MickeMikrofon Postat 13 oktober 2005 Postat 13 oktober 2005 .. dessa lurar: AKG K240 ? 🙂 Har tittat in dom ett tag nu och funderar på att slå till! Men som vanligt hör man med veteranerna först! 🙂😄 Jag ska använda dom till både inspelning och mixning. mvh / Micke
MusicNixon Postat 13 oktober 2005 Postat 13 oktober 2005 Jag tycker de låter mycket bra, bra basåtergivning. De är framförallt sköna att ha på sig. Jag kan ha dem i timmar utan att det blir obekvämt. Precis i dagarna gick mina K240 sönder efter 12 år. Några lödningar har släppt och jag kan nog laga dem. Men jag ska köpa ett par nya också, eftersom de har smartare sladdlösning numera.
MickeMikrofon Postat 13 oktober 2005 Trådstartare Postat 13 oktober 2005 Okej Är det ett par "ärliga" lurar? Om du föstår vad jag menar 🙁
nils Postat 20 oktober 2005 Postat 20 oktober 2005 Har haft mina ca 8 år De sitter som gjutet på skallen. Jag tycker dom är ärliga. Det är svårt att missa glitchar och liknande oljud. Det enda "mennet" är att jag saknar det djupa basregistret. /nils
Majken Postat 20 oktober 2005 Postat 20 oktober 2005 (redigerat) Förtydligade trådens titel. /Majken Redigerat 20 oktober 2005 av Majken
Björn Olsberg Postat 20 oktober 2005 Postat 20 oktober 2005 Är det studio- eller monitor-modellen du tänker på? Själv har jag monitor-modellen med 600 ohm impedans vilket naturligtvis gör dem trögdrivna. De läcker en hel del, varför de inte lämpar sig för inspelning. Ljudet i dem upplever jag annars som mycket ärligt - och de är dessutom fantastiskt bekväma på mitt huvud (varierar naturligtvis på huvudform och storlek på öron).
Neosus Postat 20 oktober 2005 Postat 20 oktober 2005 Är studio lurarna slutna eller? Jag går oxå i funderingar på att skaffa ett gäng.
Claes Holmerup Postat 20 oktober 2005 Postat 20 oktober 2005 Jag hade K240 för ett antal år sedan, men trivdes aldrig med dem eftersom basen var bumlig och det var en allmänt risig upplösning i dem. Att de är halvöppna gör dem ju inte precis bättre för sånginspelning - men det finns ju tydligen 2 olika - och jag kommer dessvärre inte ihåg vilka det var jag hade...
loopus (oregistrerad) Postat 20 oktober 2005 Postat 20 oktober 2005 Jag hade K240 för ett antal år sedan, men trivdes aldrig med dem eftersom basen var bumlig och det var en allmänt risig upplösning i dem. Att de är halvöppna gör dem ju inte precis bättre för sånginspelning - men det finns ju tydligen 2 olika - och jag kommer dessvärre inte ihåg vilka det var jag hade... Om det var ett par år sedan var det säkert Monitor... Studio har inte funnits så värst länge på marknaden. Högst 2 år och då hade du ju redan haft dina ett tag... Jag kör med K240 Monitor. Jättebra i ljudet, sköna att jobba med men läcker som såll. Jag kör med K270 när jag ska lägga sång.
flintan Postat 20 oktober 2005 Postat 20 oktober 2005 Studio modellen är också halvöppen men har lägre impedans, 55ohm. Gör kanske att man kan spela lite högre. I övrigt vet jag inte vad som skiljer.
The Edge Postat 20 oktober 2005 Postat 20 oktober 2005 Jag är också väldigt nöjd med mina 240 förrutom att dom börjat glappa nu 😠 Fast dom börjar ju komma upp i åren och det är väl kanske dags. 😏
Elton Postat 20 oktober 2005 Postat 20 oktober 2005 har precis köpt mina 240 och innan så hade jag ett par Behringer HPS300...jisses vilken skillnad det va....beheringer låter verkligen discobas i jämförelse.
