Drik Postat 18 oktober 2005 Trådstartare Postat 18 oktober 2005 Fan, de blev ett rätt hett ämne detta 😕
Tilly Postat 18 oktober 2005 Postat 18 oktober 2005 Självklart inte. Nu betalar vi redan världens högsta skatt. Men jag tycker att om en snubbe gör en hemsida till mig, eller någon annan tjänst över huvudtaget så vill jag självklart ge honom en summa pengar för besväret. Dels för han gör det på sin fritid och dels att han är så snäll å hjälper till. Om han sedan ska få skatta dom pengarna - som han personligen gjort och inte åt något företag är det rätt?
mornel Postat 18 oktober 2005 Postat 18 oktober 2005 Självklart inte.Nu betalar vi redan världens högsta skatt. Men jag tycker att om en snubbe gör en hemsida till mig, eller någon annan tjänst över huvudtaget så vill jag självklart ge honom en summa pengar för besväret. Dels för han gör det på sin fritid och dels att han är så snäll å hjälper till. Om han sedan ska få skatta dom pengarna - som han personligen gjort och inte åt något företag är det rätt? Eh, ja. Det är så konsultarbete fungerar. Den summan för besväret som du nämner brukar kallas lön. Fritiden brukar, när man arbetar, kallas för arbetstid.
Violiner Postat 18 oktober 2005 Postat 18 oktober 2005 (redigerat) Självklart inte.Nu betalar vi redan världens högsta skatt. Men jag tycker att om en snubbe gör en hemsida till mig, eller någon annan tjänst över huvudtaget så vill jag självklart ge honom en summa pengar för besväret. Dels för han gör det på sin fritid och dels att han är så snäll å hjälper till. Om han sedan ska få skatta dom pengarna - som han personligen gjort och inte åt något företag är det rätt? Det är ju den lagstiftning vi har. Som man sen kan ha synpunkter på om man vill. "Tala med din riksdagsman" som dom brukar säga i USA... Sen kan man ju dra paralleller, som jag redan nyss började med. Om jag minns rätt så var du ganska upprörd för en tid sedan när någon hade blåst dig på en synt. Med all rätt, det är stöld, så får man inte göra i Sverige enligt den lagstiftning vi har. Den lagstiftning vi har säger också att vi skall betala skatt efter vissa regler på alla inkomster vi har för att vi skall ha råd till sjukvård, äldreomsorg, skola osv. Om man då på olika sätt kringgår detta och inte betalar in den skatt som vi har bestämt att vi skall betala in. Vad är då det? Ett direkt räkneexempel. Du angav själv summan 5-6000. Skatten inklusive sociala avgifter på 6000 blir i storleksordningen 3000 kronor. Det är precis den summa du själv var - med all rätt - upprörd över att någon snott från dig. Om man låter bli att betala skatt för den summan vi pratar om här så snor man på samma sätt just den summan från alla andra som bor i Sverige. Sen kan man givtvis ha synpunkter på hur pengarna används, vilka som får betala mer eller mindre skatt osv. Men i ett demokratiskt samhälle är det i alla fall vi själva som bestämmer hur det skall ske, genom demokratiska val. Redigerat 18 oktober 2005 av Violiner
Tilly Postat 18 oktober 2005 Postat 18 oktober 2005 (redigerat) Jo alltså. Jag har säkert gjort mig missförstod. Jag vet hur lagen fungerar - Så jag håller med i det du säger. Men vad jag menar är om det verkligen är rätt att det funkar så. Jag personligen skulle inte vilja skatta pengar om jag gjorde ett jobb på min fritid åt en polare, om jag nu fick betalt vill säga. Vad jag också menar är att vi betalar redan skatt. Om vi ska ta exemplet igen med killen som stal min synth igen. Visst vart jag upprörd över mina pengar han stal. Men det var ju mina pengar som jag fixat själv. Skatten är nånting som inte tillhör någon personligen - Den tillhör alla.. Redigerat 18 oktober 2005 av Roha
mornel Postat 18 oktober 2005 Postat 18 oktober 2005 Jo alltså. Jag har säkert gjort mig missförstod. Jag vet hur lagen fungerar - Så jag håller med i det du säger. Men vad jag menar är om det verkligen är rätt att det funkar så. Jag personligen skulle inte vilja skatta pengar om jag gjorde ett jobb på min fritid åt en polare, om jag nu fick betalt vill säga. Som sagt, din fritid är när du inte jobbar. Lön får du när du får pengar av någon för att du har gjort ett jobb, oavsett om ni är kompisar eller inte. Lön beskattas, vare sig det är något du vill eller inte. Att åberopa vänskap som argument för att man inte ska betala skatt fungerar inte. SonyEricsson kanske är polare med sina anställda ingengörer, liksom.
