Jump to content
Annons

SoftwareSynthar...


Hans

Recommended Posts

Herrejösses! Man kan inte spela violin på ett keyboard. Ska få det att låta verkligt så krävs det mycket mer än att bara ta ett ackord. Förresten så känner jag inte till nåra hårdvarusynthar/workstations som fixar det heller.

Nån nämnde Korgs presets.. Men den erfarenhet jag har från Korg (Triton, Karma har jag bl.a ägt) så låter det bara plastigt.

Jag vill kunna mata in ett partitur och så skall det låta som en riktig orkester som spelar direkt utan att behöva gå in och ställa in en massa instrument och pilla på varje ton.

Och jag skulle vilja kunna tänka en bra låt och få den överförd via hjärnvågor till datorn.. så att jag slapp göra musiken..

Alltså musik är jobb och kunskap och det finns inga enkla lösningar.. Eller som nån sa "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet" 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är en avvägning. Anntingen lägga en massa tid på att lära sig mjukvaran eller lägga tiden på att göra musik.

Jag tror det är många som blir som nördar med att pilla runt i prylträsket istället

för att skapa det som man har prylarna till för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en avvägning. Anntingen lägga en massa tid på att lära sig mjukvaran eller lägga tiden på att göra musik.

Jag tror det är många som blir som nördar med att pilla runt i prylträsket istället

för att skapa det som man har prylarna till för.

Det är ju alltid bra att kunna de saker man har. För när du väl sitter där och tänker att just det där basljudet (eller vad det nu än kan vara) vill jag ha, men inte vet hur du ska göra det, och du tvingas gå igenom din vst lista plugg efter plugg, preset efter preset, så är jag ganska säker på att du hade viljat kunna skruva till det på 15 sekunder. Ljuden i musiken är ju en del av själva musiken, om man inte jobbar med ljuden så väl som det rent musikaliska upplever jag det som lite själlöst. Jaha, preset 5 på FM7. Grattis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan hålla med dig Neko, men idag när alla ska vara 365/7/24 och hinna med allt på en gång så är det inte lätt att lära sig allt på en gång.

Man måste inte ha 1000 syntar heller, det räcker med att lära sig några få, säg 3-4 stycken med olika synteser. Man klarar sig väldigt långt på dem, kolla bara på reason. Två syntar! Sedan så kanske man kan låta bli att lära sig de mest komplicerade syntarna som man kan komma över, ska man ratta ljud, så kan man ju börja med de som inte är så himla komplicerade. Visst kan inte alla göra allt hela tiden, och det är ju ett bekymmer, jag tycker inte alla ska sitta och slita med att kunna allt och veta allt. Det är orimligt, och som du säger så är det en avvägning. Men jag tycker ändå att man åtminstone kan lägga ned en del (svårt att säga hur stor) av sin tid på att få det sound man eftesträvar, istället för att hoppas att någon annan har gjort det före en så man slipper skruva. "500 presets senare: Yay! Här är den, nästan..." 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med neko! Musiken går i första rummet... Jag har försökt att lära mig det syntar jag haft, försökt hitta själen i dessa. Dom senaste 14 åren har framförallt jobbat med 2 ljudskapare.. Kurzweil K2000 samt Notator och sedermera Logic.

Sanningen är den att "less is more". Det finns ingen universallösning för att skapa musik.. Ok att det finns fula genvägar som t.ex Dance EJay, Häftga sample loops etc.. Men sanningen är den.. Jag gör musik samtidigt som jag lär mig hantera mina instrument.

Det spelar ingen roll om man använder Digidesigns dyraste system eller en gratis mjukvarusynt som t.ex Buzz.. Musiken blir aldrig bättre än det man man behärskar för tillfället. Skapandet är en process över tiden.. Har man bestämt för en högre tröskel, ett svårare gränsnitt så kan man förvänta sig att det tar längre tid men med ett mer "perfekt" resultat..

Har man å andra sidan abestämt sig för snabba resultat i ett mer "streamlajnat" gränssnitt så kan man förvänta sig mer "mainline" resulat också..

Det finns ingen "hit the HIT-button" funktion.. Så är det.. Och skulle en sån finnas så skulle musikskapandet stå stilla..

Vem f**n har bråttom när det gäller att ha kul egentilegen.. Njut av skapandeprocessen i stället vet ja 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kan tycka det är komplicerat att automatisera reglarna. Ska man röra på åtta stycken samtidigt så blir det lätt jobbigt och oengagerande att finslipa detaljerna för varje knapp. Men visst. Det finns inget annat sätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm - Visst är det svårt, men det måste vara det tyvärr....

Det har aldrig varit lättare än vad det är idag. För 20 år sedan hade 70% av alla på det här forumet förmodligen inte kunnat skapa mer än knastrig mono.

Idag är det

1 Billigare

2 Enklare

= Det finns fler möjligheter än någonsin att skapa musik.

Likasom för 20 år sedan kan man inte lära sig allt. Det kommer alltid att finnas en som är bäst på det ena eller det andra. En elit så att säga. Det handlar om att skapa musik och några kommer alltid att ligga steget före - Det är på dettta sett som nya komponenter uppkommer i stort finns 2 kategorier;

1 Basic och simpla saker som tex. Hypersonic som är skapat för att sälja till massan. Och tjänas pengar på.

2 Mer avancerade syntar etc. utvecklade av proffs för proffs (tacka faan för att man inte hinner lära sig dem på 2 röda)

Men..Det är ifrån Kategori 2 som 1:an har sitt ursprung. och denna process fortgår konstant.

Så vänta ett par år och du kommer kunna hitta dagens grymmaste sound i Hypersonic format. Problemet är bara att kategori 2 då har passerat det för länge sedan och gör något annat som du då eftersträvar. It's evolution Baby!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar synthar, jag är en synth-kille! [...] Om jag, som är synth-kille och gillar synthar tycker att många softsynthar är för bökiga vad tror ni då att musiker tycker!

Klockren, distinkt skiljelinje där, mellan synthare och musiker :rolleyes:

***

Annars håller jag med dig. jag tycker syntpillande är svårt. kanintekanintekaninte. Men det gäller även analoga rattmaskiner och allt annat med mer justeringsmöjligheter än en crybaby.

Yo

Beng1

Link to comment
Dela på andra sajter

😮 Avslöjad!

Självfallet finns det synthister som är musiker, dom är dock grymma även på Piano/Flygel/Elpiano - det är inte jag!

Jag tycker inte synthar är svåra på ngt sett alls, dom är tvärtom ytterst enkla då dom är logiskt uppbyggda!

Softwaresynthar är dock alltför olika så även om också dom är enkla så tar dom tid att lära sig, tid som jag inte har!

Link to comment
Dela på andra sajter

Herrejösses! Man kan inte spela violin på ett keyboard. Ska få det att låta verkligt så krävs det mycket mer än att bara ta ett ackord.

Jo, nu är det så, ja! Men, hade ex då orkesterpluggarna varit välprogrammerade så hade så inte behövt vara fallet!

Förresten så känner jag inte till nåra hårdvarusynthar/workstations som fixar det heller.

Nån nämnde Korgs presets.. Men den erfarenhet jag har från Korg (Triton, Karma har jag bl.a  ägt) så låter det bara plastigt.

Jo, men när Korg har 2 MB att utgå ifrån så hade mjukvaran 2 GB, Korg gör ett oändligt mycket bättre jobb med sin programering!

Och jag skulle vilja kunna tänka en bra låt och få den överförd via hjärnvågor till datorn.. så att jag slapp göra musiken..

Bla, bla bla - trodde ni hade förbjudit liknelser 😮?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...