Jump to content
Annons

Pris för hemsida


Drik

Recommended Posts

Jag tycker inte heller att vårt skattesystem är helt perfekt. Men ska jag vara ärlig så gissar jag att med den skattenivån du anger har du en inkomst som räcker till litet mer än vattvälling. Så du kanske inte har det så enormt svårt egentligen..? 😉

I stället är det väl, generellt sett, så att klyftorna i samhället ökar idag, de som har mycket får mer och de som har litet får mindre. Så skattetrycket mot höginkomstttagare är nog inte det största problemet vi har att brottas med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 74
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

musik (oregistrerad)

Hej!

Svar till Roha: Reglerna och moralen säger att egentligen ska man betala skatt på allting man tar betalt för (om det inte handlar om struntsummor). Säljer du t.ex. en begagnad lampa till någon och den inte kostade lika mycket för dig, så ska du ta upp det med ditt lokala skattekontor. T.ex. så sålde jag en takfläkt för några år sedan privat (med kvitto naturligtvis). Jag sålde den för 100 kr mer än jag köpt den för, trots att den var 10 år gammal. Jag var därför nere på skattekontoret och frågade hur jag skulle göra, eftersom jag inte visste riktigt vad som gällde. De sa då att jag skulle fylla i en blankett som hette KII 92b (eller nåt sånt), men att de inte hade någon sådan inne. De beställde då den åt mig och jag blev försenad med min inlämning av deklarationen eftersom detta dröjde ett par veckor (det fanns inga KII 92b upptryckta vid tillfället). Efter att jag sökt anstånd med inlämning av deklarationen för att undvika förseningsavgiften, så dök blanketten upp. Senare visade det sig att det i bilagan till blanketten under instruktionsavsnittet stod att det var det samlade totala värdet av försäljningarna som måste uppgå till ett visst belopp för att det ska bli tal om betalning på vinsten vid försäljning för privatpersoner. Jag kommer inte ihåg detta belopp just nu dock.

Jag kunde därför lägga detta belopp på 100 kr till andra belopp som var vinster vid försäljning (om sådana fanns), alternativt kvitta mot förluster vid försäljning. Detta har måhända ändrats nyligen till att vara med på vanliga K1:an?

F.ö. tycker jag inte att dödsstraff ska utmätas till alla som slarvar med detta eller som tjuvåker på bussen t.ex.

😛

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Hackeman, det finns ju sju dödssynder. Den som jag definitivt aldrig brutit mot är Avund. Seriöst menat! Det är bara kul om du själv tycker att du lyckats! Vad jag förstår så jobbar du rätt mycket också, även om du sitter ibland och skriver i forumet på arbetstid också?! Problem med att sova, för att tankarna snurrar i skallen om jobbet...? Det verkar jobbigt! Vad jag menar är att folk i gemen många gånger bara stirrar sig blinda på siffrorna och inte vad som krävs och ligger bakom. Jag förstod att det var företaget som tog ut de nämnda beloppen.

Som en liten jämförelse kan jag säga: Jag känner en del folk med s.k. fina och välbetalda yrken. Kirurgerna med världsunik specialkompetens kan ta oftast mellan 700-900/timme, min optiker 650 kr/tim, en konsultfirma inom maskinteknik som jobbar mot de största företagen inom verkstadsteknisk industri ligger på 650 kr (som företaget tar ut), men om de knäcker extra själva kan de bara ta 550 kr. Psykologvännen tar 600 kr privat. En advokat jag känner (som är erkänt duktig och äger en hel ö i skärgården) tar från 700 kr/tim.

Sedan känner jag en kvinna som har 25 års skolutbildning (!!!!!) inklusive forskarutbildning, är både matematiker och ekonom, har en välansedd post på Universitetet, jobbar minst 70 timmar per vecka (löjligt lågt räknat). Själv tycker hon att hon har jättebra lön. För ett år sedan var den 25000 kr per månad. Idag är den säkert något liknande...

Men som sagt, folk stirrar på belopp bara...

😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Så skattetrycket mot höginkomstttagare är nog inte det största problemet vi har att brottas med.

Tvärtom. Eftersom höginkomsttagarna drar in mest skattepengar innebär det störst förlust när de drar utomlands pga det höga skattetrycket, precis som när företagen gör det av samma anledning.

Sen är såklart klassklyftorna ett problem i sig, det säger jag inte emot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Så skattetrycket mot höginkomstttagare är nog inte det största problemet vi har att brottas med.

Tvärtom. Eftersom höginkomsttagarna drar in mest skattepengar innebär det störst förlust när de drar utomlands pga det höga skattetrycket, precis som när företagen gör det av samma anledning.

Fast det är ju mest en myt att folk och företag flyttar utomlands p.g.a. det höga Svenska skattetrycket

Kolla musikervärlden där i princip alla av Sveriges framgångsrika låtskrivare och producenter valt att stanna i Sverige. En av de mest framgångsrika åkte iofs ned till Monaco för att kolla in landet men han och hans familj gillade inte vad de såg/kände och återvände.

