Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Pratas ju en del om att det skall gå att köra operativsystem på PS3 då den skall vara mer som en komplett dator. Man får ju tankar om en sorts ny standard som inte är uppgraderingsbar, men med masspruduktionen och skräddarsydd utforming av komponenter så får man ju en väldigt billig och kraftfull mojäng. Jag vet väldigt lite om vad som kommer vara möjligt men jag ser möjligheten till en väldigt tyst stabil musikdator framför mig, är det nån som vet mer.

I mitt fall som har ett kraftfullt externt ljudkort så vore det ju toppen att pula med Reason med avbrott för att gibba lite fräsha spel imellanåt.

Eller..?

Annons
Postat

Spelkonsoller påstås alltid vara karftfullare än allting annat på marknaden och visst har de ofta ett lågt pris. Delvis är detta som du säger för att man massproducerar med specifika enheter, men även för att man slipper stoppa in många komponenter som finns i vanliga persondatorer.

Några musikprogram kommer sannolikt aldrig att dyka upp på PS3, då är Xbox 2 mer troligt eftersom de har en enklare standard att programmera mot. Men jag tror ändå att det är långsökt, dels eftersom programmet måste portas men även eftersom det måste skapas drivrutiner för ljudkort, midi klaviatur o.s.v.

Omöjligt är det inte, men däremot väldigt osannolikt. Dessutom brukar spelmaskiner sällan vara så kraftfulla som stationära datorer är när de väl kommer ut. Även om de kan ha en snabb processor så har de kanske för lite minne och för liten och långsam hårddisk.

/Majken

Postat

Shit va ballt de skulle va', asså! 🙂

Men finns det inte musikprogram på Amigan? 🙂 Om det går där, borde det väl gå på ps eller Xbox också!... eller? 🙂😄

Postat

en spelkonsol har fördelen att man kan programmera precis till den hårdvaran och då går det mycket snabbare (slipper ta hänsyn till olika ljudkort/minnen/processorer/moderkort/instickskort/etc). Jag skulle kunna tänka mig att både XBOXen och PS3an skulle kunna funka som avlastningskort som bara beräknar data och skickar tillbaks, kanske via nätverksporten. Då hade det varit relativt enkelt att köra pluggar o.dyl med konsolens datorkraft tror jag.

Postat

Rent teoretiskt skulle det såklart gå men knappast rimligt! Det skulle kräva en massa jobb för alla tillverkare. Lättare för alla om det stannar på pc/mac basis.

Fast det vore fräckt att programmera trummor med en gamepad, svettigt med piano dock :rolleyes:

Postat

Hej!

Jo, det vore det ultimata :rolleyes:! Antingen det eller att göra motsvarande beräknar data och skickar tillbaks, som avlastningskort med grafikkort!

Med grafikkort blev det som om APA-44 kostade 1995:- istället för 30,000:- 🙁!

Postat

Eller så kopplar du ett Nintendo till ditt MIDI-interface med hjälp av ett MIDINES och lirar NES ljudchip från din MIDI-sequencer och klaviatur :rolleyes:

Och för övrigt håller jag med Majken.

Postat (redigerat)

Tror Majken och Linus har missat faktumet att Mac OS X Tiger och Linux diskuteras som möljiga operativsystem till PS3án. Det garanterar ju inte en massa möjligheter men verkar ju betydligt mer lovande.

Majken:

Långsamma hårddiskar? Vad pratar du om? Det är inte ens relevant även om sony skulle hitta på något så dumt att ta en egen standard och göra den sämre än en billig som redan är befintlig och kompatibel. Var det gäller extraminne så kommer där sitta 512 Megabit som har 12 gånger snabbare dataöverföring än DDR 400.

I det här fallet så är det en Processor som har en prestanda som åtminstone matchar AMD´s FX-serie och Intells Pentium 64 (vore ett brott mot fysikens lagar annars) så jag tror inte prestandan är det som begränsar.

Drivrutiner sitter så vitt jag vet i Operativsystemet vilket är mjukvara så min poäng är nog att antingen går det eller också går det inte.

Skulle det nu vara möjligt att köra Windows eller Mac OS X Tiger så blir det antagligen möjligt att använda konsollen som vilken dator som helst, men med fördelen att den skulle vara väldigt prisvärd och framförallt tyst.

