Jump to content
Annons

Dithering

Sunseeker (oregistrerad)

Recommended Posts

Sunseeker (oregistrerad)
Postat

Jag arbetar i Cubase SX och brukar exportera mina låtar som 24 bitars .wav.

Sedan använder jag WaveLab för mastring där det brukar blir EQ, multibanskompressor och limiter.

Sedan brukar jag rendera låten och "spara som" .wav i 16 bitar för att låten ska funka i vanliga CD-spelare.

Vart sker ditheringen och är det något jag behöver bry mig om, eller sker det automatiskt i min process (via limitern eller i Wavelab när jag sparar låten som 16 bitar)? Jag har nämligen aldrig gjort något "aktivt" val för just dithering, men låtarna verkar ju funka och låta ok, så....

Har sett att det finns en knapp i WaveLab för dithering, men har aldrig använt den...

Annons
Postat (redigerat)

Dither lägger du på i Wavelab när du konverterar ut mastern i 16 bitar.

Låtarna låter "ok"? Jodå, låtarna funkar ju även utan ditherbrus, och låter bra.

Men det kan ju alltid bli bättre. 😎

Så klicka för dithern i Wavelab!

...och läs mer om dithering i Dithering-tråden

Redigerat av Linus
Sunseeker (oregistrerad)
Postat

Ok. Klickar jag i dithering 16 bitar innan jag renderar hela filen med compression etc.? Eller gör jag det efter rendering när jag ska spara ner filen? Eller spelar det ingen roll?

Ska kolla in tråden du rekommenderade också...

Postat

Dithering är det absout sista du ska göra på din låt.. Det görs automatiskt då du renderar för 16 bitar i Wavelab. Den som brukar funka bäst bland Wavelabs medföljande pluggar är UV22 HR. Om du däremot har Wavespluggarna så skulle jag rekomendera Waves L2 som då dyker upp i ditheringalternativen.. Waves L2 är också en väldigt duglig masteringslimiter... Jag brukar välja preset "Hi Res CD master".

En sak till .. då du exporterar ur Cubase, välj att exportera som 32-bit floating point Wave i stället för 24 bit... Det är det format Cubase jobbar internt med.. Då bitomvandlar du endast 1 gång i stället för 2 som nu.. 😎

Postat
Klickar jag i dithering 16 bitar innan jag renderar hela filen med compression etc.? Eller gör jag det efter rendering när jag ska spara ner filen? Eller spelar det ingen roll?

Det spelar roll. Du klickar i dithering innan du ska rendera ut låten. Om du klickar i dithern utan att rendera, så händer inget.

Du gör alltså en masterrendering inkl. effekter och, som hegobald säger, allra sist i den kedjan kommer dithern - det absolut sista du ska göra på låten.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.