Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag försöker lära mig att använda EQ'n i cubase SX3.

Jag har letat som en idiot efter en "dummy"-beskrivning över hur jag använder den. Överallt står det cut, body , boost, hollow , warm samt en massa freq. etc. Jag vet att man ska prova sig fram, men finns det inga bilder någonstans som visar hur man tex kan få till ett bra ljud på virveln ? Allt jag hittar är info typ:

Snare Drum:

Frequency Range: Not Defined

Overtones: Up to 8 kHz

EQ: Body 120 Hz and 240 Hz, Hollow 400 Hz, Snare 2.5 kHz

Hur applicerar jag detta på low, mid high - rattarna, eller i den grafiska eq'n i cubase ?

Om jag fick se detta på EQ,n i cubase, eller om någon kan beskriva i detalj, så kanske lite lossnar för mig...

Tacksam för ett svar som en "dummy" förstår. 😛

Annons
Postat (redigerat)

man ska LYSSNA! inte titta på en EQ 😛

Ungefär som att kolla på designen för att avgöra hur bra ett par högtalare låter.

Så skruva tills du tycker du har gjort en förändring som är åt det bättre, då är du på rätt spår.

finns det inga bilder någonstans som visar hur man tex kan få till ett bra ljud på virveln ?

Nopes, eftersom alla virvlar låter olika och därför ska behandlas på olika sätt.

Good luck!

Redigerat av lavrell
Postat

Ok, så du menar att nedan info, som jag hittar lite överallt, inte är till någon nytta ? Det jag främst är ute efter är att få de olika begreppen som dyker upp förklarade. Kanske finns någon beginners guide i bokform ?

Snare Drum:

Frequency Range: Not Defined

Overtones: Up to 8 kHz

EQ: Body 120 Hz and 240 Hz, Hollow 400 Hz, Snare 2.5 kHz

Postat

En annan sak jag tänkte på.

Som jag har förstått så bör jag ratta så att ljuden inte ligger i samma freq.

Om jag då sitter och lyssnar fram bra ljud på alla kanaler och sedan slår ihop dem så kanske allt ligger runt samma freq. Är inte det en risk om jag inte har några guidelines ? 😛

Postat

Om jag då sitter och lyssnar fram bra ljud på alla kanaler och sedan slår ihop dem så kanske allt ligger runt samma freq. Är inte det en risk om jag inte har några guidelines ? 😛

Det handlar "bara" om att lära sig mixa ihop allt till en helhet.

Jag brukar tillexempel börja med trummorna, sedan mixa basen så dom spelar bra ihop. Sen ackordinstrument.

Men man brukar alltid ändå få göra om de mesta eftersom sen när när sången är pålagd så kanske den krockar. Sången är ju det som ska få den bästa platsen i mixen enligt mig.

Så öva, öva, öva och öva så kommer det tillslut. 😛

Postat

Ok, tack.

Tillbaka till övandet dårå ...

Postat

Om jag då sitter och lyssnar fram bra ljud på alla kanaler och sedan slår ihop dem så kanske allt ligger runt samma freq. Är inte det en risk om jag inte har några guidelines ? 😕

Av den anledningen ska du inte behandla ljuden var och ett för sig. Mixa gör man bäst med alla spår på, för att undvika att göra misstaget att man eqar, komprimerar och slänger på effekter på alla spår individuellt och sedan upptäcker att det bra blir grötigt och tunnt för att de tar ut varandra och bråkar om en plats i ljudbilden. Att dina gitarrer låter lite tunnt och konstigt om du solar dem är inte onormalt, konstigt eller alls dåligt så länge det låter bra när du lyssnar på helheten.

Det är klart, och vanligt, att man kan göra som Lavrell, och mixa trummorna för sig, lägga på basen och sedan sätta igång med gitarrerna, men man bör hela tiden växla mellan att sola spåren och att lyssna på helheten för att se att man är på rätt spår, särskilt om man inte är van vid mixning och inte riktigt är säker på vad det är man är ute efter.

Lycka till!