Företagsklimatet i Sverige är faktiskt bland världens bästa totalt sett, byråkratin i länder som USA och England är inte att leka med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hackeman, det finns ju sju dödssynder. Den som jag definitivt aldrig brutit mot är Avund. Seriöst menat! Det är bara kul om du själv tycker att du lyckats! Vad jag förstår så jobbar du rätt mycket också, även om du sitter ibland och skriver i forumet på arbetstid också?! Problem med att sova, för att tankarna snurrar i skallen om jobbet...? Det verkar jobbigt! Vad jag menar är att folk i gemen många gånger bara stirrar sig blinda på siffrorna och inte vad som krävs och ligger bakom. Jag förstod att det var företaget som tog ut de nämnda beloppen.

Som en liten jämförelse kan jag säga: Jag känner en del folk med s.k. fina och välbetalda yrken. Kirurgerna med världsunik specialkompetens kan ta oftast mellan 700-900/timme, min optiker 650 kr/tim, en konsultfirma inom maskinteknik som jobbar mot de största företagen inom verkstadsteknisk industri ligger på 650 kr (som företaget tar ut), men om de knäcker extra själva kan de bara ta 550 kr. Psykologvännen tar 600 kr privat. En advokat jag känner (som är erkänt duktig och äger en hel ö i skärgården) tar från 700 kr/tim.

Sedan känner jag en kvinna som har 25 års skolutbildning (!!!!!) inklusive forskarutbildning, är både matematiker och ekonom, har en välansedd post på Universitetet, jobbar minst 70 timmar per vecka (löjligt lågt räknat). Själv tycker hon att hon har jättebra lön. För ett år sedan var den 25000 kr per månad. Idag är den säkert något liknande...

Men som sagt, folk stirrar på belopp bara...

🙂

:musik

Sorry musik, jag tar inte åt mig. Längre. Jag har aldrig stirrat mig blind på siffror, min framgång beror på min passion jag haft för det jag gjort. Förvisso gick passionen till överdrift och slutade i en hård resa in i väggen, vilket å andra sidan resulterade i insikten att "det är bara ett jobb". Jag prioriterar annorlunda nu. Hur som helst har siffrorna aldrig varit min primära drivkraft. Då hade nappat på fler jobberbjudanden än jag gjort under åren.

Att dina fina vänner inte kan ta betalt mer beror på att de vänder sig till slutkonsument. Privatpersoner har såklart (normalt) inte möjlighet att betala samma arvoden som företag, speciellt inte jmft med större företag. Det går inte att jämföra. Under eBusiness-hypen anlitade vi en av världens främsta konsultfirmor (McKinsey i London) för en timtaxa kring 2500 kr/tim. Min timtaxa är bara hälften av det, vilket är en mer relevant jämförelse. 🙂

Sen har din kvinnliga bekant likväl som sjukvården åt helvete för låga löner, men det är ju inte mitt fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Blev nåt fel där eller? Texten försvann. Vad skulle du ta åt dig av? Så länge som marknaden där utbudet och efterfrågan agerar bestämmer, så kommer inte löner att vara "rättvisa". Har ett idrottsproffs rätt lön?

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev nåt fel där eller? Texten försvann. Vad skulle du ta åt dig av?

Ja, nåt blev fel. Vet inte om det beror på att forumet segar som fan eller på mängden rödtjut jag hällt i mig. 🙂

Vad jag trodde jag skulle ta åt mig av: jobbar rätt mycket, problem med att sova, tankarna snurrar i skallen om jobbet, folk stirrar sig blinda på siffrorna...

Typ att jag prioriterade siffor före livskvalitét.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så skattetrycket mot höginkomstttagare är nog inte det största problemet vi har att brottas med.

Tvärtom. Eftersom höginkomsttagarna drar in mest skattepengar innebär det störst förlust när de drar utomlands pga det höga skattetrycket, precis som när företagen gör det av samma anledning.

Fast det är ju mest en myt att folk och företag flyttar utomlands p.g.a. det höga Svenska skattetrycket

Kolla musikervärlden där i princip alla av Sveriges framgångsrika låtskrivare och producenter valt att stanna i Sverige. En av de mest framgångsrika åkte iofs ned till Monaco för att kolla in landet men han och hans familj gillade inte vad de såg/kände och återvände.

Företagsklimatet i Sverige är faktiskt bland världens bästa totalt sett, byråkratin i länder som USA och England är inte att leka med...

Mja, svenska företag i sig har generellt mer platta organisationer och snabbare beslutsvägar, är mindre process-styrda (eller var till för några år sedan), och är därav mer kreativa och innovativa. Speciellt om man jämför med byråkratiska imperialistiska britter och jänkare som du nämner.

Men hur du kan påstå att det är en myt att personer och företag flyttar utomlands förstår jag inte. Speciellt inte det sistnämnda. Vad hände med Abba, Astra, Ericsson, Ford, Scania, Volvo? Hur många stora internationella bolag sitter kvar med sätet i Sverige? Vad händer med exportbolagen? Entreprenörerna? Alla drar. Vi pratar om hundratusentals jobb. Det har redan försvunnit 50,000 jobb från Sverige de senaste fem åren och tre ggr så många är på väg att försvinna inom lika många år om företagens planer verkställs.

