Jump to content
Annons

SoftwareSynthar...


Hans

Recommended Posts

Hej!

Testade just Cantor och den var riktigt cool men... den är, liksom många andra softsynthar, alldeles för komplicerad!

Jag har inte tid att sätta mig en hel lördag och lära mig den så därmed köper jag den inte! För det första är nog användarna

idag betydligt mindre "synth-intresserade" än för typ tio år sedan och för det andra så om man köpte (och dom som inte köper

är ju tämligen ointressanta "kunder" för företagen 😉) en synth för 10 år sedan så kan man för dom pengarna idag köpa 5-10 st

softsynthar men kan och vill då samtidigt inte ägna mer än 1/5 - 1/10´s tid per synth! Gör mindre komplicerade softsynthar så säljer

dom nog bättre! Gör alltid en okomplicerad performance-mode som är till för dom som vill spela och så kan man ha mer avancerade

varianter för dom som vill göra egna ljud! Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du behöver ju inte köpa de syntharna som du tycker är för avancerade. Eller så köper du dem och låter bli att ändra på de förinställda presets som följer med, så du kan köra den som performance-synth.

Link to comment
Dela på andra sajter

Amazer (oregistrerad)

Synthar för avancerade? Allt är för avancerat! Till och med E-jay som jag använde förut har blivit för avancerat. De borde göra ett program där det bara är att trycka på en knapp så skapas en hit som låter som det man hör på radio typ! 😉🙂🙂🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Synthar för avancerade? Allt är för avancerat! Till och med E-jay som jag använde förut har blivit för avancerat.

He he! Nej, tror ni missförstår (med flit 😉?). Jag gillar synthar, jag är en synth-kille! Nu, vill jag dock göra musik! Inte leka med synthar!

Jag vill spela musik på synthen, inte programmera den! Om jag, som är synth-kille och gillar synthar tycker att många softsynthar är för

bökiga vad tror ni då att musiker tycker! Ni vet det finns dom som förutom att leka med synth-ljuden gör musik.. också! Jag vill vara en sån!

Testa Cantor 1.5 så förstår ni bättre vad jag menar, är inte bara o trycka på tangenterna för det ska komma ljud som på en del synthar!

Jag säger inte att det inte är enkelt att lära sig men tar det en halvtimme eller ens en kvart var det en kvart man kunde gjort musik på!

(Vad gör du då här Hans?

Hmmmen Hans väntar på en överföring av datafiler... så nu var det klart, hej då)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej,

Jag kan hålla med att vissa mjukvarusyntar idag är onödigt komplicerade. Dom har en känsla av "åh kolla vi kunde slänga in den här funktionen med..." Men varför skulle folk vara mindre intresserade av syntar nu än tio år tillbaks? Den fanns en annan hype, men sen dess har marknaden växt - vi har succesivt rört oss mot fler datorbaserade miditracks och färre liveinspelningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Synthar för avancerade? Allt är för avancerat! Till och med E-jay som jag använde förut har blivit för avancerat.

He he! Nej, tror ni missförstår (med flit 😉?). Jag gillar synthar, jag är en synth-kille! Nu, vill jag dock göra musik! Inte leka med synthar!

Jag vill spela musik på synthen, inte programmera den! Om jag, som är synth-kille och gillar synthar tycker att många softsynthar är för

bökiga vad tror ni då att musiker tycker! Ni vet det finns dom som förutom att leka med synth-ljuden gör musik.. också! Jag vill vara en sån!