Postat

kan rekomendera boken "digital ljudinspelning i ett nötskal" den tar bla eq´n.

orkar inte skriva allt som står men här kommer ett smakprov:

virveltrumma-öka lite vid 100-150 Hz för mer värme i ljudet.

prova att öka vid 250 Hz för att få djup.

skär vid 800-1000 Hz om trumman ger ett lådaktigt ljud.

en liten höjning vid ca 3-5 kHz ökar attacken och en ökning iområdet 8-10 kHz kan ge ett klarare ljud från trumman.

sen är det bara att lyssna om det stämmer. 😕

Postat

Ett annat bra tips är att framförallt använda eq:n till att skära bort de frekvenser i ljudet som man inte vill ha med. På så sätt kan man få en tydligare mix. Det är ett väldigt vanligt nybörjarfel att man bara höjer alla frekvenser som man tycker är snygga. Problemet blir då ofta att man höjer och höjer tills reglarna tar slut och då blir det väldigt jobbigt om man märker mot slutet att exempelvis sången skulle behövas höjas lite. Då får man ratta om nivåerna i hela mixen.

Postat

Ledsen, men det gäller bara att lyssna. Lägg gärna in ett referensspår i Cubase, någon låt du tycker låter bra och som rör sig lite i samma stil som den du jobbar med. Du kommer att få sänka volymen rejält på det spåret för att det någorlunda ska matcha ditt material. Sedan – lyssna. Hur hög är egentligen baskaggen? Behöver sången sådär mycket reverb som du har smaskat på? Etc etc.

Måste också säga att det finns gott om fall där jag inte alls använder EQ, eller bara mycket lite – typ någon dB.

Hälsningar

/Henrik

Postat
Jag brukar tillexempel börja med trummorna, sedan mixa basen så dom spelar bra ihop. Sen ackordinstrument.

Men man brukar alltid ändå få göra om de mesta eftersom sen när när sången är pålagd så kanske den krockar. Sången är ju det som ska få den bästa platsen i mixen enligt mig.

Du kanske märkte det själv, medan du skrev, men det låter som att det skulle vara enklare för dig att börja med sången! 😳

Postat

Du kanske märkte det själv, medan du skrev, men det låter som att det skulle vara enklare för dig att börja med sången! 😳

Absolut, när den finns där först ja 🙁

Mitt exempel va en sångdemo tex där man försöker göra en så bra lyssningsmix som möjligt 🙁 men det är helt rätt som du säger...

Postat

en liten höjning vid ca 3-5 kHz ökar attacken och en ökning iområdet 8-10 kHz kan ge ett klarare ljud från trumman.

En liten följdfråga på citatet. När man säger att man "skär", innebär det att man drar ner ända till -24 ?

Ska man låta kurvan ligga kvar på 0:an utifall det inte står något om att öka, minska eller skära ?

Boken som du tipsade om ska jag inskaffa ... 😄

Postat

Nar man ska legga til eller skara frekvenser med en EQ, måste man komma ihåg en regel om dB-skalaen. Den ar på samma satt som Richters skala for jordbavningar, proggressiv. Varje siffra betyder mera jo høgre upp man kommer på skalaen.

dB: + 3dB = en dubling av det ljudet du hade. -3dB = en halvering

Darfor ser det så konstigt ut, nar dom i datortidningar lyckas sanka PCens ljud från 53dB til 46dB. ser inte mycket ut, men ar då en sankning til fjerde-del av det upprinneliga.

Postat

6 dB innebär en fördubbling/halvering av ljudstyrka.

Hammock, om du sitter med ett ljud som du känner att du vill skära eller lyfta 24 dB vid någon frekvens, då kan du verkligen börja fundera över hur du har spelat in det. Det låter som ett radikalt misslyckande redan vid grunden. Dessutom tror jag inte att det finns många EQ's som klarar att göra så stora förändringar och fortfarande låta bra. Jag gör nog aldrig större ändringar än 6 dB och när jag ändå gör det är det alltid med en känsla av "shit, här tänkte jag fel vid inspelningen".

