Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Men att klubbscenen var totalt stendöd innan 2002, stämmer ju inte riktigt. Guidelines t ex, hade väl rätt många besökare och fanns väl långt innan 2002? (Är osäker)
vet inte heller riktigt när guidelines startade, men vad visar EN klubb? sverige och i synnerhet stockholm har ju alltid haft ett torftigt klubbliv om man jämför med andra huvudstäder och storstäder i europa. guidelines var ju en skön klubb (och är numer en rätt skön klädaffär), men det räcker liksom inte.
Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med musikscenen. 
okej, lite dumt formulerat. jag menade inte att ingen gjorde musik, jag menade mer att det var ont om stora svenska framgångar nationellt och internationellt inom elektroinisk musik.
Annons
Postat

Hej.

House är en sinnestämmning och för mig en levnadstil, som punk är för punkare. Subgenres är ett måste men även ett problem då till slut

all musik med 4/4 kommer kallas house vilket det oxå är på väg mot.

Varför fler och fler börjar göra house, eller åtminstonde kallar det för det, kan ju vara så enkelt som att dom gillar musiken ifråga. Visst är det enklare nuförtiden att sampla beats, sno små "stabbar" här och där när programvarorna blir bättre och mer användarvänliga men det är ju helheten som räknas, och är inte helheten bra blir ju låten därefter. Ett rhodessolo i en house låt borde vara lika "svårt" som ett gurasolo i en rock låt 😉 eller...

Det är bra att vi får mer house om man fortfarande har möjligheten att skippa den mängden skräp som tyvärr oxå släpps. 😉

Postat
sverige och i synnerhet stockholm har ju alltid haft ett torftigt klubbliv om man jämför med andra huvudstäder och storstäder i europa

Ord!

Vi är duktiga på att producera men kassa på att lyssna..

Postat (redigerat)

MarcusRombo: Jovisst, gabber är en techno-spinoff, men precis som du inte håller med om att mycket house du hör på forumet är house menar jag att gabber inte förtjänar epitetet techno (fast då är jag ganska mycket detroit-techno, också).

Just normalsvenskens oinsatthet tror jag är ett stort problem. Ekvationen är ungefär "saknar låten gitarrer, är snabbare än 120 bpm, saknar sexton takters trumvirvlar (förhandlingsbart) och feeeta syntar (också förhandlingsbart) och trummorna består av markerade fjärdedelar så är det house."

Eller om någon kommer ihåg reklamfilmen med Henrik Hjelt och Mikael Tornving:

"Enya?! Enya är inte rejv! Enya är techno!"

EDIT: Måste tillägga att om man börjar rätta folk angående genrer är man övernitisk och petimeteraktig. Fast det kanske ni redan har märkt? 😆

Redigerat av royen
MarcusRombo (oregistrerad)
Postat
vad visar EN klubb?

Jadu, inte ett skit, men det var ett exempel (den första lite äldre klubben jag kom på 😛) som bevisade att klubbscenen inte var stendöd innan 2002 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.