tbruce Postat 13 oktober 2005 Postat 13 oktober 2005 (redigerat) LÅTNAMN: Azure skies ARTIST/GRUPP: Tovr Brucve ft. Tove GENRE: Housig pop LÅTLÄNGD: 4.22 KOMPOSITÖR: Vi PRODUCENT: Jag INSPELNINGSÅR: 2005 FORMAT: mp3 STORLEK: 4.1 MB STATUS: Pågående projekt Har lyssnat mej "blind" på detta nu så jag vet varken ut eller in. Hur låter sången egentligen? Till en början tyckte jag att det var surt på vissa ställen men jag fick bort det värsta genom att klippa ihop olika tagningar. Nu tycker jag att de toner som är lite "off" bara är lagom off, liksom på ett snyggt småbluesigt sätt... Men jag känner att jag har lyssnat på det för mycket för att riktigt kunna avgöra det nu. Självklart är all feedback även om annat än sången också välkommen. 😆 EDIT: Borttaget (06/04/04) Redigerat 13 augusti 2006 av tbruce
Valdez Postat 14 oktober 2005 Postat 14 oktober 2005 Sången är speciell, dock känns den en aning stressig, torr och småsur, kanske beror det på sångsoundet? det känns överstyrt!...glappet mellan musiken och sången är för stort just nu!... alltså ett sångsound åt det här hållet är gött, men kanske du kan få det att smälta in mer med musiken... 🙂 För övrigt gillar jag låten.. 😉
Egghuvud Postat 14 oktober 2005 Postat 14 oktober 2005 Jaha ja. Lite housepop. Ett lite annorlunda arrangemang. Tycker att basljudet är alldeles för dominerande. Sången ja, det håller väl rent tonmässigt, svårt att höra när det är så distat eller bitreducerat. Jag tycker eq är besvärligt i den här låten. Ljudet är lite vasst och obehagligt. Både i den dominerande basgången och i sången. JAg skulle nog ta bort sången och höra om resten låter bra. Jag saknar dynamik i ljudbilden. Låten är fräck däremot. Borde gå att göra mer av det här. 😉
olke Postat 14 oktober 2005 Postat 14 oktober 2005 Skitkool låt! Basgången får mig att tänka på jamiroquai, vilket betyder att den svänger gött. Den distade sången är asbra, sången är bra, och den är lite sådär skönt bluesigt off ibland, ja.. Men det låter bara shysst 😉 Men när trummorna kommer in, särskilt hi-hats:en, så blir det väldigt osvängigt. Hi-hatsen spelar MOT basgången liksom, så det blir.. fel.. Pianoklinket som kommer in vid 2:43 låter oxå väldigt stelt och tråkigt, skulle nog bara klippa bort det, eller ha nåt lite svängigare ledaljud kanske.. Öht saknar jag nog lite swing/groove.. Bastrumman funkar.. Men trummorna i övrigt kunde verkligen behöva ses över. Catchy sång som fasiken dock! bra jobbat!
jarlo Postat 14 oktober 2005 Postat 14 oktober 2005 Jag måste nog hålla med de andra... Låten i sig är riktigt läcker! Sköna ackord och bra sång/melodi. Dock borde det gå att svänga till den lite mer. Jag skulle vilja höra trummorna lite tydligare. Fetare kick, tydligare klapp och gärna öppen hi-hat mellan baskaggeslagen. Du kanske inte vill ha den så "house-ig", men jag skulle iallfall gärna vilja ha en sån version. Den skulle ha en given plats i mp3-spelaren 😉 Hur som helst: Det låter grymt!
