Jump to content
Annons

Köpa från USA...


morbid (oregistrerad)

Recommended Posts

morbid (oregistrerad)

Halloj, först vill jag be om ursäkt utifall att denna tråd redan skulle finnas, sökte, men hittade inget. Skicka gärna länk om nån vet.

Jag undrar lite hur mkt det kostar att köpa en gitarr från USA, totalt med frakt/skatt/tull o all skit som finns. Det är ju så sjukt mkt billigare med instrument och annat där borta, och eftersom jag inte tjänar skitbra vill jag ju självklart ha det så billigt som möjligt (vem vill inte det!?)

Det vore grymt om någon visste, mailade nån musiksida i USA men dom svarar inte...

Tack!

/Viktor 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns många trådar om det, tror jag - men jag kan ju ta huvuddragen.

Priset du får i USA är utan frakt, tull och moms (priset anges alltid "not including VAT").

Frakt och försäkring får du ju fråga firman om hur mycket som tillkommer till Sverige (brukar nog vara 200-400:-, har jag för mig att jag har sett i tidigare diskussioner).

Har du då en gitarr som kostar 5000:- i USA, så tillkommer 400:- i frakt (räknar hypotetiskt med det i alla fall...).

Sedan börjar det roliga. Tull på 2-6% (beroende på vad det är för vara) läggs till på priset och frakten. Vi räknar högt, så att det blir en bonus om det blir billigare. Sagt och gjort: 5400:- +6% tull = 5724:-. Sedan blir det riktigt skoj, för nu kommer momsen på hela denna summa; 5724:- +25% moms = 7155:-.

Det är kanske lite för högt räknat - för jag har för mig att någon har nämnt att det kommer ganska nära sanningen om man tar priset i USD och multiplicerar med 10.

Du förstår i alla fall hur det räknas. Kolla med tullen vad det är för tullsats på det du vill köpa - och kolla med butiken hur mycket frakt och försäkring kostar, för att få ett riktigt korrekt svar... 😛

Till ekvationen bör du också lägga att man i USA oftast bara lämnar 3 månaders garanti på nya prylar - och att du måste skicka prylarna ända dit för eventuella reklammationer...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

morbid (oregistrerad)

Tackar så hjärtligt för hjälpen!

Jo det blir ju dyrt alltså... Du räknade på att gitarren skulle kosta 5000, och det var nästan exakt samma pris dom vill ha för den gitarren jag tittat på (obs, tittat, ej provspelat) så då fick jag ju svaret ganska direkt.

man kanske ska överväga begagnat då 😛

tack än en gång!

Link to comment
Dela på andra sajter

man kanske ska överväga begagnat då  😎

...eller kanske titta på europeiska alternativ. Då slipper du tull och i de flesta fall beräknas momsen på avsändarlandet vilket nästan alltid blir lägre än våra 25%. Ett exempel är en Ibanez jag köpte från tyska Thomann (som dock tillämpar svensk moms för svenska köpare). Den gick på dryga 7000:- inklusive frakt och moms. Billigaste i Sverige som gick att hitta var uppåt 10 000:-.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Så fort det är mer än 10-20% dyrare exklusive mums i Sverige än i USA är det bristande konkurrens i Sverige som är förklaringen!

Många amerikanska produkter är ju faktiskt lika billiga i Sverige (exklusive mums) som i USA medan andra är dubbla priset!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Så fort det är mer än 10-20% dyrare exklusive mums i Sverige än i USA är det bristande konkurrens i Sverige som är förklaringen!

Många amerikanska produkter är ju faktiskt lika billiga i Sverige (exklusive mums) som i USA medan andra är dubbla priset!

Konkurrensbrist är faktiskt inte alltid förklaringen.

Vissa tillverkare säljer billigare till butiker på hemmamarknaden, än de säljer till distributörer i utlandet... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nej, det är sant! Men jag tror att många gånger är det s.a.s. brist på konkurrens som sätter höga priser!