Tilly Postat 18 oktober 2005 Postat 18 oktober 2005 (redigerat) edit: fel post alltså (sorry) Redigerat 18 oktober 2005 av Roha
mornel Postat 18 oktober 2005 Postat 18 oktober 2005 (redigerat) aha, det blev fel där ovan. Redigerat 18 oktober 2005 av mornel
Violiner Postat 18 oktober 2005 Postat 18 oktober 2005 Jo alltså. Jag har säkert gjort mig missförstod. Jag vet hur lagen fungerar - Så jag håller med i det du säger. Men vad jag menar är om det verkligen är rätt att det funkar så. Jag personligen skulle inte vilja skatta pengar om jag gjorde ett jobb på min fritid åt en polare, om jag nu fick betalt vill säga. Vad jag också menar är att vi betalar redan skatt. Om vi ska ta exemplet igen med killen som stal min synth igen. Visst vart jag upprörd över mina pengar han stal. Men det var ju mina pengar som jag fixat själv. Skatten är nånting som inte tillhör någon personligen - Den tillhör alla.. Så det är OK att stjäla från alla men inte från dig? 😕
Neosus Postat 18 oktober 2005 Postat 18 oktober 2005 Jo alltså. Jag har säkert gjort mig missförstod. Jag vet hur lagen fungerar - Så jag håller med i det du säger. Men vad jag menar är om det verkligen är rätt att det funkar så. Jag personligen skulle inte vilja skatta pengar om jag gjorde ett jobb på min fritid åt en polare, om jag nu fick betalt vill säga. Vad jag också menar är att vi betalar redan skatt. Om vi ska ta exemplet igen med killen som stal min synth igen. Visst vart jag upprörd över mina pengar han stal. Men det var ju mina pengar som jag fixat själv. Skatten är nånting som inte tillhör någon personligen - Den tillhör alla.. Så det är OK att stjäla från alla men inte från dig? 😆 Nu fattar jag ingenting... 😆
VacUm Postat 18 oktober 2005 Postat 18 oktober 2005 Jo alltså. Jag har säkert gjort mig missförstod. Jag vet hur lagen fungerar - Så jag håller med i det du säger. Men vad jag menar är om det verkligen är rätt att det funkar så. Jag personligen skulle inte vilja skatta pengar om jag gjorde ett jobb på min fritid åt en polare, om jag nu fick betalt vill säga. Vad jag också menar är att vi betalar redan skatt. Om vi ska ta exemplet igen med killen som stal min synth igen. Visst vart jag upprörd över mina pengar han stal. Men det var ju mina pengar som jag fixat själv. Skatten är nånting som inte tillhör någon personligen - Den tillhör alla.. Är det då rätt att skita i skatten (dvs jobba svart) och samtidigt nyttja sjukvård, skola, vägar eller annat som bekostas av staten?
Tilly Postat 18 oktober 2005 Postat 18 oktober 2005 (redigerat) Nej självklart inte 😆 Jag har lunch nu! Återkommer snart! (dålig undanflykt) haha 😆 Nejdå kommer tillbaka efter lunchen! Redigerat 18 oktober 2005 av Roha
Tilly Postat 18 oktober 2005 Postat 18 oktober 2005 (redigerat) Jo alltså. Jag har säkert gjort mig missförstod. Jag vet hur lagen fungerar - Så jag håller med i det du säger. Men vad jag menar är om det verkligen är rätt att det funkar så. Jag personligen skulle inte vilja skatta pengar om jag gjorde ett jobb på min fritid åt en polare, om jag nu fick betalt vill säga. Vad jag också menar är att vi betalar redan skatt. Om vi ska ta exemplet igen med killen som stal min synth igen. Visst vart jag upprörd över mina pengar han stal. Men det var ju mina pengar som jag fixat själv. Skatten är nånting som inte tillhör någon personligen - Den tillhör alla.. Är det då rätt att skita i skatten (dvs jobba svart) och samtidigt nyttja sjukvård, skola, vägar eller annat som bekostas av staten? Jag har aldrig påstått att det är rätt att jobba svart och sen nyttja vården. Vad jag menar är att jag som jobbar betalar 35% skatt varje månad. Vilket är mer än en tredje del - Då tycker jag att jag har betalat min del till kakan. Om jag nu skulle vilja sälja en av mina låtar jag gjort till en polare, då tycker jag att jag ska få göra det utan att behöva skatta på det. Jag vet egentligen hur det ligger till. Men detta är min personliga åsikt. vad tycker ni andra då? Är det rätt att man ska skatta på saker man gjort för eget bruk som man sedan säljer? Redigerat 18 oktober 2005 av Roha
mornel Postat 18 oktober 2005 Postat 18 oktober 2005 vad tycker ni andra då? Är det rätt att man ska skatta på saker man gjort för eget bruk som man sedan säljer? Jajemänsan. Annars skulle nog alla alltid göra allt "för eget bruk", konsulta åt sina "vänner" etc. Man kan inte ha otydliga regler. Arbetar man och får lön eller säljer man en tjänst då skattar man på de pengarna. Basta.