martinm Postat 14 oktober 2005 Postat 14 oktober 2005 Tycker iofs att sången låter hyffsat som den är. Skulle dock vara intressant att höra sången i mer naturligt skick, utan dist. Lättare att avgöra om själva sången är bra eller dålig då ju. 😉
teknodrom Postat 14 oktober 2005 Postat 14 oktober 2005 "Oj vilket skönt rhodes-intro!" tänkte jag.. Men sen? Känslan försvann ganska fort.. Varför inte låta rhodesmattan ligga kvar? Första versen känns nästan mer som ett breakdown, som skulle passa senare i låten. Möjligtvis även som tidigare inlägg har nämnt att du skulle kunna spara lite på sångens dist. Du skulle kunna skära ner högfrekvensen i basen eller åtminstone tona ner den i versen, den tar lite mycket plats och känns lite enformig. Vore liksom skönt om du kunde hålla ihop ljudbilden lite mer.. Annars skön låt. /M
tbruce Postat 14 oktober 2005 Trådstartare Postat 14 oktober 2005 Kan nämnas att låten skrevs och spelades in i våras, men med en plojtext om bilar, möss och pratande yoghurt. Sen insåg vi att det faktiskt var för bra för att slösas bort på det sättet, så jag skrev en ny text, och så spelade vi in sången igen för en vecka sen ungefär. Det lät lite annorlunda, delvis pga av att vi använde en annan mick, delvis pga att Tove var lite förkyld, så jag försökte först "härma" distinställningarna som jag hade förra gången, men det blev riktigt inte lika snyggt kaxigt som då, så jag drog på med allt vad jag hade ungefär. 🙂 Kanske ska lugna ner mej och låta disten slappna av lite. Valdez: Mjo det är ju ganska överstyrt. 😉 Egghuvud: Basen är ju en ganska viktig hook i den här låten, så den ska ju höras tydligt. Samtidigt så är ju själva ljudet ganska o-basigt för att vara en bas, men den förlorar lätt en hel del av sin karaktär om den får för mycket bas i sig. Men det är kanske för vasst... sant. Ska se om jag kan göra nåt åt det. olke: Tackar! Jag tror jag förstår vad du menar med att hihaten och "pianot" (egentligen en digitaldistad sinusvåg 🙂 ) bryter mot svänget, men jag tycker själv att det är rätt schysst... Det kontrar mot det andra, framförallt mot basen, och gör en snygg polyrytmik. Antar att man lätt uppfattar sånt på olika sätt... jarlo: Njae, vill inte göra en "traditionell" houselåt av det liksom, men jag håller med om att kanske trummorna försvinner lite väl mycket på några ställen... Iofs så har jag också funderat på att göra en "discoversion" och en "popversion", där det här nog är närmre discoversionen, och isåfall kanske det är lika bra att köra fullt ut och göra klassiska housetrummor... hmm. Tål att tänkas på. martinm: Eftersom det ändå ska vara distat så spelar det väl inte så stor roll hur det låter utan dist? 😛 Kanske iofs är lättare att höra var det eventuella problemet ligger då. teknodrom: Mjo, det var ju tänkt just som ett intro... prövade att ha med det på några ställen senare i låten också men det sabbade liksom helt, tyckte jag... Trodde faktiskt att det skulle funka från början men det gjorde det inte. Tack alla för att ni har lyssnat och kommenterat. 🙂 Vad tycker ni om dom upphackade fraserna förresten? Snyggt eller "billigt knep"?
ierker Postat 14 oktober 2005 Postat 14 oktober 2005 ta introt, basen och sången å kasta resten av det kan du grym house men trummorna och hela mixningen funkar inte alls nu tycker jag iaf älskar basgången! svinbra!
MarcusRombo (oregistrerad) Postat 14 oktober 2005 Postat 14 oktober 2005 Har lyssnat lite på den här nu ett tag. Diggar den! 🥰 Men kan inte ge några kommentarer på det ljudtekniska, jag fönar nämligen ett par kalsonger samtidigt
Nelerion Postat 15 oktober 2005 Postat 15 oktober 2005 Dom upphackade fraserna kanske är ett billigt trick men det låter förbaskat bra! Jag skulle vilja höra hennes andetag mer tydligt för att ge sången ännu mer karaktär. Bra jobbat!
