Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Funderar på att byta upp mig lite när det gäller mixerbord/mikpreamp... -Har en gammal Behringer-mixer nu.

Blev tipsad om Yamahas MG-mixrar och MG12/4 verkar ju alldeles lagom stort och fint...

Funderar dock på om det vore smartare att köpa en 2-kanals preamp och köra både sång och synthar genom den direkt in i datorn för att slippa behringer-brusifieringen...

Men det är ju förstås klart smidigare om man kunde köra allt genom ett mixerbord och slippa att koppla om sladdarna varje gång det är dags att spela in...

Så huvudfrågan är väl kanske nåt åt det här hållet: Är det stor skillnad i kvalitet mellan mickförstärkarna i Yamaha-mixern och en separat 2kanals preamp i 2000kronorsklassen?

Annons
Postat

Nu har jag ingen erfarenhet av några av dina alternativ men

jag skulle tippa att ljudskillnaden är minimal.

Men för att slippa kopplar in och ut kablar hela tiden så

inhandlar du en Patch samtidigt så är det problemet löst.

Postat

Om du tar en bra preamp, så blir skillnaden väldigt tydlig jämfört med det gamla Behringerbordet. Tar du något halvdant, så blir det förmodligen ganska liten skillnad... 🙂

Ett exempel på en extremt bra 2-kanalig preamp till lite pengar, är Line Audio Design DMP, som ligger på 2750:- och lätt kan mäta sig med betydligt dyrare alternativ. DMP är både lågbrusig och ger en mycket ren och ofärgad signal. Det är ett svenskt märke - och de tillverkas av en entusiast som är mycket petig när det gäller ljudkvalitet, men som ändå inte vill ta för mycket betalt, även om det hade gått att göra med tanke på kvaliteten... 🙂

Postat

Hmm.... Ok.

Uj, det är svårt det här... Jag är ju rejält sugen på en ny mixer, men samtidigt så vore det ju fint med en riktigt bra preamp också... (Har en känsla av att Linnéa skulle uppskatta om vi för en gångs skulle köpte en musikpryl som i första hand var riktad till henne... 😛)

Och jag har fått reda på att jag utan problem kan koppla in mina synthar direkt i ljudkortet. Trodde att det skulle bli problem att koppla in en obalanserad signal (synth) in i en balanserad kontakt på ljudkortet (ESI Juli@), men det verkar det inte som... Så då är ju behovet av en 2kanalig preamp inte alls lika stort... *dags att leta monopreamps!*

....fast det där Yamaha-mixerbordet vore ju ändå bra att ha.... 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.