Jump to content
Annons

Recommended Posts

Lasse Mongo (oregistrerad)
Postat

till alla då! att lära sig hur man eq:ar är först att förstå hur en eq fungerar och eftersom det finns olika typer av eq:ar och tillverkare av hur de definerar sina band och vilka övertoner som ska påverkas så är det en förståelse av hur en eq fungerar som är a och o samt beroende på vilken eq man ska använda till vilket syfte! att lära sig att skära är fundamentalt för att kunna uppnå sina mål, inte boosta, detta är a och o inom förståelse för hur frekvenser fungerar.

Att musik som t ex Meshuggah bla bla osv låter som den gör är för att de som mixat och mastrat vet hur man skär bort frekvenser som interfererar med varandra och därmed tar ut varandra och fördärvar mixen, därför är skära innan boosta att föredra då man skapar rum för de olika intrumenten att kunna finnas i mixen utan attt fördärva för de andra instrumenten, detta är speciellt viktigt inom tungmetallen där skärpa och precision i ljudbilden är av yttersta vikt, detta gäller för all musik i sig men ju bullrigare musiken är desto större vikt måste man lägga på att lära sig att kunna använda eq på de olika instrumenten för att tydlighet ska kunna uppstå, allt annat är självbedrägeri och önskan om mirakel vilket inte kommer att ske utan det blir som man säger, SKIT helt enkelt.

om Bas och Baskagge har samma frekvens område att bråka i kommer de att ta ut varandra och det blir omöjligt att få tryck i helheten därför måste man lämna rum åt dem genom att ta bort frekvenser som är i samma områden och ge dem en chans att kunna låta även om de spelar samtidigt, annars går det inte att få "tryck" i det hela utan det kommer bra att bli rumbel av det därav tekniken med skär innan boost, boosta gör du bättre på hela mixen efter att du fått fram en ljudbild som är tydlig och representerar det du är ute efter.

Till detta kommer också konsten att lära sig att höra hur instrumentet låter i verkligheten och sedan bara skära bort det som inte behövs utan att instrumentet inte låter konstlat (om man nu inte vill det) och sedan få dem att leva tillsammans så att det går att mastra det hela(alltså lyfta hela mixen till en nivå som verkar trovärdig, alltså inte så starkt som möjligt utan så starkt som helheten medger) det är så man får tryck i det hela. det är vad det handlar om oavsett om det är en ballad eller en skärande metall-låt som bara ska vara stark i sin helhet.

Produktioner som låter bombastiska har ofta sin natur i att det finns ett underliggande tryck i den redan inspelade signalen om den som spelat in vet hur man får en mick att höra det som är väsentligt för instrumentet, annars så kommer man bara att få en mix som kanske låter bra men som inte låter som det som man spelade in vilket är en jävla skillnad men sen hänger det ju på vad man var ute efter från början.

Så grundregeln oavsett av vad alla här tycker eller tror sig veta så hör med de som redan vet och det är skär först och boosta sedan helheten så får du en bra mix i 7 fall av 10, om du inte haft skit in från början, alltså skit in, skit ut, så lägg tid på att se till redan vid inspelning att uppnå det du var ute efter och se sedan till att det du spelar in verkligen låter så nära som du upplever det när du lyssnar på instrumentet så ska du se att det kommer med tiden att bli bättre och bättre samt tydligare och mer uttrycksfulla utresultat som slutmix och sedan att mastra är att förfina samt kanske boosta hela mixen ytterligare ett steg innan du släpper ifrån dig materialet.

Lycka till och schkåll tamefan

Annons
Postat

Vill tacka alla för tipsen. Speciellt wonderboy som kändes lite mer pedagogisk och förstod behovet för att "våga" komma igång. Har börjat ratta hejvilt och upptäckt en hel del. Bara en sån sak som att virveln kan låta hur bra som helst då man lyssnar på den ensam, men hur anorlunda ljudbilden blir då resten av spåren kombineras. Jag försöker nu se till att få ett bra trumljud samtigit som som jag lyssnar på helheten... väldigt mycket kvar att lära dock ... men (jvlar) va KUL det är ! 😄 Synd bara att klockan tycks ticka fortare då man "leker" och lär 😳

TACK!