Tilly Postat 18 oktober 2005 Postat 18 oktober 2005 Jo alltså. Jag har säkert gjort mig missförstod. Jag vet hur lagen fungerar - Så jag håller med i det du säger. Men vad jag menar är om det verkligen är rätt att det funkar så. Jag personligen skulle inte vilja skatta pengar om jag gjorde ett jobb på min fritid åt en polare, om jag nu fick betalt vill säga. Vad jag också menar är att vi betalar redan skatt. Om vi ska ta exemplet igen med killen som stal min synth igen. Visst vart jag upprörd över mina pengar han stal. Men det var ju mina pengar som jag fixat själv. Skatten är nånting som inte tillhör någon personligen - Den tillhör alla.. Så det är OK att stjäla från alla men inte från dig? 😆 Det är aldrig rätt att stjäla. men jag anser att jag stjäl inte om jag inte skattar en hemsida jag gjort och sedan säljer den till en kompis =)
Tilly Postat 18 oktober 2005 Postat 18 oktober 2005 (redigerat) vad tycker ni andra då? Är det rätt att man ska skatta på saker man gjort för eget bruk som man sedan säljer? Jajemänsan. Annars skulle nog alla alltid göra allt "för eget bruk", konsulta åt sina "vänner" etc. Man kan inte ha otydliga regler. Arbetar man och får lön eller säljer man en tjänst då skattar man på de pengarna. Basta. Så du menar följande: Om du säljer en låt (exempel) för 500:- till en kompis till dig så kommer du skatta det? vi pratar helt på det personliga planet nu - inte yrkesmässigt. Redigerat 18 oktober 2005 av Roha
Neosus Postat 18 oktober 2005 Postat 18 oktober 2005 vad tycker ni andra då? Är det rätt att man ska skatta på saker man gjort för eget bruk som man sedan säljer? Jajemänsan. Annars skulle nog alla alltid göra allt "för eget bruk", konsulta åt sina "vänner" etc. Man kan inte ha otydliga regler. Arbetar man och får lön eller säljer man en tjänst då skattar man på de pengarna. Basta. Så du menar följande: Om du säljer en låt (exempel) för 500:- till en kompis till dig så kommer du skatta det? vi pratar helt på det personliga planet nu - inte yrkesmässigt. Jag håller med... Man FÅR tjäna, är det upp till 900:- ? utan att skatta för det.
Tilly Postat 18 oktober 2005 Postat 18 oktober 2005 ja 500:- var väl en dålig summa att jämföra med. Men ni förstår min mening.
hegobald Postat 18 oktober 2005 Postat 18 oktober 2005 Usch 😆 Nu har den här tråden spårat ur totalt.. Har ingen med grundfrågan att göra längre. 😆 Tänker ändå passa på att slänga in ett tips som kan lösa båda problemen. Har man normal A-skatt (vilket det flesta anställda och icke företagare har) och vill göra ett mer proffisgt jobb vid sidan om och kunna ta betalt utan att det ska bli svarta pengar så kan jag tipsa om nåt som kallas för Bolagsbolaget.. En slags föreningen som gör att man utan att riskerar sin a-kassa, skattmasen eller andra moralpoliser på sig, kan ta betalt på ett momspliktigt vis. Kolla in deras hemsida på http://www.bolagsbolaget.se/
Tilly Postat 18 oktober 2005 Postat 18 oktober 2005 Intressant 😆 Sorry för off-topic tidigare 😆 Ang försäljning av dina sidor Drik så tycker jag du ska ta den summa du tycker känns bäst! Men inte för billigt för du är, precis som musiken grymt duktig att göra hemsidor med 😱 fan kan inte jag få några av dina skills i båda delar? lol
Violiner Postat 18 oktober 2005 Postat 18 oktober 2005 (redigerat) Usch 😄Nu har den här tråden spårat ur totalt.. Har ingen med grundfrågan att göra längre. 😄 Vilka trådar gör inte det... 😉 Skämt åsido, "skattedebatten" är ju ganska viktig för ursprungsfrågan, så inledningen var nog i alla högsta grad "on topic". Om man tror att man kan göra jobb utan att skatta så kan det bli ett ganska omilt - och dyrt - uppvaknande. Sen är det väl en annan sak att vi nu ältat ämnet till döds. Det är ju liksom bara så att men måste skatta, oavsett vad man personligen har för åsikter i ämnet. Så nu kan vi väl ägna oss åt trevligare ämnen än skattmasen i stället... Redigerat 18 oktober 2005 av Violiner