90% av mixningen handlar om att ställa volymreglarna på ett bra sätt. Jag vet att jag låter som en gammal gubbe, men Hammock, för helvete – börja från början. Börja med volymreglarna. Får du ihop en mix enbart med dessa? Om ja, grattis. Om nej – då och först då är det dags att fundera över lösningar i form av kompression, EQ och reverb.

Hälsningar

/Henrik

Postat

det är ganska komplicerat det här med decibel eftersom det finns så många olika versioner som lätt blandas ihop, men så här har jag lärt mej:

en fördubbling av effekten i ett ljudsystem förstärkare, FOH osv (t.ex. 1 till 2 Watt) ger en ökning av 3 dB SPL.

om du vill fördubbla den *upplevda* ljudstyrkan (dB SPL) måste du du tiodubbla effekten, (alltså från 10 till 100 Watt eller 100 till 1000 Watt osv.)

Sist men inte minst så har du ju elektriska system (som mäts i dBv, dBV, dBm eller dBu) där en fördubbling av den elektriska signalstyrkan innebär en ökning av 6dB.

jag tror alltså att det är 6dB som gäller, men jag är inte bergsäker på det..

iaf, lite off topic kanske så nu till trådskaparens fråga 😄

hammock: att "skära" innebär inte att du skär så mycket du kan utan helt enkelt att du skär bort, alltså sänker, volymen. sen kan du skära bort 3dB eller 12dB, det beror ju på vad du tycker låter bra. och som sagt, övning ger färdighet. om du har möjlighet, lär dej hur de olika frekvenserna låter så kommer det bli mycket lättare för dej när du mixar senare.. när du då hör din virvel kan du förhoppningsvis direkt avgöra om det är lite för mycket 800Hz eller 8kHz som bidrar till det ljud du inte riktigt tycker om.

Postat
en fördubbling av effekten i ett ljudsystem förstärkare, FOH osv (t.ex. 1 till 2 Watt) ger en ökning av 3 dB SPL.

om du vill fördubbla den *upplevda* ljudstyrkan (dB SPL) måste du du tiodubbla effekten, (alltså från 10 till 100 Watt eller 100 till 1000 Watt osv.)

Man brukar säga att en fördubbling av ljudtrycket innebär en ökning med 6 – 10 dB beroende på programmaterialet. Så det stämmer inte att du alltid måste tiodubbla effekten för att få ut dubbla ljudtrycket (dBSPL)

Postat

Det är en svår fråga att besvara hur stor skillnad 6dB är. Olika lyssnare tycker faktist inte lika. Färger, dofter, storlekar och tidsrymder är ju heller inte lika stora när de mänskliga sinnena ska värdera och diskussionen skulle komma att handla om sensorisk distans eller dyl. Det man kan säga är åndå att man vid en fördubbling av avståndet från ljudkällan får ett 6dB svagare ljud och en halvering 6dB starkare ljud. Lagen om ljudets dämpning säger även att 6dB är samma sak som '4ggr starkare'...

Postat
Lagen om ljudets dämpning säger även att 6dB är samma sak som '4ggr starkare'...

Nej det stämmer inte. Om du pratar Ljudtryck som du har gjort innan så är 6 till 10 dB en fördubbling av ljudtrycket.

Däremot är +6 dB 4 ggr effekten.

Lasse Mongo (oregistrerad)
Postat

I första hand skära innan boosta! det är det lag på enligt musiklagen paragraf 19 stycke 2 i musiklagförordningen skapad 1769 av näsvisa musiker sällskap!

närå men här hittar du bra förklaringar kring detta http://www.saecollege.de/reference_materia...qualisation.htm

använd gärna hela siten som referens och sedan finns det ett otal bra böcker i ämnet samt hela internet full av bra tips om man säker lite

Sprit löser en del men inte allt!

