redan gjort 😕

/Daniel

Postat
Hej!

De flesta ljudkort man köper har en massa program som medföljer! M-audio har exempelvis Cubase LE!

Ett betydligt enklare program än Cubase är Reason, förut fick man Reason Adapted (som var Reason 1.0) gratis

om man köpte en M-Audio produkt, du hade kunnat få en av mig om jag inte redan gett bort de 2 st exen jag hade!

Om man köper tidningen Computer Music (Förlåt studio 😕!) får man en hel drös med bra gratis program, synthar,

samplers och hela konkarongen! Annars finns det massa gratis, kolla in Här

Liten och bra Cubase-kurs på internet! (Klicka på "Kapitel" uppe till vänster)/ (nästan 3.5 kr/timma ) Gratis cubase-kurs i vår!

Dock ska kanske en sångerska utan tidigare kunskap eller program inte börja med Reason. Det går ju trots allt inte att spela in audio i det och att som helt färsk nybörjare sätta igång med rewire verkar vanskligt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.