Neosus Postat 18 oktober 2005 Postat 18 oktober 2005 (redigerat) Usch 😄Nu har den här tråden spårat ur totalt.. Har ingen med grundfrågan att göra längre. 🙁 Vilka trådar gör inte det... 😉 Skämt åsido, "skattedebatten" är ju ganska viktig för ursprungsfrågan, så inledningen var nog i alla högsta grad "on topic". Om man tror att man kan göra jobb utan att skatta så kan det bli ett ganska omilt - och dyrt - uppvaknande. Sen är det väl en annan sak att vi nu ältat ämnet till döds. Det är ju liksom bara så att men måste skatta, oavsett vad man personligen har för åsikter i ämnet. Så nu kan vi väl ägna oss åt trevligare ämnen än skattmasen i stället... Äh! Jag tycker att det här är ett trevligt samtalsämne. 😄 Bra länktips där, Hegobald! (Fan oxå, Hegobald är ju kung här på forumet. Har ni tänkt på det? 😎😄 ) Redigerat 18 oktober 2005 av Grahn
Violiner Postat 18 oktober 2005 Postat 18 oktober 2005 Äh! Jag tycker att det här är ett trevligt samtalsämne. 😄 Måste vara ett masochistiskt drag... 😉
D Vibe Postat 18 oktober 2005 Postat 18 oktober 2005 (redigerat) Nu sen gåvoskatten försvunnit kan man väl iofs hävda att man fick pengarna som gåva? Sen tycker jag, liksom ni, att det är fel att göra så. .. har inte Schweiz högre skattetryck än Sverige förövrigt? Har fått för mig det... /Daniel Redigerat 18 oktober 2005 av D Vibe
MusicNixon Postat 18 oktober 2005 Postat 18 oktober 2005 (redigerat) .. har inte Schweiz högre skattetryck än Sverige förövrigt? Har fått för mig det... Nej, de har verkligen inte högst skatt i Europa. Trycket är på ca 29% jämfört mot Sveriges 50%. Med skattetryck eller skattekvot menas samtliga skatter i procent av repektive lands totalproduktion (BNP). Sen får iofs schweizarna pröjsa massa avgifter själva, pension, olika försäkringar o. dyl. F.ö. är momsen på ca 7%, men allting är å andra sidan svindyrt. Det kanske jämnar ut sig, bortsett från att schweizarna verkar ha mer valfrihet. Min polare Staf kan kanske göra en kommentar. Hans bor i Schweiz, och har kontakter på skatteverket där. 😛 Redigerat 18 oktober 2005 av MusicNixon
hegobald Postat 18 oktober 2005 Postat 18 oktober 2005 Bra länktips där, Hegobald! (Fan oxå, Hegobald är ju kung här på forumet. Har ni tänkt på det? 😄😉 ) Ähh.. 🙂 Tack för komplimangen Grahn.. Men inte är jag nån forumkung inte.. Råkar ha mycket fritid på dagarna att fördriva (jobbar kvällar och helger mest).. Har varit med ett tag och sen är jag en jäkel på att googla.. Det är väl ungeför receptet för att vem som helst ska kunna bli forumkung då 😉
Neosus Postat 18 oktober 2005 Postat 18 oktober 2005 Bra länktips där, Hegobald! (Fan oxå, Hegobald är ju kung här på forumet. Har ni tänkt på det? 🥰 😮 ) Ähh.. Tack för komplimangen Grahn.. Men inte är jag nån forumkung inte.. Råkar ha mycket fritid på dagarna att fördriva (jobbar kvällar och helger mest).. Har varit med ett tag och sen är jag en jäkel på att googla.. Det är väl ungeför receptet för att vem som helst ska kunna bli forumkung då 😮 Haha 😮 Google rokkar! 😮
hackeman Postat 18 oktober 2005 Postat 18 oktober 2005 Vårt skattesystem är sjukt. Har sagt det innan; för varje 1000 kr jag tjänar extra får jag behålla knappt 450 kr efter skatt. När jag sedan handlar för dessa går ytterligare c:a 100 kr i form av moms till staten. Av mina 1000 kr går alltså 65% till staten och 35% till mig själv. 350 kr på en tusenlapp?! Sjukt. Och vill jag sen titta på tv, köra bil, ha sjukvård, etc... då måste jag ge ännu mer av mina futtiga 350 kr till staten. Sjukt. Skulle jag dessutom få för mig att ta betalt via egen enskild firma och ta plocka ut i regelrätt lön tillkommer sociala avgifter och jag får ännu mindre i handen. Sjukt, sjukt, sjukt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.