Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

* LÅTNAMN: Stuck in a Dream

* ARTIST/GRUPP: E:mortal

* GENRE: Melodisk trance

* LÅTLÄNGD: 6:46

* KOMPOSITÖR: Fredrik Johansson

* PRODUCENT: Fredrik Johansson

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 7 mb

* STATUS: Färdig

Här är det senaste som jag blev klar med för några minuter sedan (suttit hela helgen med denna 😉 )

Ett STORT tack till Andreas (känd som Roha här) som fick mig på humör att fortsätta med trance musiken 😉

Här är låten:

Berätta gärna vad ni tycker om den 🙁

UPPDATERAT:

Jag har gjort en ny version av låten nu.

135bpm (förra var 145bpm), ny mastering, ny mix, nya ljud och andra musikpartier.

Här är den nya versionen:

Funkar den bättre?

Redigerat av Drik
Annons
Postat

Men tja!

Är du tillbaks 😉

Produktionen håller som vanligt högklass.

LÅten känns lite tyngre än dina förra eller nåt sånt. Fina melodier som fadar in där nånstans. Tycker melodierna skulle kunna vara lite bättre lr nåt...de känns lite för förutsägbara ibland. Men å så snyggt det blir när du lägger på allt lullull!!! 😉

Breaket kanske var lite för långt, inte så jättemkt dock. tycker nästan att de är nån lite äldre atmosfär över hela låten. Den blir väldigt nostalgisk.(positivt menat alltså)

hmmm....Dehär var klart fint 🙁 MM!! MM!!

Postat

Har lyssnat (Eller lyssnar) På dina låtar och jag undrar om du har något skiv kontrakt!

Annarsborde du försöka skaffa det!! Man vill ju att fler männsikor ska få njuta av det här 😄 !!!

Postat

fan vad jag älskar dina låtar!

O den här va underbar, paden va helt sjuk! riktigt bra..

Du är grymt duktig, men blir avundsjuk!

Postat

Tack så hemskt mycket!

Verkligen kul att ni gillar musiken! 😆

xdjs, har inte något skivkontrakt eftersom jag är lat och inte skickat ut några demos än 😉

Men jag ska ta tag i det denna månad och skicka iväg till några labels.

Hoppas det går bra 😉

Postat
Tack så hemskt mycket!

Verkligen kul att ni gillar musiken! 😉

xdjs, har inte något skivkontrakt eftersom jag är lat och inte skickat ut några demos än 😉

Men jag ska ta tag i det denna månad och skicka iväg till några labels.

Hoppas det går bra 😛

Gör de 😛

Du kommer ihåg vårat "agreement"? (om de nu var ett sånt) 😆 haha

Postat

BAH vilken feeeeeting!!!!!!!!!!!!

seriöst detta är fin fint!! Du är så grymt jävla duktig.

Du får till det där soundet som många verkligen saknar. Du skulle lätt bli en av nu tidens största inom just trance musiken fred 😆

fan tycker du ska satsa till 110% på det!

Precis som dina andra låtar så håller denna hög klass!

Man blir lixom aldrig less på att höra dom.

Det är inte "stuck in a dream" utan låtarna blir "stuck in your head" istället :rolleyes:

Postat

snyggt producerat...

lite tråkiga melodier och några bpm för fort tycker jag dock 😆

rensa lite i breaket också... för mycke plink och kraffs nu :rolleyes:

sen är det så jävla synd att låten inte kommer igång riktigt efter breaket...

varför händer det ingenting?

Postat

Några små tips.

1. Våga släpp på kompressorn/limitern lite så du får lite dynamik, låten är väldigt sönderkomprimerad nu. Du måste inte låta högst av alla :rolleyes: Om det är en klubb-version och inte en radioversion dvs (men det antar jag att det är eftersom den är nästan 7 min lång).

2. Släpper du lite på kompressionen kan du dessutom ge låten lite mer subbas, det känns som det är rätt så lite bas i förhållande till de andra frekvenserna nu, speciellt i förhållande till mellanregistret i trance-sågtänderna som tar väldigt mkt plats från basen. Jämför med lite kommersiellt släppta trancelåtar, både lyssna och jämför i spektrumanalysator.

3. De tickande hihatsen stör lite också, men det är nog mycket pga den kraftiga komprimeringen.

4. Sedan arret behöver nog lite översikt också, låten kommer aldrig igång på riktigt, kan bero lite på att du kör samma hihats från början till slut. Bara mina 5 öre...

MVH Patric

Postat

Nice, jag är ingen mästare på mastering så jag ska kika på det ni säger o se om jag kan få till det bättre 😎

Men jag misstänker jag behöver göra mer jobb på mixen så att det inte blir för stökigt för slutmastering sedan. Jag tror att låten behöver mer hi-end, blir väldigt lite höga frekvenser nu..

Ska få till lite mer variation på beats o hihats med 😎

Postat (redigerat)

Ah! Så nu är Fredrik tillbaks med mer musik! 😎

Jag kan inget annat göra än att acceptera att du helt enkelt ÄR bäst! 😎

Produktionen är extremt proffsig, och det är du med!