Jag tror dock babyboomen är en del av räddningen. När 40-talisterna går i pension kommer de att svälja hela arbetslösheten, men samtidigt sväljer de väl hela pensionspotten.

Men jag trivs ändå bäst i Sverige. Barcelona kommer i andra hand. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Så skattetrycket mot höginkomstttagare är nog inte det största problemet vi har att brottas med.

Tvärtom. Eftersom höginkomsttagarna drar in mest skattepengar innebär det störst förlust när de drar utomlands pga det höga skattetrycket, precis som när företagen gör det av samma anledning.

Fast det är ju mest en myt att folk och företag flyttar utomlands p.g.a. det höga Svenska skattetrycket

Kolla musikervärlden där i princip alla av Sveriges framgångsrika låtskrivare och producenter valt att stanna i Sverige. En av de mest framgångsrika åkte iofs ned till Monaco för att kolla in landet men han och hans familj gillade inte vad de såg/kände och återvände.

Företagsklimatet i Sverige är faktiskt bland världens bästa totalt sett, byråkratin i länder som USA och England är inte att leka med...

Mja, svenska företag i sig har generellt mer platta organisationer och snabbare beslutsvägar, är mindre process-styrda (eller var till för några år sedan), och är därav mer kreativa och innovativa. Speciellt om man jämför med byråkratiska imperialistiska britter och jänkare som du nämner.

Men hur du kan påstå att det är en myt att personer och företag flyttar utomlands förstår jag inte. Speciellt inte det sistnämnda. Vad hände med Abba, Astra, Ericsson, Ford, Scania, Volvo? Hur många stora internationella bolag sitter kvar med sätet i Sverige? Vad händer med exportbolagen? Entreprenörerna? Alla drar. Vi pratar om hundratusentals jobb. Det har redan försvunnit 50,000 jobb från Sverige de senaste fem åren och tre ggr så många är på väg att försvinna inom lika många år om företagens planer verkställs.

Det jag menade var att myten är att folk och företag flyttar på grund av det svenska skattetrycket vilket är fel den flytt som sker görs på grund av ökade exportmöjligheter och låga arbetarlöner utomlands, vad gäller arbetarlöner så kan Sverige aldrig konkurrera mot låglöneländer även om vi skule ha noll i skattetryck.

Flera av dom företag du räknar upp har fortfarande sitt säte i Sverige. Ericsson misslyckades t.e.x. kapitalt med att förlägga sitt huvudkontor i London på grund av att nästan ingen av cheferna ville lämna Sverige......Scania och Volvo är tro det eller ej fortfarande svenska.

När man läser ditt inlägg verkar det som om du har svalt Svenskt Näringslivs och Timbros propaganda med hull och hår.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag är bl.a. nationalekonom och tror mig om att kunna en del av det ni nu tjabblar om, men jag orkar bara inte...

...mer än att jag vill säga att det är inte bara inkomstskatten, utan det blir ju mervärdesskatt och förmögenhetsskatt o.s.v. I slutändan har varje krona man tjänat gått i skatt faktiskt...

Nog om det. Stackars Drik! 🙁 Fått svar på din fråga? Apropå hemsidor, jag tänkte i all enkelhet själv göra en hemsida nu i höst, så det blir nån ordning på detta att delge mig av min musik till omvärlden. Tänkte dock fixa det själv med nåt lämpligt program...

😱

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå hemsidor, jag tänkte i all enkelhet själv göra en hemsida nu i höst, så det blir nån ordning på detta att delge mig av min musik till omvärlden. Tänkte dock fixa det själv med nåt lämpligt program...

Köp nåt fint till dig själv som tack för hjälpen! Glöm inte att skatta. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog om det. Stackars Drik! 😆 Fått svar på din fråga? Apropå hemsidor, jag tänkte i all enkelhet själv göra en hemsida nu i höst, så det blir nån ordning på detta att delge mig av min musik till omvärlden. Tänkte dock fixa det själv med nåt lämpligt program...

Jupp, har fått svar på min fråga 🙂

De e ju så med forum att intressanta åsikter dyker upp så blir det en stor debatt sen. Jag tycker det är intressant med skattefrågan.

Personligen tycker jag att det är ok med svart så länge det inte rör sig om så mycket pengar samt om man inte tänker göra det till en business.. men det är ju som sagt min åsikt bara 🙂

Jag tyckte 6000, sedan blev det VÄLDIGT tyst..

Så det va tydligen för mycket för dem, men då får de gå till en hemside nisse som vill göra det för slavpengar, det är inte värt min fritid under 6000 iaf...

Pengar är överskattat 🙂

Dreamweaver är bra för html

Flash e bäst för flash (duh 😄 )

Adobe Photoshop e bäst för bild

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...