Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Nån gång ska man ju bygga/köpa en stationär så är då denna Gigabyte i-RAM något att satsa på?

Visserligen är ju test-värdena aningen imponerande som exempelvis: Test eller Annat Test men kan

man inte lika gärna sätta in mer minne i burken och sedan avaktivera växlingsfilen helt och hållet, eller?

Eller om man exempelvis lägger Windows och Cubase på i-RAM blir det som om man hade en 100,000 rpm:are då 😛?

Den är ju antagligen tystare än Raptor också 🙂!

Redigerat av Hans
Annons
Postat

Ramminne är ju i förhållande till hårddiskar extremt dyrt, så nja, jag skulle nog inte säga att det är vettigt att satsa på, såtillvida att det inte är du som är den där Gotlänningen... 🙂

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Ramminne är ju i förhållande till hårddiskar extremt dyrt, så nja, jag skulle nog inte säga att det är vettigt att satsa på, såtillvida att det inte är du som är den där Gotlänningen... 🙂

Raminne är dyrt per GB men billigt sett till hastigheten. Ramminne är mellan ca: 50-10.000 ggr. snabbare än hårddiskminne.

Bäst är att köpa en Powermac G5 och fylla den med 16GB minne.... Kostar iofs 100.000 men sen har man en jvlgt snabb dator som inte drabbas av minnesbrist i första taget. En PM G5 med 8GB kostar "bara" runt 30.000 och är också "rätt" snabb.

Postat

Hej!

Jo, inget är gratis men kom igen nu, är det bra eller bara jättebra! Minne är ju inte så dyrt längre så en 2 GB i-RAM skulle gå på drygt

3000 spänn! Hur fungerar det med Windows och Cubase, finns det nån fördel med att ha en i-RAM jämfört med att bara ha mer minne?,

om man bortser ifrån uppstartningstiden för den spenderas ju lika gärna här på studio.se!

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Hej!

Jo, inget är gratis men kom igen nu, är det bra eller bara jättebra! Minne är ju inte så dyrt längre så en 2 GB i-RAM skulle gå på drygt

3000 spänn! Hur fungerar det med Windows och Cubase, finns det nån fördel med att ha en i-RAM jämfört med att bara ha mer minne?,

om man bortser ifrån uppstartningstiden för den spenderas ju lika gärna här på studio.se!

En fördel är ju att du kan ladda in dina favoritsetups på minneskortet en gång för alla och sedan spara en hel del tid eftersom det är batteriuppbackat.

Så 4GB varianten kan ju vara vettig, 2GB lär du växa ur rätt snabbt.

Postat

Teoretiskt (!) ser det ju riktigt bra ut. Så du får gärna vara först att testa. Fungerar det bra för dig kan jag mycket väl tänka mig att handla ett kort också!

Postat
Minne är ju inte så dyrt längre så en 2 GB i-RAM skulle gå på drygt

3000 spänn!

Inte så dyrt? 😉

För de pengarna skulle du få 750 GB hårddiskplats, och då räknar jag ändå på en dyrare märkesdisk som Seagate Barracuda S-ATA.

Åt andra hållet då? 750 GB i-RAM (om det nu var fysiskt möjligt i en burk) skulle kosta 1,2 miljoner.

Men jag håller med om att idén med stora RAM-diskar skulle vara smidigt. I framtiden kommer vi inte att oroa oss för hårddiskkrascher, utan för att 5V batteriet tog slut när datorn inte var igång 😄

Ropen skalla - lägre RAM-priser åt alla! 😄

Postat

Hej!

Allt är relativt!

Hade man 1.2 miljoner skulle man ju köpa workstation med 16 st 2.4 GHZ AMD CPU, 128 GB RAM + några 2 TB "28,800" rpm hårddiskar!

Förresten skulle man för 1.2 miljoner kunna köpa 2 st sådana workstations och linka dom i Cubase 😉!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.