8\5

\\Dana

Redigerat av Danabacken
Postat

Härligt driv i denna låt...stort o mäktigt! Kanonfint när du tar ner den i intensitet vid 1:47 och ståkar sköljer in som vågor...snyggt!

Grattis till denna stämningsfulla låt!..

Postat

Mitt i lyssningen av din låt.

Okej, om jag var trance-fantast hade jag varit kär i din låt, som vissa andra redan är här, och hade gärna hört den här på en nattklubb packad med folk. Det här är så jävla proffsigt så det är inte sant!!! Plinkandet i breaket efter introt ger verkligen den där trance känslan alltså! Du är GRYM på det här!!!!

Men nu är det så att jag inte gillar den här typ av musik alldeles fööör mycket, så här kommer kritiken:

När den där sköna minimala beaten kommer igång innan refrängen tar fart igen får man en liten kick faktiskt. När refrängen och "staccattot" tar fart går det en rysning genom kroppen. Jag älskar det! Men där hade jag gärna haft en ännu brightare, snabbare melodi. Det skulle ge mej dubbelorgasm! 😄

Jag vet att det här är trance och att trance är personifieringen/"låtifieringen" av reverb, men du kan gott spara på reverbpluggarna! 😉

Och ja, det är lite väl långt break...

Annars låter det här som vilken trance-låt som helst. Skulle lika gärna vart Johan Gielen eller Armin van Herden.

Och om du inte börjat spela på klubbar är det FANIMEJ DAGS!!!!!!!

Hehe, hare bra!

//iHz

Postat

Nepp, jag kan tyvärr inte säga att jag gillar det här hälften så mycket som dina tidigare låtar "Freedom" och "Birth of a phase" som jag tycker är någonting av det mest brilianta som har gjorts inom trancemusiken någonsin.

Jag har tre skäl varför jag inte gillar denna låten ( i rangordning ):

1. Grötig och otydlig

2. Tråkiga ackord

3. För lite variation

Dock låter det självklart bra mycket bättre än mycket annat.

Postat
Annars låter det här som vilken trance-låt som helst. Skulle lika gärna vart Johan Gielen eller Armin van Herden.

JOhan Gielen suger, speciellt jämfört med detta 🙂

Och armand van helden gör inte trance 🙂

Men jag gilalr dig ändå!

Postat

Aaah! Mums,, vill ut å köra bil, mitt i natten och jättefort,, lyssna på Stuck in a dream,, lääänge!

Snyggt och väldigt proffsigt. Självklart finns det alltid saker att fila på! Men jag har hört mycket som är mycket sämre!! Trots att det är producerat av "stora" DJ's och trance-musiker!

Tempot, det är inte för högt, men jag skulle gärna hört en version med något lägre för att vara på den säkra sidan.

Postat

Det låter jättebra, men precis som andra har påpekat tidigare kommer låten aldrig riktigt igång efter breaket, vilket är synd. Pilla lite med det (eller strunta i det och börja på nästa) så kommer du att komma långt.

Postat

Tack så mycket! 😄

Jag har gjort en ny version av låten nu.

135bpm (förra var 145bpm)

ny mastering

ny mix

nya ljud och andra musikpartier.

Här är den nya versionen:

Bättre? 😉

Postat

Jämförde den första versionen med denna....och gillar nu den här mer..kanske beror det på att denna är i lugnare tempo!...anyway.. låten är fortfarande mäktig och stor vilket känns bra!... 😉

Postat

Mkt skönare i 135bpm..

Men jag fattar inte hur du kunde byta ut stråkarna i breaket!!! Dom va ju det bästa i förra versionen...

IN MED DOM GAMLA STRINGSEN! 😉

Postat

:-) Det gjorde nog susen med några färre BPM. Gillar verkligen denna låt. Har du fler?

För att vara tjatig,, vad tror du om att höja till 140 oxo? Det tydliga drivet med 145 uteblir i 135. MEN!!! Det finns ett driv i låten, i kompsitionen som är det viktigaste och det kommer fram bäst i 135. 140 kanske bjuder på både och?

Stråkarna, hmm ja jo det kan nog vara så att de "gamla" var bättre, inte helt säker, men tror att du skall köra som de var i först versionen.

Annars är väl 138bpm väldigt "vanligt" i technovärlden?

Grymt bra!

Postat

Jupp, finns ca en timme material på min hemsida www.emortal.se

Jag ska plocka in de gamla stråkarna (eller rättare sagt, leta upp de jag använde 😉 )

Svårt för mig att höja enkelt till 140bpm eftersom alla synthljud måste spelas in igen från syntharna, så de e lite meck med det.

Postat

Jag håller med....ett mellanting vore nog det optimala...alternativt använda olika BMP i olika delar av låten....Men samtidigt är det svårt att säga hur det skulle låta...Jag gillar iallafall den snabba versionen bättre. Mycket passar helt enkelt inte in i den långsamma versionen, t ex basljudet.

( Som vanligt med dina låtar blir de bättre efter några lyssningar...Jag är faktiskt inte lika negativt inställd längre )

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.