Richie76 Postat 15 oktober 2005 Postat 15 oktober 2005 Cool låt, riktigt snygg basgång! Gillar även sången men tycker nog att du kanske skulle kunna eq:a bort någon lite oskön frekvens.. Snygga upphackade fraser, stråkar och jag gillar skrattet mot slutet! Bra jobb! 😛
tbruce Postat 17 oktober 2005 Trådstartare Postat 17 oktober 2005 Har inte haft tid att göra nån ny mix (så jävla mycket i skolan nu...), men lite snabb respons på responsen: ierker: Hehe... klart det skulle gå att göra en vanlig houselåt av det också... men jag gillar det mesta i kompet. Men tack! 😮 MarcusRombo: Tack! 😎 Hoppas det gick bra med kalsongerna... Nelerion: Bra att dom funkar. I den gamla versionen så var det en annan fras som var upphackade på ett liknande sätt, var lite orolig för hur det skulle bli när inte den frasen fanns kvar längre, men jag tyckte jag hittade en rätt bra ändå. Hörs inte andetagen rätt så mycket redan? 😉 Richie76: Tackar! Mmm det kan stämma att några frekvenser ligger och skär lite i sången, ska kika på det när jag får tid. Tack igen alla som tagit sig tid att lyssna! 🙂
Eternal Postat 17 oktober 2005 Postat 17 oktober 2005 Det som redan har sagts tänker jag inte upprepa då jag håller med mycket av det. Däremot låter det som om sången är lite för sur. Svårt att exakt avgöra med sångeq:n.
Antevante Postat 17 oktober 2005 Postat 17 oktober 2005 ta introt, basen och sången å kasta restenav det kan du grym house Får faktist samma vibb jag med, om det är bra eller dåligt att tycka så vet jag inte. Men det jag vet är att rhodes är gött, vilket man inte bara kan ta bort sådär och enbart retas lite i början, nackslag blir det då 😉 Stråkarna är oxå bra...Leaden är inte lika bra men det är ju alltid en smaksak. Hejsan..
claypool Postat 2 november 2005 Postat 2 november 2005 (redigerat) Kool låt, bästa är ju när hon börjar garva. 😉 Behåll disten, hur skön som helst. Redigerat 2 november 2005 av claypool
Jejje Postat 2 november 2005 Postat 2 november 2005 Låten är hur cool som helst! Introt är inte riktigt i min smak dock! Åsså till sången. Håller rent tekniskt, men soundet är verkligen inte bra. Visst funkar det med dist men ljudet var otroligt vass. (Jag fick typ slita av mig hörlurarna när sången gick igång) Finslipa detta så blir det riktigt bra!
Piccazzo Postat 2 november 2005 Postat 2 november 2005 Håller med ovanstående talare OCH vill tillägga att det låter väldigt mycket Mono om det hela. Lite panoreringar kanske på trummorna för att få mera bredd. Kan påpeka att när jag trycker in min Mono knapp händer absolut ingenting , M.a.o är det absolut ingen stereo bredd i den här versionen överhuvudtaget.
staf Postat 2 november 2005 Postat 2 november 2005 skön låt tycker jag... jag har en idee om hur jag skulle vilja att produktionen lät dock.. men den låter inte så och därför är jag lite besviken.. jag tänker lite på gamla ala mousse t produktioner och ett helt normalt discohouse sväng.. men det här svänger ju ingenting. 😲 jag tycker mixen är för minimal i frekvenserna.. normalt så brukar folk boosta så mycket man kan för att täcka så mycket som möjligt men här känns det lite nasalt. därför att , basen är väldigt speciellt mixad, mega dist på rösten, trummorna är minimala, synthleadsen är för hackiga. för mycket bitcrucher, dist och nasala ljud. föressten jag skulle släppa på effekten på basen och tex lägga ett lfo miditriggat (eller northpole liknande) filter på basen för att få det lite mer moogfunky... men men bra låt dock, bygg vidare med rhodeset 😲
FredrikMikaelsson Postat 3 november 2005 Postat 3 november 2005 Grym låt! Men du har et tag kvar i mixningen för att den ska sitta klockrent. Sången är ju kunglig! Det är då det blir drag! Fokusera på den och trummor, basen är ok men låter lite för mycket midi...(eller nått..) mm, kanon låt, men du måste jobba mer med ljuden! 😎 FredAsp
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.