Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej pÄ er,har just skaffat digi 002r som ett komplement till min studio

(kör analogt+cubase sx) och undrar över alla dessa pluggar som finns och vilka som Àr mest anvÀndbara/valuta för pengarna.

Tex sÄ finns ju waves i en hel del varianter:gold/platinum/masters etc bundle och jag blir inte klok pÄ infot som Àr rörigt i mina ögon pÄ deras hemsidor...

AlltsÄ,Àr det nÄgon som har koll pÄ bÀsta reverb/kompressor-limiter och phase/flange-pluggarna för RTAS sÄ fÄr ni gÀrna berÀtta!

Onödigt att skaffa öveflödiga saker tÀnker jag...

FLS

😄

Annons
Postat

Tja.. du nÀmnde redan Waves ju. Deras native platinum bundle har jag anvÀnt mycket och den Àr verkligen skitbra. Den inkluderar i stort sett allt jag vill ha i kompressorer, limiters, eq, pitch, brusreducering osv. Enda problemet Àr att den Àr dyyyr!

SÄ mycket 'skumma' rtas-pluggar kan jag inte. Det finns inte samma mÀngd udda effekter som det finns i vstvÀrlden tyvÀrr.

Postat (redigerat)

Hej!

Kör du PT + Cubase? För annars finns numer det mesta i VST-format! RTAS Àr lite mindre vanligt och det har jag ingen koll pÄ!

Waves Àr nog den bÀsta, fick man bara vÀlja ett tog jag givet Waves! VÀldigt anvÀndbara pluggar! Gold, Platinum, o.s.v. Àr paket

som innehÄller mer och mer antal pluggar! Gold innehÄller allt man behöver enligt mig, men det Àr ju inte gratis! BÀsta reverb/kompressor-limiter

och phase/flange-pluggarna kan jag inte svara pÄ dÄ jag inte kommit sÄ lÄngt att testa olika pluggar Àn! Altiverb 5 sÀgs vara bÀsta reverbet!

SonyŽs kompressor lÀr vara grym! Phase/Flanger har jag ingen aning om men dÀr Àr sÀkert hÄrdvara bÀst och numera kanske Àven billigt !

Redigerat av Hans
Postat

Digidesign egen EQIII Àr kalas tycker jag.

En annan plug som gÄr varm Àr Vintage Warmer men den finns ju som VST ocksÄ.

Annars Waves Platinum bundle, allt man kan önska sig. Testade demon i en mĂ„nad förut. DrĂ€ggel... 😉

Postat

En favorit nÀr det gÀller Phaser Àr TL Everyphase frÄn Trillium Lane Labs. Demoversion finns för nedladdning pÄ www.digidesign.com. Samma företag har Àven ett konvulverande reverb (TL Space) som inte gÄr av för hackor.

Kan sedan instÀmma i att Sonys Oxfordpluggar Àr ruskigt bra. Har personligen haft mest nytta av kompressorn och EQ:n, men Àven reverbet Àr bra.

Digidesigns egen EQIII (medföljer i Pro Tools) Àr en kanonplugg, och i 7.0 Àr Àven ett nytt dynamikpaket med (Dynamics III).

Ett tips Àr att gÄ in pÄ Digidesigns hemsida och anvÀnda deras "Plug-In finder". DÀr kan du pÄ ett överskÄdligt sÀtt se vad som finns, och i de flesta fall hÀmta hem demoversioner.

Postat (redigerat)

Bombfactory, bombfactory, bombfactory. 😉

NÀdÄ.. de Àr vÀl inte sÄdÀr superbra egentligen... A-B test mot Uad va ganska talande...

men ÀndÄ... la-2 och fairchild lÄter fortfarande hÀrligt...

Kör man mac sÄ ska man definitivt ta sig en titt pÄ McDsp... finns i de flesta format nu för tiden...

EQ och Comp lÄter oförskÀmt bra...

Men Sony Oxford Àr vÀl ÀndÄ i en klass för sig? I alla fall deras EQ...

EDIT: McDsp finns ju numera till XP ocksÄ...

/j.

Redigerat av jayko
Postat

Tackar för tipsen,ska ta mig en titt pÄ Trillium phasern!

Bomb factory har jag redan(har inte testat Ànnu)waves platinum+oxford pluggarna fÄr det vÀl bli dÄ...

Jag kör alltsÄ i PC p4 byggd/optimerad för musik,Àr mest van med Cubase men kompletterade med digi002 för att fÄ mer jobb hÀr dÄ mÄnga "stora" studios kör PT HD

och dÄ kan ju folk flytta runt sina projekt som aldrig förr,vilket jag i och för sig inte gillar-tycker som en kÀnd Engelsman(som jag inte minns namnet pÄ-Mojo i vÄras...) som mixat hur mycket asbra grejor som helst sedan 70-talet:

lÄt ett projekt arbetas igenom fr början till slut av en och samma snubbe i samma studio-finns massa skÀl för/emot detta men det Àr min Äsikt!

Ciao

Postat

Hepp!!!

TĂ€nkte tipsa om att numera finns ett converter mellan VST och RTAS pluggar.

Den funkar utmÀrkt i PT. HÀr Àr en lÀnk till tillverkaren.

http://www.fxpansion.com/product-rtasadapter-main.php

Bifogar ocksÄ en lÀnk till en sida med en massa pluggar. Det finns faktiskt en hel del pluggar som Àr Free eller shareware som hitttar pÄ en massa konstiga saker.

http://www.macmusic.org/softs/softcat.php/lang/EN/id/7037/

Bara att instalera och leka!!!

// Olle

Postat (redigerat)
Bifogar ocksÄ en lÀnk till en sida med en massa pluggar. Det finns faktiskt en hel del pluggar som Àr Free eller shareware som hitttar pÄ en massa konstiga saker.

http://www.macmusic.org/softs/softcat.php/lang/EN/id/7037/

Bara att instalera och leka!!!

// Olle

Funkar dessa Àven för PC? trodde nÀmligen RTAS var för bÄde mac och PC.. alltsÄ.. att det var samma filer.. Àr det inte? pÄ "OS", stÄr det endast Mac OS 9 och 10 (tror jag det stÄr för,, Àr ju XP, sÄ jag vet inte sÄ noga)

Redigerat av Pusa
Postat (redigerat)

Tja!

Neee... RTAS Pluggarna fungerar inte pÄ bÄda plattformarna i en och samma version men flera av tillverkarna tillverkar bÄde PC och Mac versioner av sina pluggar. Host sidan dit lÀnken gÄr Àr macmusic.org och ganska naturligt visar de dÄ inte PC versioner, men klicka dig fram till tillverkarens hemsida sÄ kan du ju kolla om det finns nÄn PC version dÀr.

Googlade lite pÄ PC pluggar och hittade den hÀr :

RTAS : http://www.hitsquad.com/smm/win95/PLUGINS_OTHER/

VST : http://www.hitsquad.com/smm/win95/PLUGINS_VST/

Kanske inte sÄ mycket Freeware pÄ RTAS sidan, dock hade VST sidan hade desto fler, men man kan ju alltid demo köra ett tag.

Go Nuts!!! // Olle

Redigerat av ‱‱‱ OLLE ‱‱‱

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.