Köp gamla analoga syntar. De har halkat ner lite i pris och är enklare än dagens softsyntar (och låter bra!).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller helt och hållet med dig Hans! Syntarna idag är helt enkelt inte tillräckligt avancerade. Lyckligtvis finns dock SynthEdit och Reaktor så att man kan bygga sina egna syntar när de kommersiella makterna gör alldeles för enkla instrument. 😄

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller helt och hållet med dig Hans! Syntarna idag är helt enkelt inte tillräckligt avancerade. Lyckligtvis finns dock SynthEdit och Reaktor så att man kan bygga sina egna syntar när de kommersiella makterna gör alldeles för enkla instrument. 😉

/Majken

Ja... eller konstruera sina egna synthar från scrach... Det har väl du gjort om jag inte misstar mig hehe... 😉😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja... eller konstruera sina egna synthar från scrach... Det har väl du gjort om jag inte misstar mig hehe... 😉😄

Åh nej, programmera kan jag inte. Det överlåter jag till smarta människor 😉 - Jag sysslar bara med att koppla, testa och lyssna 😱

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja... eller konstruera sina egna synthar från scrach... Det har väl du gjort om jag inte misstar mig hehe...  😉  😱

Åh nej, programmera kan jag inte. Det överlåter jag till smarta människor 😉 - Jag sysslar bara med att koppla, testa och lyssna 😆

/Majken

Va? jag som såg dig som en fadersgestalt här... typ en superman som kunde göra allt. Ett helgon som har utomjordiska krafter... 😄

Nu har bilden krackelerat...

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Synthar för avancerade? Allt är för avancerat! Till och med E-jay som jag använde förut har blivit för avancerat. De borde göra ett program där det bara är att trycka på en knapp så skapas en hit som låter som det man hör på radio typ! 😉😉😄😱

Hehe, tror de flesta skivbolag har en sån, fast den knappen är kopplad till en elchockgenerator upp i sjärten på en finnig svensk nånstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Men varför skulle folk vara mindre intresserade av syntar nu än tio år tillbaks?

Nej, missförstå mig rätt! Folk är mer intresserade idag och därav är samtidigt en mindre andel specialintresserat hängivna.

Precis som med datorer! På 80-talet kunde väldigt många som pysslade med datorer programmera, hur stor andel av dom som

idag "pysslar" med datorer tror du har datorprogrammerings-kunskaper, d.v.s. den andelen har kraftigt minskat, detta delvis

p.g.a. att man ej längre behöver kunna programmera datorer för o använda dom tillfredställande, lite förenklat kan man säga

att för +20 år sedan var dom som konstruerade datorprogram/synthar och dom som köpte datorprogram/synthar samma personer 😉!

... men inte längre och detta tror jag softsynth-företagen helt har missat, att alla som köper en (soft)synth idag tycker inte längre

det bara är kul att ägna 1-10 timmar för att lära sig hur själva synthen fungerar!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

He he! Nej, tror ni missförstår (med flit 😉?). Jag gillar synthar, jag är en synth-kille! Nu, vill jag dock göra musik! Inte leka med synthar!

Jag vill spela musik på synthen, inte programmera den!

Hehe, vi skulle bli sånna polare mannen.. Jag älskar att sitta o pilla fram ljud och sounds men jag är inte lika förtjust att göra färdigt nått.

Men du, cantor verkar ju riktigt riktigt sjyst, så även om det är komplicerat så är det ju helt klart värt det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tack!

Nej, kanske överdriver lite, det finns mycket att vinna på att lära sig hur saker och ting fungerar men i detta fall håll jag på med en låt

ville ha nåt shysst ljud som spelade en melodi, laddade in Cantor som lät så jävla cool men var nu helt plötsligt tvingad att börja lära mig

Cantor istället för att fortsätta med låten, därav frustrationen! Det är alltid nåt nytt man måste lära sig! Om jag ska programmera synthar

vill jag fanemig ha betalt, inte betala 🙂!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tack!

Nej, kanske överdriver lite, det finns mycket att vinna på att lära sig hur saker och ting fungerar men i detta fall håll jag på med en låt

ville ha nåt shysst ljud som spelade en melodi, laddade in Cantor som lät så jävla cool men var nu helt plötsligt tvingad att börja lära mig

Cantor istället för att fortsätta med låten, därav frustrationen! Det är alltid nåt nytt man måste lära sig! Om jag ska programmera synthar

vill jag fanemig ha betalt, inte betala 🙂!

Allting är inte enkelt. Avancerad synthes kan inte göras hur enkel som helst. Cantor är kanske krångligt till en början därför att det använder en väldigt krånglig syntes. Du får väl bestämma själv om du tycker att det är värt mödan att lära sig programmet för att generera de ljud som cantor kan skapa.