Ta de bästa lurarna jag testat och som är ett av mina bästa köp: Sennheiser HD650 de kostade 4500:- på lite olika ställen

i Stockholm och tyckte detta var liite väl saftigt för ett par lurar och sen när jag tänkte köpa dom ändå hittade jag dom på

fyndbörsen för 2588:- vilket är ett normalpris dom fortfarande har och med samma garanti, o.s.v. som alla andra affärer

som fortfarande säljer dom för 4500 kr(?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nej, det är sant! Men jag tror att många gånger är det s.a.s. brist på konkurrens som sätter höga priser!

Ta de bästa lurarna jag testat och som är ett av mina bästa köp: Sennheiser HD650 de kostade 4500:- på lite olika ställen

i Stockholm och tyckte detta var liite väl saftigt för ett par lurar och sen när jag tänkte köpa dom ändå hittade jag dom på

fyndbörsen för 2588:- vilket är ett normalpris dom fortfarande har och med samma garanti, o.s.v. som alla andra affärer

som fortfarande säljer dom för 4500 kr(?)

Det är sant i en del fall - men det är tyvärr också vanligt att tillverkare favoriserar hemmamarknaden.

Listpriset på HD650 är 4495:- enligt Sennheiser i Sverige - och jag betvivlar starkt att de lämnar så stor rabatt till sina återförsäljare, utan det du har hittat beror troligen på att de är "gråimporterade" från något annat land. Det innebär förmodligen också att svenska Sennheiser håller alldeles för högt pris på den svenska marknaden och därför ställer till problem för de återförsäljare som köper från dem - eller så beror det på att Sennheiser favoriserar den tyska hemmamarknaden, precis som många amerikanska tillverkare gör... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jo, just det exemplet är kanske lite konstigt för HD650 är billigare i Sverige med Svensk moms än i Tyskland med Tysk moms!

Sennhesier är ju dessutom Tyskt, tror jag? Medan HD600 var ca 40% billigare i Tyskland än i Sverige för 2-3 år sedan.

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jo, just det exemplet är kanske lite konstigt för HD650 är billigare i Sverige med Svensk moms än i Tyskland med Tysk moms!

Sennhesier är ju dessutom Tyskt, tror jag? Medan HD600 var ca 40% billigare i Tyskland än i Sverige för 2-3 år sedan.

I just detta fall, kan det ju också vara så, att Fyndbörsen har köpt upp ett konkurslager svinbilligt någonstans - och därför kan sälja dem extremt billigt så länge de räcker. Den som lever får se... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja hur var det med svenskan här inne egentligen? Hur mycket mums ligger på priserna? HAHA! Moms, mina vänner. Moms. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nej, det är sant! Men jag tror att många gånger är det s.a.s. brist på konkurrens som sätter höga priser!

Ta de bästa lurarna jag testat och som är ett av mina bästa köp: Sennheiser HD650 de kostade 4500:- på lite olika ställen

i Stockholm och  tyckte detta var liite väl saftigt för ett par lurar och sen när jag tänkte köpa dom ändå hittade jag dom på

fyndbörsen för 2588:- vilket är ett normalpris dom fortfarande har och med samma garanti, o.s.v. som alla andra affärer

som fortfarande säljer dom för 4500 kr(?)

Det är sant i en del fall - men det är tyvärr också vanligt att tillverkare favoriserar hemmamarknaden.

Listpriset på HD650 är 4495:- enligt Sennheiser i Sverige - och jag betvivlar starkt att de lämnar så stor rabatt till sina återförsäljare, utan det du har hittat beror troligen på att de är "gråimporterade" från något annat land. Det innebär förmodligen också att svenska Sennheiser håller alldeles för högt pris på den svenska marknaden och därför ställer till problem för de återförsäljare som köper från dem - eller så beror det på att Sennheiser favoriserar den tyska hemmamarknaden, precis som många amerikanska tillverkare gör... 😉

Sennheiser har sänkt priset på HD650 - just med anledning av nätkonkurrensen. Det pris du anger gäller inte längre. Listpris idag är 3895:- inkl moms.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nej, det är sant! Men jag tror att många gånger är det s.a.s. brist på konkurrens som sätter höga priser!

