wonderboy Postat 12 oktober 2005 Postat 12 oktober 2005 På söndagskvällarna sitter jag och min synthare och trackar synthar till våra små låtar. Ett problem dyker upp. Jag har gett honom de aktuella versionerna på DVD-R. Dem tar han hem till sig. På dem finns alla andra instrument och röster, hela sessionen. Jag har suttit med en Mac G4 med Tiger, Digi 002 eller M-box, PTLE 6.9.2. Syntharen har PC med M-box och PTLE 6.4. Han sitter hemma och lägger upp synthar i midi. Han bestämmer vad som skall spelas och med vilka ljud. Sen träffas vi igen och då har han med sina synthar och en bränd skiva med sessionen som nu alltså också innehåller midifiler. Nu sätter vi oss och går igenom spelet och ljuden. Nu händer nåt spännande (not!). Jag använder hans Korg N1R som exempel. Allt han spelat in på Midi har varit snortajt hemma hos honom. När vi sitter framför G4:an med Tiger, Digi 002 och PTLE 6.9.2 så är midispåren behäftade med en latency. Han har alltså imorterat midiinformationen från sin dvd-disc in i min version av sessionen. Vi satte oss och plöjde igenom manualen och hittade den där "offset-funktionen" där man kunde kompensera för denna latency. Vi läste oss också till hur man kunde göra för att mäta hur mycket "offset" synthen hamnar. Det handlade om 222 samples. Vi justerade detta och sen funkade det klockrent. Igår kväll ringde syntharen mig. Han hade gjort samma mätning hemma på sin PC-studio. Han hade en "earlency" på 60 millisekunder! Vad beror detta på? Är det PC/Mac, M-box/Digi 002 eller något annat? Sen finns det ju ett "Midi studio setup" där man skall gå in och tala om vad för midiutrustning det är man kopplar till programmet. Där finns Korg N1R med i listen. Borde inte den funktionen finnas inmatad där så att systemet går in och justerar "offset" för olika typer av midiutrustning? Eller finns det någon annanstans i PT ett ställe där man kan "hämta in" denna info? Detta är ju bökigt, speciellt om man har ett antal olika synthar. Det har vi. Tacksam för svar, förslag på alternativa arbetsmetoder och försök till förklaring till varför detta fenomen uppstår och varför det skiljer sig mellan olika datorer/system. Fick en liten fundering till: Finns det risk att det blir latency när vi trackar de "offset-justerade" midispåren till audiofiler? En till: Är Logic Pro 7 bättre på den här typen av syssla?
ostkaka Postat 12 oktober 2005 Postat 12 oktober 2005 (redigerat) Har du provat ställa latencyn i hela programmet, de kan ju vara som så att latencyn på ljudkortet inte är ställt på samma sätt. Har ni kollat så att ni har samma inställning med hårdvaran om båda tillexempel står på 128 samples så att det inte skiljer där.... Redigerat 12 oktober 2005 av ostkaka
favino Postat 21 oktober 2005 Postat 21 oktober 2005 "Fick en liten fundering till: Finns det risk att det blir latency när vi trackar de "offset-justerade" midispåren till audiofiler? "" Med M-box (åtminstone med mina grejer) så får jag latencyproblem när jag spelar in mina midigrejer till audio för mix. Dock är det lätt att åtgärda, endera genom att mäta som du berskrevoch justera mer matematiskt korrekt, eller helt enkelt genom att titta på regionen (vågformen) i grid läge, man ser oftast latencyn om man förstorar upp en bit.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.