Det kostar pengar att utveckla gränssnitt och lösningar till program, och de här utvecklarna kanske väljer att lägga sin energi på att ta fram nya produkter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tack!

Nej, kanske överdriver lite, det finns mycket att vinna på att lära sig hur saker och ting fungerar men i detta fall håll jag på med en låt

ville ha nåt shysst ljud som spelade en melodi, laddade in Cantor som lät så jävla cool men var nu helt plötsligt tvingad att börja lära mig

Cantor istället för att fortsätta med låten, därav frustrationen! Det är alltid nåt nytt man måste lära sig! Om jag ska programmera synthar

vill jag fanemig ha betalt, inte betala 🙂!

Haha, men du.. kan du inte lägga in första bästa ljud som är i närheten av det du hade tänkt dig och ersätt det sen när du hittat ett?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med, men håller inte med ändå. Det som stör mig är att man måste sitta och mecka med musen för att lära sig synten, och sådant är både tråkigt och tidsödande. Och det hjälper inte att jag har en extern kontrollenhet, för den måste ju också ställas in så att den passar softsynten. Och om man väl har gjort det så finns ändå inte alla funktioner med ...

Det som skulle behövas är en ny typ av kontrollenhet som på något mirakulöst sätt fixar så att man på ett någorlunda smidigt sätt kan editera alla syntar. Kanske något knappsystem så att man kan hoppa från parameter till parameter på skärmen? Ibland kan jag tycka att Wavestations sätt att editera var segt, men man kunde i alla fall komma åt allting ganska snabbt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Hej!

Synthar för avancerade? Allt är för avancerat! Till och med E-jay som jag använde förut har blivit för avancerat.

He he! Nej, tror ni missförstår (med flit 😆?). Jag gillar synthar, jag är en synth-kille! Nu, vill jag dock göra musik! Inte leka med synthar!

Jag vill spela musik på synthen, inte programmera den! Om jag, som är synth-kille och gillar synthar tycker att många softsynthar är för

bökiga vad tror ni då att musiker tycker! Ni vet det finns dom som förutom att leka med synth-ljuden gör musik.. också! Jag vill vara en sån!

Köp gamla analoga syntar. De har halkat ner lite i pris och är enklare än dagens softsyntar (och låter bra!).

Japp så är det..jag har börjat spela "live" igen med min gamla Roland SH 101 + min Korg Poly 800!..mycket roligareo bättre än att sitta o pilla med Reason 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har skett en föränding sedan 80-talet.. helt klart.

Under första halvan av 80-talet så satt man och slet sitt hår för att försöka få dessa analoga kompromisser att låta mer eller mindre som akustiska instrument.. Många lustiga stilbildande sound skapades. Numera försöker man att få väljudnade sampleplayer att låta så vintage som möjligt 😕

Men i slutändan tycker jag att det ska fort att tweka fram ett nytt sound.. Man ska inte som ljudskapare behöva behärska 4e-gradsekvaktioner och imaginära tal.

Det finns syntar för alla böjelser som tur var. Cantor har säkert sin hängivna skara också 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

håller med Hans. Ett orkesterbibliotek för tusentals kronor med en massa finesser går ändå inte att använda för det är så svårt/tar lång tid att programmera. Jag vill kunna spela en slinga på klaviatur och så skall det låta verkligt direkt i musikprogrammet. Jag ska inte behöva gå in och ändra precis hur vibrato/stråkriktning/legato etc är, det skall sköta sig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

håller med Hans. Ett orkesterbibliotek för tusentals kronor med en massa finesser går ändå inte att använda för det är så svårt/tar lång tid att programmera. Jag vill kunna spela en slinga på klaviatur och så skall det låta verkligt direkt i musikprogrammet. Jag ska inte behöva gå in och ändra precis hur vibrato/stråkriktning/legato etc är, det skall sköta sig själv.

