Jump to content
Annons

Tranback

Recommended Posts

Annons

Ok. Jag gjorde ett försök att strula till det en del i Cubase SX 3 bara för att förstå ditt problem, vet ej om jag gjort rätt för att göra fel, men ändå. 🙂

1. Jag startade ett helt vanligt projekt i SX 3 där alla ljudkortets in och utgångar finns aktiva ( VSTConnections )

2. Jag skapade ett midispår och ett audiospår (mono) för instrumentet.

3. Jag aktiverade en extern synt som skickas in genom ljudkortet och som i SX 3 kommer upp som VSTi, d.s.v i instrumentracket, men det kunde lika gärna varit ett instrument via line-in på ljudkortet eller en mikrofon.

4. Jag satte Midikanalens MIDI-input till mitt masterkeyboard och MIDI-ut till synten och aktiverade monitorfunktionen.

5.Eftersom den externa synten använder både vänster och höger kanal, ställde jag in att enbart den vänstra kanalen skulle spelas upp på det redan skapade audiospåret ( mono ).

Här kommer ett vägskäl:

1. Om jag sedan routade monokanalen med synten till masterbussen ( stereo ) löper allt som det ska och jag kan panorera min monokanal i stereofältet.

men!

2. Om man nu sätter outputrouting till enbart vänster kanal i masterbussen försvinner panoreringsfunktionen på min monokanal- det finns ju ingen direkt vits med att panorera om man inte kan skicka ut monosignalen i två kanaler - vänster och höger.

Då kommer frågan:

Har du routat din monokanal till enbart den ena kanalen i masterbussen? det ska finnas åtminstone 3 alternativ om din masterbus är i stereo: BUS ( stereo)/ Left och right

Obs! namnet BUS kan vara något helt annat om du namngivit den annorlunda i VSTConnections

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Jag gjorde ett försök att strula till det en del i Cubase SX 3 bara för att förstå ditt problem, vet ej om jag gjort rätt för att göra fel, men ändå. 😕

1. Jag startade ett helt vanligt projekt i SX 3 där alla ljudkortets in och utgångar finns aktiva ( VSTConnections )

2. Jag skapade ett midispår och ett audiospår (mono) för instrumentet.

3. Jag aktiverade en extern synt som skickas in genom ljudkortet och som i SX 3 kommer upp som VSTi, d.s.v i instrumentracket, men det kunde lika gärna varit ett instrument via line-in på ljudkortet eller en mikrofon.

4. Jag satte Midikanalens MIDI-input till mitt masterkeyboard och MIDI-ut till synten och aktiverade monitorfunktionen.

5.Eftersom den externa synten använder både vänster och höger kanal, ställde jag in att enbart den vänstra kanalen skulle spelas upp på det redan skapade audiospåret ( mono ).

Här kommer ett vägskäl:

1. Om jag sedan routade monokanalen med synten till masterbussen ( stereo ) löper allt som det ska och jag kan panorera min monokanal i stereofältet.

men!

2. Om man nu sätter outputrouting till enbart vänster kanal i masterbussen försvinner panoreringsfunktionen på min monokanal- det finns ju ingen direkt vits med att panorera om man inte kan skicka ut monosignalen i två kanaler - vänster och höger.

Då kommer frågan:

Har du routat din monokanal till enbart den ena kanalen i masterbussen? det ska finnas åtminstone 3 alternativ om din masterbus är i stereo: BUS ( stereo)/ Left och right

Obs! namnet BUS kan vara något helt annat om du namngivit den annorlunda i VSTConnections

Jag vet så mkt att det iaf står Stereo Out som outbut och Mono In som Input, då borde det väll funka eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du gjort exakt som jag beskrev i mitt svar och ändå har problem?

Svar som det här är mest irriterande:

Jag vet så mkt att det iaf står Stereo Out som outbut och Mono In som Input, då borde det väll funka eller?

det hjälper ju inte mig att veta om mitt svar gjort någon skillnad

Beskriver du hur du gjort, hur in och utgångar är använda samt vilken version av Cubase du använder kan jag hjälpa dig, men det är inte lätt att återskapa fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

det är inte lätt att återskapa fel.

Där håller jag inte alls med, fel är jättelätta att återskapa i Cubase. Tyvärr är det dock sällan samma fel, men vad fasen.. Man kan väl inte få allt? 😆

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du gjort exakt som jag beskrev i mitt svar och ändå har problem?

Svar som det här är mest irriterande:

Jag vet så mkt att det iaf står Stereo Out som outbut och Mono In som Input, då borde det väll funka eller?

det hjälper ju inte mig att veta om mitt svar gjort någon skillnad

Beskriver du hur du gjort, hur in och utgångar är använda samt vilken version av Cubase du använder kan jag hjälpa dig, men det är inte lätt att återskapa fel.

Ok, jag ber om ursäkt för mitt svar och här kommer ett nytt.

Jag använder Cubase SX 2.

När jag spelar in så använder jag Mono In och Stereo Out.

I VST Connections så står Inputs på Mono In alltså jag har valt en ingång i ljudkortet och Outputs står på Stereo Out och det står ju på ASIO grejen.

Jag vet inte vad jag ska säga mer, jag kan inte jätte mycket om Cubase så att det här allt jag kan svara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, Ok, jag ska kolla att initiera bara monoingångar i VSTConnections i SX 2 när jag kommer hem.

Jag tror att felet ligger i att du inte initierat båda ingångskanalerna - left och right. ( har som sagt aldrig råkat ut för detta problem så jag slirar lite på ett exakt svar.)

Man får skilja på den fysiska ingången och själva kanalen du skapar i Cubase trackmanager.

Även om du initierar en stereoingång i VSTConnections kan du skapa en monokanal i Cubase.

Är det den första versionen 2.0 eller har du uppdaterat till senaste 2.2?

Hmmm...lösningen känns väldigt nära.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, Ok, jag ska kolla att initiera bara monoingångar i VSTConnections i SX 2 när jag kommer hem.

Jag tror att felet ligger i att du inte initierat båda ingångskanalerna - left och right. ( har som sagt aldrig råkat ut för detta problem så jag slirar lite på ett exakt svar.)

Man får skilja på den fysiska ingången och själva kanalen du skapar i Cubase trackmanager.

Även om du initierar en stereoingång i VSTConnections kan du skapa en monokanal i Cubase.

Är det den första versionen 2.0 eller har du uppdaterat till senaste 2.2?

Hmmm...lösningen känns väldigt nära.

jag kör 2.2

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok..kunde inte återskapa ditt fel...Majken kanske vill briljera lite?  🥰

Studera dessa bilder och säg om det liknar det du har i ditt projekt.

- borttagna bilder -

Vad har du för ljudkort?

Jag har nu löst problemet.

Lite pinsamt nästan för det låg i drivrutinen till ljudkortet den panoreringen var fel inställd.

Men tack så mkt för hjälpen iaf.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu löst problemet.

Lite pinsamt nästan för det låg i drivrutinen till ljudkortet den panoreringen var fel inställd.

Men tack så mkt för hjälpen iaf.

🥰

🥰

🥰

Skönt att det löste sig... vad kör du med för ljudkort då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu löst problemet.

Lite pinsamt nästan för det låg i drivrutinen till ljudkortet den panoreringen var fel inställd.

Men tack så mkt för hjälpen iaf.

😄

🙂

😉

Skönt att det löste sig... vad kör du med för ljudkort då?

Emu 1820

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...