Jump to content
Annons

Gamla begrepp försvinner!


Thimmie

Recommended Posts

Det verkar antydas att skivor snart kommer sluta tillverkas i denna tråden. Inte en chans i helvetet säger jag om det. Jag vill inte ha all min musik på en hårddisk, jag vill ha cd och vinyl som jag kan ställa upp i ett hyllsystem och tro att det ska imponera på kvinnor! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alla ni materialister. Inte för att jag vill argumentera med er utan jag vill mest kolla. Tror ni inte att den fysiska skivan ersätts av den fysiska spelaren? Tex, så kan man ju köpa alla möjliga saker till sin iPod. Man kan alltså göra den mer personlig. Med den otroliga utvecklinga av mobiltelefoner så kommer de nog att konkurera rejält med iPod snart. Det är ju ändå Sony som står bakom SonyEricsson och alla vet ju hur man "meckar" med sin mobil.

Jag har ingen aning om jag är ute och cyklar. Det är bara en tanke. 😉

Det här är liiiite OT, jag vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du har rätt på sätt och vis, Thimmie. Klart att kommande generationer också kommer att se tillbaka på "sina" prylar med samma nostalgi som vi.

Men - dom har så många fler prylar att välja mellan, och kommer att minnas olika saker. Inte som vi, som bara hade skivor eller kassetter, TV1 eller TV2 och synth eller hårdrock. 😏 Tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du har rätt på sätt och vis, Thimmie. Klart att kommande generationer också kommer att se tillbaka på "sina" prylar med samma nostalgi som vi.

Men - dom har så många fler prylar att välja mellan, och kommer att minnas olika saker. Inte som vi, som bara hade skivor eller kassetter, TV1 eller TV2 och synth eller hårdrock. 😄 Tror jag.

Jo då, det ligger något i det du säger. Men den som lever får se... 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken upplevelse att hålla skivan i handen, lukta på den, smaka på den och kanske också leka lite med den.

Ouch, låter nästan snuskigt.. 😉

Ja, det är faktiskt något speciellt med en fysisk skiva. Och vinyl är ännu bättre, även om jag själv är för ung för att ha varit med på den tiden. Stora, fina bilder - som grafisk formgivare måste det ha varit en dröm att få göra vinylomslag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken upplevelse att hålla skivan i handen, lukta på den, smaka på den och kanske också leka lite med den.

Ouch, låter nästan snuskigt.. 😉

Ja, det är faktiskt något speciellt med en fysisk skiva. Och vinyl är ännu bättre, även om jag själv är för ung för att ha varit med på den tiden. Stora, fina bilder - som grafisk formgivare måste det ha varit en dröm att få göra vinylomslag!

Jo, så är det. Men är det musiken man gillar eller konsten som omslaget har? Jag lyssnade på Iron Maiden när jag var liten för att de hade så coola omslag - illa va? Nu vill jag ha en iPod med ALL min musik så jag har tillgång till den när som helst och hur som helst. Omslaget spelar mindre roll. MEN det är riktigt najs att sitta med sina fina dyra lurar och njuta av musiken samtidigt som man kollar i cd-kompendiet och läser om vilka musker det är och vem som har proddat osv.

Men det är ju olika vad man gillar... 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det bra att utvecklingen går framåt och att man, om man vill ha sin musik-katalog helt digitaliserad, inte längre behöver vara orolig över att en produkt ska sälja slut. Det jag tycker är synd är att begreppet Limited Edition antagligen är på väg att försvinna. Där var/är hela poängen att man ska tillhöra en "exklusiv skara" och när produkten är slutsåld så är den det 😄

Ett exempel som jag kommer ihåg från högstadietiden var när Depeche Mode släppte sin Music For The Masses. Jag och en polare hade hört ryktas att lokala Folk å Rock skulle få in 5 exemplar av den plattan i röd vinyl med strukturomslag. Vi rusade upp och bokade var sitt exemplar. Några dagar senare fick vi våra plattor och det var hur tufft som helst tyckte vi. För att inte tala om alla skivmässor man besökt där väldigt annorlunda och smala utgåvor inhandlats.

Inom den digitala världen är det lite svårare med Limited Edition...

"Vi släpper en Limited Edition mp3:a med lite extra information i ID-tagen..." typ 😆

Edit: stavfel

Redigerat av GenesisOfPain
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det bra att utvecklingen går framåt och att man, om man vill ha sin musik-katalog helt digitaliserad, inte längre behöver vara orolig över att en produkt ska sälja slut. Det jag tycker är synd är att begreppet Limited Edition antagligen är på väg att försvinna. Där var/är hela poängen att man ska tillhöra en "exklusiv skara" och när produkten är slutsåld så är den det 😄

Ett exempel som jag kommer ihåg från högstadietiden var när Depeche Mode släppte sin Music For The Masses. Jag och en polare hade hört ryktas att lokala Folk å Rock skulle få in 5 exemplar av den plattan i röd vinyl med strukturomslag. Vi rusade upp och bokade var sitt exemplar. Några dagar senare fick vi våra plattor och det var hur tufft som helst tyckte vi. För att inte tala om alla skivmässor man besökt där väldigt annorlunda och smala utgåvor inhandlats.