Ta de bästa lurarna jag testat och som är ett av mina bästa köp: Sennheiser HD650 de kostade 4500:- på lite olika ställen

i Stockholm och  tyckte detta var liite väl saftigt för ett par lurar och sen när jag tänkte köpa dom ändå hittade jag dom på

fyndbörsen för 2588:- vilket är ett normalpris dom fortfarande har och med samma garanti, o.s.v. som alla andra affärer

som fortfarande säljer dom för 4500 kr(?)

Det är sant i en del fall - men det är tyvärr också vanligt att tillverkare favoriserar hemmamarknaden.

Listpriset på HD650 är 4495:- enligt Sennheiser i Sverige - och jag betvivlar starkt att de lämnar så stor rabatt till sina återförsäljare, utan det du har hittat beror troligen på att de är "gråimporterade" från något annat land. Det innebär förmodligen också att svenska Sennheiser håller alldeles för högt pris på den svenska marknaden och därför ställer till problem för de återförsäljare som köper från dem - eller så beror det på att Sennheiser favoriserar den tyska hemmamarknaden, precis som många amerikanska tillverkare gör... 😉

Sennheiser har sänkt priset på HD650 - just med anledning av nätkonkurrensen. Det pris du anger gäller inte längre. Listpris idag är 3895:- inkl moms.

...inte enligt deras egen hemsida, om du går in på länken jag skrev - men det låter ju positivt att de har låtit sig påverkas på rätt håll. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

...inte enligt deras egen hemsida, om du går in på länken jag skrev - men det låter ju positivt att de har låtit sig påverkas på rätt håll. 😄

Då har de inte hunnit ändra på hemsidan. Det pris jag nämnde är det som gäller idag. De sänkte i samband med mässan.

Edit: Tur kanske för de företag med lurar i lager att de inte hunnit ändra på sidan.... 😉

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Tull på 2-6% (beroende på vad det är för vara) läggs till på priset och frakten.

En tullavgift på 2-6% är ju löjligt lite. När jag köper cigarrer är det tullavgift på 26%, tobakskatt OCH 25% moms på hela rasket. Ändå blir det aningen billigare än att köpa från Sverige, sen kan man ju få tag på märken som inte finns här alls. Man bör akta sig för förfalskningar dock. Oj, det vart ganska off-topic det här. Sorry.

/peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du beställer gitarr från USA, kolla då vad frakten blir.

Lägg ihop priset på gitarren + frakt och lägg till 30% på det. Då får du fram ganska exakt vad det kostar inkl moms och tullavgift...

Köp hellre från Tyskland eller England. Du slipper moms + tull, frakten blir billigare, desssutom är det bara bra för grejorna ju kortare frakt det är...

Grundpriset i England eller Tyskland är högre än i USA, men ofta MYCKET billigare än i Sverige.

Som exempel kan jag nämna en ESP Horizon II som jag tittade på: 18.000:- på Musikbörsen, 12.000:- i Belgien! Dessutom var frakten lika dyr.....!?

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela på andra sajter

morbid (oregistrerad)

funderar o funderar. jag tycker gibson sg special faded e grymt snygg, det är väl det jag vet om den. den kostar 8000 på musikbörsen och ganska ecakt 5000 på music123.com.

men som jag skrev i drömgitarrtråden så vill jag nog mest ha en esp ltd ec-1000asb.

har inte provat den heller, men den e skitsnygg. haha va ytlig jag känner mig :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

morbid (oregistrerad)
Tack allihopa för bra svar!

