Jump to content
Annons

Cymbaler olika material och klang?

k9 (oregistrerad)

Recommended Posts

k9 (oregistrerad)

Jaha! Så var det en till sak som jag undrar över. Om jag vill ha ett sprött och fint sound ifrån mina cymbaler villket matrrial skall jag välja då? Kanske kan ni föreslå ett märke eller rentutav en serie som kan vara lämplig. Tycker att de symbaler som ingick i trummköpet låter klonckigt på någott sätt. Kul att spela bluesrock på men........

Dela på andra sajter

Annons

Metalller som anvandes for cymbaler, ar koppar, tinn, silver, bronze, nikkel, då i legeringar. (alloy - på engelska )

Bronze ar ett material som anvandes mycket i billiga cymbaler. ZBT från Zildjian ( Zildjian Bronze Technology ) ZXT från Zildjian ar bearbetat lite annorlunda enn ZBT, o låter mera rock-typ. Andra billiga ar Paiste 302 502 Alpha, Camber från Sabian, Headliner från Meinl, Stagg, Wuhan, o många andra.

Jo mera koppar o tinn o silver det ar i legeringen, jo battre låter dom. Bearbetningen spelar forstås en hel del, elr. det mesta...

Svarvning, hamring, rå eller polerad yta, "xtra-shine" yta.

Storleken på "the bell" på cymbalen spelar en stor roll for hur cymbalen låter. En "flat ride" låter veldigt tort. ingen pling.

Det finns så mycket att skriva om det har....

Dela på andra sajter

aldrig hørt talas om Paiste Duo. Jag har "studerat" instrument-kataloger i snart 30 år...hehe.

Ar det Ride-cymbalen du ar missnøjd med ?

Hva har du for storlekar o sånt ? Det påverkar ljudet mycket såklart. Tjockleken o vikten på cymbalerna.

Jo- cymbaler ar instrument.

Dela på andra sajter

Om jag förstår det rätt så vill du ha ett "snabbt" ljud som inte ringer så länge? Då ska du köpa tunnare cymbaler. De går sönder snabbare om man slår hårt på dem men de låter inte lika länge heller. Cymbalens diameter påverkar också hur länge den ringer, ju större desto längre.

På de flesta cymbaltillverkares hemsidor kan du ladda ner olika ljudexempel från varje cymbal.

Köp inte billiga budgetcymbaler bara. De låter oftast bajs och går sönder fort, så det är bättre att investera i nåt lite dyrare direkt. Masterwork är ett bra och billigt cymbalmärke. Googla.

Dela på andra sajter

Nej, inga mässingscymbaler! Det klonkar mer än en koskälla 😆

Sabians bronscymbaler B8 är billiga, men jag tycker att de låter bra. Sabians AAX är annars ännu bättre.

Hur kan Zildjian K göra dig missnöjd?

Ljust och sprött sound? Då tror jag att du gillar Zildjian Avedis Paper Thin Crash! 😉

Redigerat av Linus
Dela på andra sajter

Om vi ska jamnføra Zildjian cymbaler, så er

A - serien den "gamla" klassikern. Nestan alla gamla Zildjian som inte har nån benemning ar av A-serien. Dom har ljus klang/ton.

K serien ar motsatsen. Dom ar mørka i klangen/ton, oftast tunnare an A serien. Några ar såkallad "paper thin" o ar ennu mørkare i klangen.

Z serien ar Zildjians "rock" alternativ. Dom ar bearbetat på ett annat satt an dom andra, har mer ljusa toner, sjunger langre, "hårdare" helt enkelt.

K serien ar liksom mera jazz an dom andra. ( en jamnførelse med Paiste, vil bli gamla Formula 602 produserat t.o.m. 1974. fanns inte i 25 år, ock produseras på ny sedan 1999. Andra Paiste ar Traditionals, o helt nya Giant Beat - som produseras på samma satt som i 1967 ) En nyare Zildjian serie, ar Zildjian & Cie Vintage, som liknar jazz cymbaler från 30-40 tal, o Zildjian Konstantinople, som liknar cymbaler från 50-60 talet.

Sen har du andra "mellanmodeller" som A Custom - som ar tunnare an A, K Custom - som ar "torrare", Z Custom - som låter ennu mer an Z.

Sjalv spelar jag på Zildjian & Cie Vintage 20 " Ride, som ar en hærlig ride til storbandsjazz. Det ar en cymbal som ar noga avvagd for att passa til swing, o det gjør den. Medium thin. Den andra jag spelar på ar en Zildjian K Flat Ride 20 ". Ett mjukt sound, med masser av sssssszzzzzzz, stockljud o blir den anvand som crash, låter den mørk o torr - nestan som en snall china-cymbal.

Så jag tycker definitivt att du ska behålla dina Zildjian`er. 😛

EDit : Dom andra ar Paiste formula 602 ( från 1974 e- aldre) 18 & 20 " crashar. Mums. Zildjian 14" hihats ( tidlig 70-tal ) A splash, A china, Paiste 2002 hats ( från 1974-77 m/ svart logo ) Sabian AAX Splash, Meinl Raker splash, Paiste 2002 Bell.

Redigerat av tamadrummer
Dela på andra sajter

Min bästa cymbal var en gammal Sabian från en serie som hette III. En 20" ride med asbra, soft, rökigt sound och helt fantastisk att crasha med. Inte speciellt väldefinierad attack men otroligt varm... den var min första ride som höll i kanske 3 år och sen sprack den och nu använder jag den mest som effektcymbal. Nuvarande ride är en Sabian AAX Stage Ride, och den är jag inte lika nöjd med. Alldeles för tjock och lång klang, men den låter bra om man tejpar den lite.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.