Florian le Sage Postat 20 oktober 2005 Postat 20 oktober 2005 Tjena-testa AKG K271 eller Ultrasone HFI 650 så kan du glömma alla andra- helt suveräna och slutna och ärliga och detaljrika osv osv; *K271 är väldigt sköna på skallen+ett suveränt återgivet ljud+att dom stänger av sig när man lägger dom ifrån sig... *Ultrasone är något förstärkta i övre mellan/diskant registret vilket kan uppfattas olika-en vanesak enlig min mening-vet man hur de beter sig så jobbar man därefter,vid mixning alltså... Båda är något dyrare än K240 men det vinner du på i alla avseenden! 😏
RoBERT Postat 20 oktober 2005 Postat 20 oktober 2005 Är helnöjd med mina Beyerdynamic DT 770 Pro när det gäller detaljrikedomen i dom. har dock problem att mixa bra i dem för de är så grymmt klara i ljudet att det är svårt att ändra sätt att mixa i dem jämfört när jag sitter med mina Phonic P8A monitorer...
Audiorent Postat 20 oktober 2005 Postat 20 oktober 2005 AKG 240 var ju länge "studiostandarden" om de är detfortfarande kan jag inte svara på. Jag har 3-4 stycken i min studio och ingen av dem är hela längre. Plastkåpan runt luren lossar och det är likadant på alla andra lurar jag sett genom åren. De låter helt ok men lite för basbumlig för min smak. De är ju halvöppna vilket ger en del läck i inspelningssammanhang. De lurar som jag har passar oftast inte tjejer om man inte har onormalt storskalle. Som monitor till musiker så använder jag ofta AKG K-55 som är en budgetlur (då får 5 par för samma pris). Den är sluten,sitter bättre, håller än så länge bättre även om de upplevs som plastigare. Ljudet är helt ok för monitorbruk och de flesta musiker föredrar dessa framför andra lurar jag har. Om det för mixning du skall använda dem så har jag ingen åsikt eftersom jag aldrig mixar i lurar Mattias
giggsy Postat 20 oktober 2005 Postat 20 oktober 2005 Plastkåpan runt luren lossar och det är likadant på alla andra lurar jag sett genom åren. Jepp, alla mina lurar av monitorvarianten har lossnat. Har ett par av studiovarianten och dom känns lite mer lovande. Gillar allmänt ljudet men skulle nog kolla in Ultrasone HFI 650. Att öppna lurar ger läck är värt att tänka på. Ett midi-pålägg är väl inte så beroende av slutna lurar men Cubase midi-klick läcker rätt bra in i en truminspelning med ett par AKG240 på trummisens knopp. Om lurarna ska bollas runt mellan flera personer måste stryktåligheten tänkas på. Sitter du hemma ensam är det en annan femma. /giggsy
Claes Holmerup Postat 20 oktober 2005 Postat 20 oktober 2005 Ultrasone HFI-650 är riktigt bra, så dem rekommenderar jag gärna. De har ungefär samma tydliga upplösning som Sennheiser HD280 Pro - men har en bättre basåtergivning och sitter skönare. Lite sämre dämpning med sina 28dB, jämfört med HD280 Pro som har 32dB - men jag har inte upplevt det som något problem.
giggsy Postat 20 oktober 2005 Postat 20 oktober 2005 Jag har ett par HD280 Pro också. Sitter ok på huvudet och dämpar förbannat bra! Bästa jag hört (eller inte hört...) förutom in-ear. Tycker dock dom är lite nasala på nåt sätt. Gillar ljudet i AKG240 bättre. Samtidigt kan jag varna för Sennheiser HD200. Vita skitlurar som går sönder bara man tänker å dom. Har tre par som varit inne på reparation tre gånger var! Nä, det blir AKG K55 som påläggslurar i fortsättningen.
One night in The Trance Postat 20 oktober 2005 Postat 20 oktober 2005 har aldrig hört ni nämna AKG 171.. e det inte bra?
Nad Postat 20 oktober 2005 Postat 20 oktober 2005 Är inne på mitt tredje par (Sedan 1990)! Vet inte VAD jag gör för fel, men jag sliter ut dom. Otroligt ärligt ljud, älskar dom. Men håller med er andra om att dom läcker för mycket för inspelning. Har lärt mig leva med det och drar ner diskanten i lyssningen så funkar det iallafall ok. Sitter döskönt gör dom med!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.