Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Ni som har efrarenheter av båda?, hur mycket missar jag om jag använder SL3 istället för SX3?

det jag använder med cubase är främst midifunktionerna för beats, men använder inte dom medföljande instrumenten så ofta

sen spela in rap/sång, å då använder jag ju flera kanaler, samt massa efecter!.

sen ska jag självklart mixa också, dvs klippa effecter, finjustera osv =)

jag hade tänkt att köpa mig ett ljudkort där cubase SL medföljer, sen kostar det ju bara 1000kr för att upgradera till SL3, vilket inte e allt för dryrt för ett så kraftigt program..

å iframtiden, om jag har SL3 kommer jag kunna upgradera till nyare prudukter, eller är det som nu, att SL1 och SL2 verkar vara lika värda när man ska upgradera 😛

//WNR

Redigerat av wnr
Annons
Postat

Tack, då frågar jag lite om dom små sakerna da, så jag vet vad jag missar

1. Inserts 5: betyder det att jag kan ha max 5 insertseffecter på varje spår?

2. FX Send Channels 8: betyder det att jag max kan ha 8 FX kanaler?

3. Extended Mixer view vad är det?

4. Inplace Editor (MIDI Editing in Project Window): ??? =)

5. Full MP3 Fraunhofer Encoding: "available as update", betyder det att man kan ladda ner så man får stöd, eller måste man betala

tack för alla svar! 😛

//WNR

Postat

vad menas med skolversion föresten?.. är det för skolor, eller studenter?

och är det några funktioner som fattas?

Postat

Hej!

Kolla in SE 3, den räcker säker så der blir över den med, aven LE (som är gratis) kan vääldigt mycket!

Skolversioner är helt identiska, ungefär som pensionärskort på SL - samma buss för alla!

Postat (redigerat)

Hej!

Har aldrig riktigt förstått på vilket sätt att som att i SE "bara" kunna öppna upp 5st inserts x maximala 48 track = 240 st effekter och

16 st "VST Instrument Slots" skulle vara en begränsning! Pröva att, som då är möjligt i SX, öppna upp fler än ex 240 st Guitar Rig eller

för den delen fler än 240 st PSP EasyVerb och se vad datorn tycker om det 😱? SE´s begränsningar är mindre än dom den snabbaste

datorn som idag kan byggas redan har, så varför alla sitter med Crackade SX3 när de lika gärna kunde köpt billiga SE 3 fattar jag inte?

SE är dessutom mindre resurskrävande för datorn... tror jag? Enda begränsningen jag kan tänka mig är att bara kunna ha 48 audio-spår

fast samtidigt, att ha fler än 48 kanaler blir ju helt oöverblickbart så då skulle jag i alla fall ha mixat ner till mer hanterbart antal kanaler

Finns det nån nackdel med SE 3 (SL 3) jämfört med SX 3? Mena, SE3 har t.o.m. video-stöd samt möjlighet till System Link som ju ändå är

ganska avancerade funktioner för ett budget program! Har bara råd med ett musikprogram för 1000 spänn och med det ska jag koppla

alla mina 4 datorer till ett eget musiknätverk!

Redigerat av Hans
Postat

SE räcker säkert utmärkt till en stor majoritet - och de som behöver mer, klarar sig säkert i de flesta fall med SL. Det är bara riktigt extrema användare som egentligen behöver SX. Av någon anledning köper de flesta SX ändå - och de som kör piratkopior har också SX - när de, som Hans säger, kunde klara sig hur bra som helst med en av de mindre versionerna - och till på köpet kunde ha ett rent samvete... 😆

Problemet är väl att det känns "häftigare" att ha värstingversionen - och därför ser många den som det enda alternativet. 😱

Postat (redigerat)

det finns andra funktioner som saknas i SE 3 men som du hittar i SL/X3, typ audio warp, antalet in/ut-portar du kan routa till i programmet till ditt ljudkort (8, 128, 256 om jag minns rätt), de olika automations-moden som finns..till se och sl finns bara touch fader, antalet undo / redo, support för externa effektlådor och instrument osv osv.. för mej räcker SE 3 helt klart, och skillnaden i pris är ju enormt oxå så det känns helt onödigt att punga ut 3-5 gånger så mycket..

för mer information får du nita ninjan i fejset --> 😱

ps. (sx) "extended" mixer window: http://www.steinberg.de/images/ProductImages/Mixer_big.jpg

(sl och se) mixer window:

http://www.steinberg.de/images/ProductImag...xerSL_large.jpg

http://www.steinberg.de/images/ProductImages/SE3_Mixer.jpg

edit: hans: om du behöver mer än 5 inserts på en kanal är det ju bara att bussa ner den enstaka kanalen i sin egen grupp så har du helt plötsligt dubbelt så många inserts...om du nu mot all förmodan skulle behöva det..i se har du förresten bara 16 möjliga instrument inserts medan i sx tror jag du har 64 eller nåt liknande..men som sagt, hur ofta används något sånt 😱

edit 2: du kan alltid uppgradera LE till SE 3 tror jag för under 1000-lappen. skillnaden mellan LE och SE har blivit mer uppenbar nu när SE 3 har släppts..

Redigerat av force_fEd
Postat

Hej!

Jo, "begränsningarna" känns nästan lite konstruerade! SL har "bara" möjlighet till 128 st fysiska utgångar!

128 st fysiska utgångar 😆! 5st RME Fireface800 (70,000 kr) + 10 st begagnade ADAT-interface (ca 80,000 kr?) ger

128 fysiska in/utgångar men för 150,000:- kanske man inte nöjer sig med Steinbergs budgetversion av Cubase 😱?

Postat

Jag har ofta påbörjat projekt i SE bara för att den versionen kännts lite lättare och mer avskalad än Cubase SX3. Och när sanningen ska fram är det ytterst få gånger jag verkligen behöver något annat än SE. Den begränsning som jag ser som jobbigast är att man bara kunnat ha ett automationsspår per spår. Dock vet jag inte om det fortfarande gäller i SE3. För de allra flesta räcker det precis som övriga redan sagt med SE versionen.

/Majken

Postat

jag har använt SE (studiocase) och varit jättenöjd....ännu inte upptäckt några begränsningar....så för mig var det självklart att uppgradera till se 3...men så märker jag att för bara några få kronor mer kan jag få sl3...vilket gör mig osäker

sl tuggar ju mer kraft...???? så jag är lika osäker SE3 eller SL3 😱

Postat
Hej!

Undrar om man kan nedgradera :lol:P? Jag byter gärna mitt SX2 mot ett SL/SE 3!

Har du kvitto och kartong byter vi idag!

Postat

Ja har i Norge kostar SE 1395, o SL 3750. Studio Case 2 kostar 2.595.

Som anvandare av en laglig Cubasis 4, o en pirat Cubase 3.7 ( fyyyyy!!! ), så funderar jag starkt på att køpa Studio Case2, så får jag lite nerbantade versioner av 6 VSTIs.

( skillnad på Case2 o Case1, ar SE3 + Virtual Bassist )

I den Cubasis jag har, så finns också nerbantade versioner av VB1 o Virt. guitarist - acoustic o electric editions - man dom er veldigt nerbantade o ger en smak av vad det fulla programmet innebar.

Mitt nya ljudkort ar Delta 1010LT, o SE3 klarar jo av 8 Ins på samma gång, så det passar jo perfekt. Spdif´en får vara utan arbete då.

En fråga: vad brukar ni spela inn via spdif-kontakterna ? Anvander ni dom for att koppla efx ?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.