Andrew (oregistrerad)
Postat
kan rekomendera boken "digital ljudinspelning i ett nötskal" den tar bla eq´n.

orkar inte skriva allt som står men här kommer ett smakprov:

sen är det bara att lyssna om det stämmer. 😄

Hm sånt där undrar man ju över. Men en följdfråga då. Ska man boosta/skära med ett brett eller snävt Q, hur brett eller snävt? Och kom nu inte och säg att jag ska lyssna mig fram för då blir jag galen... :rolleyes:😄

Postat
Ska man boosta/skära med ett brett eller snävt Q, hur brett eller snävt? Och kom nu inte och säg att jag ska lyssna mig fram för då blir jag galen...

Du ska lyssna dig fram. Du SKA lyssna dig fram, det är det absolut enda sättet. Rekommendationer som man läser sig till är jättebra om man använder dem som utgångspunkter för eget experimenterande, och absolut enbart till det.

Ta virveltrumman som exempel. I min studio har jag tre stycken. Natt och dag och nåt tredje alternativ, vad det nu skulle vara. En är bright och pingig, en är mörk och fet, en låter bara illa i största allmänhet. Ta sedan in i ekvationen vilken trummis som besöker studion. Slår han mycket på kanten samtidigt som skinnet? (Jag säger "han" för det är tyvärr nästan alltid en "han"). Eller bara på skinnet? Eller på kanten då och då, och du vill tydliggöra skillnaden? Eller tona ned intrycket av skillnaden? Har han mycket ghost notes? Vill du att de ska höras eller ej? Begraver han stocken i trumman, eller lyfter han den mellan varje slag? Du fattar, med identiska trummor som är mikade på ett identiskt sätt har du ett GÄNG variabler, som beror på vilken trummis du sitter med och hur han spelar i just den aktuella låten och vad din musikaliska magkänsla säger dig om hans sätt att spela.

Kombinera sedan detta med att du har tillgång till tre olika virvlar, så multiplicerades antalet möjligheter med tre. Hoppla.

Sedan till den riktigt intressanta frågan – i vilket sammanhang befinner sig virveln? Är det en låt där man vill betona taktslag 2 och 4 ( där virveln ofta ligger), eller är det snarare baskaggen som är drivande? Eller ingetdera? Eller både och? Eller olika i vers och refräng?

När du har fått ett grepp om dessa frågor (genom att lyssna och använda ditt förhoppningsvis goda omdöme) bör du lyssna efter vad du har att jobba med ljudmässigt bland de övriga instrumenten. Ah, sångaren har en sagolikt skön raspighet som du gärna vill ha fram. Du har lite stereoinspelade maracas som håller ett så sexigt grepp om lyssnaren och oj vad du gillar det där sejarfräset i virveln. Otur, mannen. När du har satt alla reglar på exakt optimal nivå inser du att sejarfräset ligger och klampar exakt mitt i sången och sliter bort lyssnarens uppmärksamhet vid varje virvelslag. Du måste åtgärda det.

Ovanstående tog förstås bara virveltrumman som exempel. Hela resonemanget är likadant för alla instrument som ingår i mixen. Frågor du ALLTID måste ställa dig, och som det ALLTID är ditt fucking jävla jobb som mixtekniker att hitta ett tillfredsställande svar på:

– Vad är viktigt i den här låten?

– Vilken funktion fyller varje enskilt instrument i arret för att få fram det som är viktigt? (Tips: Hittar du inget svar – klicka Mute).

– På vilket sätt placerar jag instrumenten så att de fyller sin funktion för att få fram det som är viktigt i låten, men samtidigt inte skymmer de andra instrumenten som också har en funktion för att få fram det som är viktigt?

Jag skojar inte när jag säger att låtens textinnehåll kan vara fullständigt avgörande för vilka beslut man bör fatta i mixen.

Känner du fortfarande för att öka lite vid 100-150 Hz för mer värme i ljudet? Öka vid 250 Hz för att få djup? Skära vid 800-1000 Hz om trumman ger ett lådaktigt ljud? Eller glida in med en liten höjning vid ca 3-5 kHz för att öka attacken och kanske toppa det med en ökning i området 8-10 kHz för att ge ett klarare ljud från trumman?

Trodde inte det.

Lyssna.

Lyssna.

Lyssna.

Ledsen att låta hård. Men lyssna.