Postat
Här är ett litet knep som jag gillar: Om du har tillgång till ett parametrisskt EQ så prova att ställa in Q-värdet och boosta ett frekvensvärde så att du får en ordentlig och spettsig topp. Svep sedan fram och tillbaks på det spår du vill EQ:a. Du kommer då att märka vilka frekvenser som faller dig i smaken. Vilka som inte gör det avslöjas ju samtidigt men det kan ändå vara värt att prova samma sak fast genom att skära denna gång. Det finns frekvenser som är jätte nice på vissa instrument sen är blä på andra. Men det har ni ju redan räknat ut.

Det där är framförallt ett väldigt bra sätt att hitta oönskade frekvenser på, till exempel en hög ton i virveln som smugit sig in i inspelningen, eller lite för mycket klocka i riden. Det är klart att man ska försöka undvika att få med sånt redan från början, men ibland missar man och så får man rädda lite vid mixningen.

Postat

Jepp... jag använder ingen EQ alls (I cubase)... försöker få till ljuden bra redan innan de fäster på HD:n... om det skiter sig dvs... det blir gröt... spelar jag in ex. gitarren igen... och då mer mellanregister och skär bas på stärkaren... Cubase EQ är rent ut sagt skit... prova själv att försöka hitta bra ljud som sitter ihop redan från början...

Hitta sköna trummor... få till basen så att det låter bra ihop... på med piano... gitarr och sång...

Sången är oftast svårast att inte eq:a i mixen... lite bas skall oftast bort och då använder jag EQ i min Micpreamp istallet... för SX skiten...

Det tar lite tid... men det är värt varenda minut...

Per

Postat
Frågan om ljudstyrkan upplever jag som väldigt snårig. Jag har via skolan tillgång till en del litteratur i ämnet. Jag läser uppgifter om både 3 och 6 db som fördubbling/ halvering. Skulle vara kul om någon kunde bringa reda i detta.

Problemet är att begreppen blandas ihop, ljudtryck och effekt är inte samma sak. Så här är det:

en fördubbling av effekten (dvs från 10 watt till 20 watt) ger en ökning med +3dB av ljudstrycket. Vill man då ha en ökning med +9dB så blir det således från 10 watt till 80 watt man måste gå.

Om man vill fördubbla ljudtrycket på vanligt programmaterial så finns det inget fast tal för detta eftersom (givetvis) allt material har olika innehåll. Men man brukar säga att det ligger runt 6 - 10 dB i ökning för att man ska uppleva det som dubbelt så starkt.

Postat
Jepp... jag använder ingen EQ alls (I cubase) [...] Cubase EQ är rent ut sagt skit...

Har du prövat någon annan mjukvaru-EQ än Cubases track-EQ?

Här finns en tråd som behandlar sjyssta EQs. Bidra med dina erfarenheter!

Postat
Bra inlägg, Vogel men varför den hårda attityden?

Näe, alla dessa EQ-tips man hittar här och där är jättebra när man befinner sig där trådstartaren verkar vara.

...

För Dig, herr Vogel, är det alldeles givet hur absurt det är med EQ-dummies. Jag har dock att göra med nybörjare varje dag. Många av dem är rädda för att börja pilla på EQ:n. De har mycket hjälp av dummies inledningsvis.

Dummies är inte absurda, jag skriver faktiskt detta två inlägg i rad: Dummies är bra som utgångspunkter för eget experimenterande. Men bara för detta, de kan aldrig ersätta lyssnande, omdöme, och god smak. Och det viktigaste är att aldrig någonsin glömma uppgiften: Att lyfta fram låten och arret. Det är just detta som är kärnpunkten, eftersom låtar och arr är så sinsemellan olika, så blir även mixbesluten det.

Återigen hoppas jag att ingen tror att jag bashar nybörjare. Det har jag också varit, och trots att jag har hållit på med musikinspelning i 20 år lär jag mig nya grejer vid varje mix, utan överdrift.

Hälsningar

/Henrik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.