Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har en fråga som jag funderat på en hel del....

När jag ska pressa upp volymen på våra låtar i Logic brukar jag alltid fastna på en sak.......nämligen att "master mätaren", på själva output-kanalen, peakar så det heter duga....men trots det låter det väldigt bra....

Om jag lägger på en UAD-precission limiter på direkten, så låter det apa, för då matas den med signal som ligger på typ, +10dB......vilket uppenbarligen blir knas...så för att den skall låta bra, måste jag först, antingen sänka hela mixen så att den inte går över 0dB, eller lägga en volymplugg på output kanalen, där jag drar ner hela mixen typ, 6-10db.....och sedan efter det lägger jag en precissionlimiter.....och rattar tills det låter bra och tills jag maxat upp allt så gott jag kan....(jag utlämnar allt som har med andra kompressorer i den här frågan)....

Men, det är här min fråga kommer upp.....ibland, när jag lagt en "volymsänkning" för att sen lägga en "limiter", slutar det ändå med att slutvolymen känns lägre än innan jag lade något alls på kanalen(dvs, när logic självt fick limitera peakarna)......så, varför kan jag inte lika gärna låta outputen ligga på rött, utan att använda denna precission limiter.....det låter ju inte dist om det, och volymen blir ibland till och mer MER pressad......!?!?

Dessutom, om jag låter Logic hantera det själv, utan någon precissionlimiter, tycker jag de transienta ljuden blir mkt mer.......transienta......ofta tycker jag limitern (även waves L2 när jag använde den tidigare) smetar ut ljuden om man försöker maxa upp volymen ordentligt....

Har logic någon inbyggd limiter som gör att det inte låter dist om det....???

förstår någon över huvudtaget min fråga?!? har lite svårt att få fram vad jag menar känner jag...!?!? 😎🙂

Annons
Postat

Jag är inte hundra, men är det inte så att Logic klarar av ett par db plus (typ +6?) utan att den klipper vid uppspelning? Sen kanske den gör det ändå när man gör en bounce... Så isåfall så låter det högre helt enkelt därför att det ÄR högre. Men jag är inte säker på om detta stämmer.

Postat

Hmm, ja, sant, fast jag har för mig att det aldrig brukar låtar klippt om det när jag bouncat heller...men detta måste jag ju testa noggrannare i såna fall....

Någon annan som vet?? 😎

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.