Tips på europeiska musik-internetbutiker välkomnas varmt...

Musik-service.de rekomenderar jag i alla väder. Bra personal som svarar på allt när man ringer dit och billig och bra frakt (15 Euro för hemkörning till dörren) 🙁

Tackar tackar!

Finns den på engelska månne?

Det är lite olika flaggor uppe i hörnet men dom går inte att klicka på :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ja hur var det med svenskan här inne egentligen? Hur mycket mums ligger på priserna? HAHA! Moms, mina vänner. Moms. :rolleyes:

Nja, mums är nog ett mer rättvisande namn, det är ju dock staten som säger mums varenda gång du köper ngt, exempelvis pinnglass!

(Kom inte dragande med att Staten det är vi alla, vi är samhället men så länge staten sponsrar massa meninglösa projekt-grupper som

köper soff-grupper för miljoner samtidigt som det ligger hemlösa överallt på gator och torg är Staten och samhället inte samma sak 🙁!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har länge undrat: Varför är musikinstrument så mycket billigare i USA än Sverige?

Av flera anledningar, bland annat följande:

Många amerikanska musikaffärer tillämpar McDonaldsmodellen, vilket innebär att de kan köpa in enorma kvantiteter och på så sätt kan få bättre priser från tillverkarna och distributörerna.

Lönerna är i allmänhet förmodligen sämre än i Sverige.

Mindre moms.

Större konkurrens (leder till ett större behov av låga priser)

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack allihopa för bra svar!

Tips på europeiska musik-internetbutiker välkomnas varmt...

Musik-service.de rekomenderar jag i alla väder. Bra personal som svarar på allt när man ringer dit och billig och bra frakt (15 Euro för hemkörning till dörren) 🙂

Tackar tackar!

Finns den på engelska månne?

Det är lite olika flaggor uppe i hörnet men dom går inte att klicka på 😄

Rekommenderar också MusikProduktiv. Bra support, billig frakt. Däremot vet jag inte om de är så billiga på just gitarrer? Du har språk längst ner på sidan.

GuitarBargains hittade jag den där ESP Horizon NT II för 12 lakan istället för musikbörsens 18...

Har dock aldrig beställt därifrån. Dina modeller var det däremot inte lika stor prisskillnad på.

Soundcontrol i England har SG Special för 6.800:- vs Musikbörsen 10.200:-

Seek and you will find!

ESP Horizon NT II:

horizonntII_dbsb.jpg

Eller varför inte en Schecter?

c1_classic_3tsb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nej, det är sant! Men jag tror att många gånger är det s.a.s. brist på konkurrens som sätter höga priser!

Ta de bästa lurarna jag testat och som är ett av mina bästa köp: Sennheiser HD650 de kostade 4500:- på lite olika ställen

i Stockholm och tyckte detta var liite väl saftigt för ett par lurar och sen när jag tänkte köpa dom ändå hittade jag dom på

fyndbörsen för 2588:- vilket är ett normalpris dom fortfarande har och med samma garanti, o.s.v. som alla andra affärer

som fortfarande säljer dom för 4500 kr(?)

2,6kkr 😉 ... Vad sugen jag blev 😉

Fast mina HD600 får duga ett tag till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Om du gillar HD600 kommer du älska HD650! Samma ljudkaraktär, fast allt är bättre och att basen numer går riktigt djupt!

Dessutom sitter dom skönare och sladden är smidigare, helt suveräna! Enligt den största internet-hörlurs-forumet är de världens bästa...

... innunder 100,000 kr 🙂!

Link to comment
Dela på andra sajter

PS. På Fyndbörsen hittar ni HD 650 billigast i Sverige, enligt Pricerunner. För endast 2658:- får du lurarna, när det dyraste priset ligger på ca 4500:-!! Det är en skillnad på ungefär 2000 spänn!

Jaja, där har ni priset i alla fall.

Hare bra!

//iHz

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...