Inom den digitala världen är det lite svårare med Limited Edition...

"Vi släpper en Limited Edition mp3:a med lite extra information i ID-tagen..." typ 😆

Edit: stavfel

Med hjälp av DDR-skydd så kan man fortfarande ha Limited Edition. En del kommer säkert att utnyttja det. Du kan pusta ut. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Med hjälp av DDR-skydd så kan man fortfarande ha Limited Edition. En del kommer säkert att utnyttja det. Du kan pusta ut.  😄

Jo, men lite svårt att få mp3:an röd och med strukturomslag 😆 Nädå, skojar bara, förstår precis vad du menar. Jag råkar väl bara tillhöra kategorin av konsumenter som vill ha hela produkten, dvs. omslag å allt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det slog mig just (jag fick inte ont), att begreppet ”skivan är slutsold” inte kommer att finnas i den nya download-världen. Trist. Eller?

😆

Har inte funnits tidigare heller. Möjligtvis "skivan är slutsåld", om man inte bara nöjer sig med kortformen "den [skivan] är slut". 🙂

Shit, vilken besserwisser jag är 😄

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Med hjälp av DDR-skydd så kan man fortfarande ha Limited Edition. En del kommer säkert att utnyttja det. Du kan pusta ut. 😄

Wow, kolla in mina fina DDR-utgåva av file.m4a ! 😆

Å andra sidan kan den digitala evolutionen innebära att det blir svårare att tjäna pengar / förläna (imaginär?) status åt begränsade utgåvor.

Jag vet att det fanns fina numrerade Depeche-tolvor. De såg så himla "limiterade" ut. Det var bara det att alla konvolut som gjordes hade ett eget nummer. Utgåvorna var minst lika stora som vanligt. Den näst-näst senaste digipak-plattan med Simple Minds (Cry) är numrerad. Lätt att få tag på, billigt. Försök att hitta den onumrerad!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att det fanns fina numrerade Depeche-tolvor. De såg så himla "limiterade" ut. Det var bara det att alla konvolut som gjordes hade ett eget nummer. Utgåvorna var minst lika stora som vanligt. Den näst-näst senaste digipak-plattan med Simple Minds (Cry) är numrerad. Lätt att få tag på, billigt. Försök att hitta den onumrerad!

Fuskigt! Ska man göra limiterade, numrerade skivor får man ju begränsa upplagan. Det är fint att köpa sjutummare och upptäcka att man har exemplar 28/500 eller liknande. Det är exklusivt! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är väl om samlarnörderi egentligen var så himla bra? 🙂

Hehehe... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är väl om samlarnörderi egentligen var så himla bra? 😉

Klart att det är! Vad skulle annars driva oss till att fylla bokhyllorna med svart plast?

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är väl om samlarnörderi egentligen var så himla bra? :rolleyes:

Klart att det är! Vad skulle annars driva oss till att fylla bokhyllorna med svart plast?

Ja det är frågan... Bra musik? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är väl om samlarnörderi egentligen var så himla bra? 😄

Klart att det är! Vad skulle annars driva oss till att fylla bokhyllorna med svart plast?

Ja det är frågan... Bra musik? 😆

Nu förstår jag ingenting :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är väl om samlarnörderi egentligen var så himla bra? 😆

Klart att det är! Vad skulle annars driva oss till att fylla bokhyllorna med svart plast?

Ja det är frågan... Bra musik? :rolleyes:

Nu förstår jag ingenting :rolleyes:

Ja, istället för att samla bara för att så köper man det som är gött. Eller var det inte det vi pratade om? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är väl om samlarnörderi egentligen var så himla bra? 😆

Klart att det är! Vad skulle annars driva oss till att fylla bokhyllorna med svart plast?

Ja det är frågan... Bra musik? :rolleyes:

Nu förstår jag ingenting :rolleyes:

Ja, istället för att samla bara för att så köper man det som är gött. Eller var det inte det vi pratade om? 😄

Det är klart att man bara köper bra grejor! Samlandet för samlandets skull är ju tråkigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är väl om samlarnörderi egentligen var så himla bra? :rolleyes:

Klart att det är! Vad skulle annars driva oss till att fylla bokhyllorna med svart plast?

Ja det är frågan... Bra musik? :rolleyes:

Nu förstår jag ingenting :rolleyes:

Ja, istället för att samla bara för att så köper man det som är gött. Eller var det inte det vi pratade om? 😄

Det är klart att man bara köper bra grejor! Samlandet för samlandets skull är ju tråkigt.

Då så, då var det inget! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...