Det är mitt största problem med gitarrer också! Här går man och köper en Gibson för 30 000:- och ändå måste jag lära mig att ta ackord. Eller nåt. Eh, sorry för en dålig metafor, men är det så konstigt att du måste meka med samplingarna för att få det att låta som du vill?

Link to comment
Dela på andra sajter

håller med Hans. Ett orkesterbibliotek för tusentals kronor med en massa finesser går ändå inte att använda för det är så svårt/tar lång tid att programmera. Jag vill kunna spela en slinga på klaviatur och så skall det låta verkligt direkt i musikprogrammet. Jag ska inte behöva gå in och ändra precis hur vibrato/stråkriktning/legato etc är, det skall sköta sig själv.

Det är mitt största problem med gitarrer också! Här går man och köper en Gibson för 30 000:- och ändå måste jag lära mig att ta ackord. Eller nåt. Eh, sorry för en dålig metafor, men är det så konstigt att du måste meka med samplingarna för att få det att låta som du vill?

det är väl för fasen inte alls samma sak. Jag vill ha ett gränssnitt mot synthen som är som en människa som styr synthen så att jag säger till gränssnittet (människan) hur jag vill ha det så fixar han det.

Jag vill kunna mata in ett partitur och så skall det låta som en riktig orkester som spelar direkt utan att behöva gå in och ställa in en massa instrument och pilla på varje ton. All information finns ju redan i partituret!

edit: Bara att göra nått så enkelt som ett crescendo kan vara nog så svårt

Redigerat av MusicGene
Link to comment
Dela på andra sajter

håller med Hans. Ett orkesterbibliotek för tusentals kronor med en massa finesser går ändå inte att använda för det är så svårt/tar lång tid att programmera. Jag vill kunna spela en slinga på klaviatur och så skall det låta verkligt direkt i musikprogrammet. Jag ska inte behöva gå in och ändra precis hur vibrato/stråkriktning/legato etc är, det skall sköta sig själv.

Det är mitt största problem med gitarrer också! Här går man och köper en Gibson för 30 000:- och ändå måste jag lära mig att ta ackord. Eller nåt. Eh, sorry för en dålig metafor, men är det så konstigt att du måste meka med samplingarna för att få det att låta som du vill?

det är väl för fasen inte alls samma sak. Jag vill ha ett gränssnitt mot synthen som är som en människa som styr synthen så att jag säger till gränssnittet (människan) hur jag vill ha det så fixar han det.

Jag vill kunna mata in ett partitur och så skall det låta som en riktig orkester som spelar direkt utan att behöva gå in och ställa in en massa instrument och pilla på varje ton. All information finns ju redan i partituret!

edit: Bara att göra nått så enkelt som ett crescendo kan vara nog så svårt

Ok 🙂 ..då måste vi nog först ta o definiera vad som menas med "låta verkligt"..ledsen men jag tror det är väldigt subjektivt o då blir det att ratta trots allt..o som en bonus kan man ju hitta ett "nytt ljud"!? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är mitt största problem med gitarrer också! Här går man och köper en Gibson för 30 000:- och ändå måste jag lära mig att ta ackord.

(Förstår nu varför du inte gillar liknelser 😱! )

En pianist som ska spela ett mjukvarupiano kan redan ta ackord, och det borde räcka! Det borde alltid finnas ett "live-mode" däruti man

kan börja spela direkt! Tycker alla dessa lätt hycklande inlägg bara påvisar att det inte görs ngn musik med alla pluggarna man har 🙂!

När en fotograf köper en kamera behöver han inte gå en kurs för att lära sig nya kameran, kan fotografen sitt hantverk kan han även kameran!

Tycker faktiskt att mjukvaru-instruments-utvecklarna är riktigt dåliga på att göra sina program smidiga! Väldigt ofta är även ljud-patcherna kasst

programmerade! Kolla bara ex Korgs alla synthar med ypperliga presets! Ta lärdom mjukvaru-utvecklare! Grund-ljuden och användarvänligheten

är 90%! Resten är mest att imponera på kolleger och det, säljer inga direkt större mängder mjukvaru-synthar 😉!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...