Som plan B, om nu Sony inte tycker om tanken på att sälja mer konsoller till folk som vill ha en prisvärd dator, så finns det ju snart ett annat prisvärt alternativ för de som vill ha en knäpptyst dator tack vare Intells relativt nya Pentium M processor: Shuttle

Redigerat av Henkera
Postat
Tror Majken och Linus har missat faktumet att Mac OS X Tiger och Linux diskuteras som möljiga operativsystem till PS3án.

Tror inte att Apple skulle vara så förtjusta i den tanken tyvärr.

Dessutom sa bara Sonygänget att det är teoretiskt möjligt, men inte att de diskuterar saken med Apple.

Jag tippar på att Sony gör ett eget OS med Vaio-inspirerat utseende, och att bara Sony kommer ha "tillstånd" att släppa program för detta OS. 😛

Postat

Förstår inte varför folk tror att en spelkonsol skulle vara tyst. Min XBOX och framförallt min PS2a låter jättemycket. Mycket mer än vad min Powermac G5 gör, och det hela tiden.

Postat
Långsamma hårddiskar?

I nuvarande Xbox sitter en 10GB 5400rpm disk. Helt enkelt för att hålla nere temperaturer och kostnader. När nya xbox kommer lär det inte sitta en 200GB 7200rpm sata disk med 8MB cache. Det lär det däremot göra i alla nya datorer.

Var det gäller extraminne så kommer där sitta 512 Megabit

Och när PS3'an finns på marknaden kommer Windows Vista ha dykt upp som i stort sett har 1GB internminne som systemkrav vilket innebär att de flesta nya datorer kommer att levereras med minst 1GB men antagligen 2GB.

I det här fallet så är det en Processor som har en prestanda som åtminstone matchar AMD´s FX-serie och Intells Pentium 64

Hur snabb processorn i PS3'an är vet ingen men många förutspår att det kommer att bli svårt att programmera till cell processorerna eftersom du på ett smart sätt måste tilldela de olika kärnorna olika uppgifter utan att någon blir klar före och bromsas av de övriga. Detsamma gäller dualcore system men där är det färre processorer att adressera uppgifter till. Vad som sannerligen är säkert däremot är att processorerna i vanliga arbetsdatorer kommer att vara betydligt kraftfullare. Vilket ju säger sig självt. Det går inte att bygga en konsoll för 3000kr som baseras på en processor som kostar 10000kr. Dessutom sjunker priserna på processorer och utvecklingen går framåt. Konsollerna kommer dock att vara samma i flera år framöver. Titta bara på hårdvaran som sitter i PS2'an.

Drivrutiner sitter så vitt jag vet i Operativsystemet vilket är mjukvara så min poäng är nog att antingen går det eller också går det inte.

Men du pratar om att ansluta ett externt ljudkort och då måste någon programmera drivrutiner som stöder cellprocessorerna för det aktuella operativsystemet. Trots att Xbox har usb-portar och kan köra linux så har det så vitt jag vet inte skrivits drivrutiner för någon extern hårdvara i form av ljudkort.

/Majken

Postat

Hej!

Nej, då är det kanske enklare att använda ett vanligt grafikkort, som ju har extrem prestanda, som audio-dsp, eller?

Postat (redigerat)

Hehe.. någon har läst på MacRumors.com och jag har faktiskt inte heller sagt att Sony diskuterar något med Apple, däremot säger du att de INTE gör det vilket vi vet väldigt lite om. Dessutom verkar de flesta tro att PS3 bara kommer vara en konsoll i första hand medans den också är avsedd för att vara en dator, multimediamaskin.

Majken: Låter bra du! Inte för att så mycket av ditt resonemang är mer relevant ännu eller att jag ens nämt x-box (som är rätt gammal nu) men det sitter en 7200 rpm 120 gigg och uppåt i rätt många ex vid det här laget.

Redigerat av Henkera
Postat
Rent teoretiskt skulle det såklart gå men knappast rimligt! Det skulle kräva en massa jobb för alla tillverkare. Lättare för alla om det stannar på pc/mac basis.

Fast det vore fräckt att programmera trummor med en gamepad, svettigt med piano dock 😄

xbox är på pc basis

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.