/Henrik

PS Och ärligt talat – ingen kan vara bäst på allt! Det kanske är just din grej att skriva och framföra låtarna, och någon annans grej att mixa inspelningen? Bara en tanke. DS

Andrew (oregistrerad)
Postat

Ok Vogel, ett jättebra och lärorikt inlägg. Självklart inser jag med att det finns tusen och åter tusen saker att ta i beaktning i en mix och under inspelning. Men jag är ju inte där än på långa vägar.... Eller att jag ens får den kunskapen så att dom variablarna spelar nån roll. 😉😳

Topicen var Eq för Dummies. Alltså såna som jag... 🙂

Haha och jo visst borde det vara annans uppgift att mixa låtarna(kanske lira in dom med haha). Men just nu gör jag det... För det är kul. Och för att jag vill lära mig mer. Man måste ju börja nånstans right. 😎

Postat

Håller med mycket i det du skriver Vogel. Och när du satt fingret på alla tings relativitet (framförallt i så abstrakta sammanhang som musikinspelning) så kvarstår ändå en del generella förhållningssätt.

Till exempel att varje spår har en del värdefull information men kanske också en del onödig, kanske rentav dålig, information. Som lågfrekventa vibrationer på ett sångspår. Eller luftströmmar i hihat-micken. Stärkarbrum på elgitarrspåret. Alla dessa saker går ofta att skära bort utan att den intressanta/värdefulla informationen går förlorad. Testa ett högpassfilter (även kallad lowcut) som du sveper uppåt så att det störande ljudet försvinner.

Ibland när man spelar in sång i mindre lämpliga miljöer kan få ett extra starkt svar i rummet på vissa frekvenser. Med en kirurigisk EQ (smalt Q-värde med liten färgning) leta upp den/de störande frekvensen och dippa (sänk) mellan 3 och 6 dB. Ofta behövs inte mer för att man ska få ett mer balanserat intryck.

Kan någon fylla på med fler?

Postat (redigerat)

Mycket läsvärt inlägg av herr Vogel som vanligt. (antar att det är samma person bakom det namnet som härjar på vissa andra svenska forum).

En sak jag stör mig på är dock att det från många håll påpekas "skär hellre än boosta" , "ta inte i för mycket med eq:n" och "höj inte mer än si och så många db". (visserligen är detta ofta det bästa alternativet)

MEN i många situationer kan sådana råd vara helt förkastliga, ta en baskagge inom den tyngre metallskolan (Meshuggah, In Flames, Dark Tranquility...eller lite lättare saker som Hammerfall) som exempel.

Det är inget man rattar fram genom att "skära lite vid 250 hz" och "trycka på 3 db vid 7,5 khz."

Många typer av sound inom hårdrock/metal (och även inom den elektroniska musiken skulle jag tro) kommer från extrema eq inställningar och överdriven kompression.

Redigerat av brojd
Postat

Absolut är det så – som jag också skrev – att generella tumregler för hur man kan använda EQ (eller andra verktyg) kan vara utmärkta som utgångspunkter för eget experimenterande. Särskilt kan man kombinera detta med att referenslyssna till professionellt utgivna CD-skivor, som har en ljudbild som påminner om den man just jobbar med. Alltså verkligen under arbetet med sin egen mix A/B-lyssna till någon annan inspelning, lägg in ett eller flera spår i ljudprogrammet. Problemet är när vissa tycks tro att man alltid ska skära en virvel vid 250 Hz, eller boosta en baskagge vid 4 KHz.

Jag tycker ibland att det är lite konstigt: Ingen skulle köpa en gitarr och sedan gå hem och tro att de kunde spela lika bra som sina idoler. Men när det gäller ljudinspelning och mixning, då tror man att bara man har Cubase i sin personalköpsdator så kan man göra samma jobb som folk som fakturerar 10 lakan om dagen för sitt jobb. Men det kanske inte är så konstigt när man tänker efter, marknadsföringen kör ju mycket på det. Pro hit och värme dit.

Andrew,

Jag hoppas att du förstår att jag inte specifikt flamade dig eller någon annan. Jag tog bara ditt citat som utgångspunkt. Hoppas att du inte tog illa upp, och jag hoppas att ingen tror att jag försöker trycka ned folk som inte hållit på lika länge som jag. Jag lär mig också fortfarande. Varje inspelning och mix innehåller någon upptäckt, någon nyvunnen erfarenhet som man tar med sig till nästa gång.

Fridens liljor

/Henrik

Andrew (oregistrerad)
Postat
Absolut är det så – som jag också skrev – att generella tumregler för hur man kan använda EQ (eller andra verktyg) kan vara utmärkta som utgångspunkter för eget experimenterande. Särskilt kan man kombinera detta med att referenslyssna till professionellt utgivna CD-skivor, som har en ljudbild som påminner om den man just jobbar med. Alltså verkligen under arbetet med sin egen mix A/B-lyssna till någon annan inspelning, lägg in ett eller flera spår i ljudprogrammet. Problemet är när vissa tycks tro att man alltid ska skära en virvel vid 250 Hz, eller boosta en baskagge vid 4 KHz.

Jag tycker ibland att det är lite konstigt: Ingen skulle köpa en gitarr och sedan gå hem och tro att de kunde spela lika bra som sina idoler. Men när det gäller ljudinspelning och mixning, då tror man att bara man har Cubase i sin personalköpsdator så kan man göra samma jobb som folk som fakturerar 10 lakan om dagen för sitt jobb. Men det kanske inte är så konstigt när man tänker efter, marknadsföringen kör ju mycket på det. Pro hit och värme dit.

Andrew,

Jag hoppas att du förstår att jag inte specifikt flamade dig eller någon annan. Jag tog bara ditt citat som utgångspunkt. Hoppas att du inte tog illa upp, och jag hoppas att ingen tror att jag försöker trycka ned folk som inte hållit på lika länge som jag. Jag lär mig också fortfarande. Varje inspelning och mix innehåller någon upptäckt, någon nyvunnen erfarenhet som man tar med sig till nästa gång.

Fridens liljor

/Henrik

Haha närå Vogel det är lugnt... 😳

Postat

Bra inlägg, Vogel men varför den hårda attityden?

Näe, alla dessa EQ-tips man hittar här och där är jättebra när man befinner sig där trådstartaren verkar vara.

Är man ny på EQ är dessa tips verkligen värdefulla OM tipsaren samtidigt beskriver vad man skall lyssna efter. T ex är ett jättebra tips att vrida på virvelkanalen vid 3 - 5 KHz med +6db för att hitta skärpa. På många, inte alla, virvlar kan man hitta och förstå vad tipsaren menar. Sen kommer det fina. 6 db visar sig vara för mycket och den, enligt nybörjaren, goa´skärpan hittar han/hon vid 5,5 Khz. Denna nybörjare har nu tagit sina första stapplande steg i EQ-land. Med liknande tips vad gäller andra instrument så vågar nybörjaren börja ratta. Ögat byts så småningom ut mot örat och ganska snart slutar nybörjaren att följa "dummymanualer" och kika på grafer.

Nu är nybörjaren mottaglig för andra EQ:s. High-pass, Low-pass etc. En vacker dag är den här trådstartaren bättre än herr Vogel på EQ och mixning.

Sen märker jag att skära betyder olika saker för olika studiopulare. Att skära har en annan innebörd för bl a mig. Det är när High- och Lowpass-filters används som jag brukar prata om att skära. Att skapa "sängar" eller att "gröpa ur" är andra benämningar för det som diskuterats ovan.

Frågan om ljudstyrkan upplever jag som väldigt snårig. Jag har via skolan tillgång till en del litteratur i ämnet. Jag läser uppgifter om både 3 och 6 db som fördubbling/ halvering. Skulle vara kul om någon kunde bringa reda i detta.

För Dig, herr Vogel, är det alldeles givet hur absurt det är med EQ-dummies. Jag har dock att göra med nybörjare varje dag. Många av dem är rädda för att börja pilla på EQ:n. De har mycket hjälp av dummies inledningsvis.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.