Jump to content
Annons

Blandat noise


Arete

Recommended Posts

* ARTIST/GRUPP: Arete

* GENRE: noise

* KOMPOSITÖR: Mattias Andersson

* EV. MEDVERKANDE: Min döda preamp och herr bitrman

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: mp3

* STATUS: Färdiga

* LÅTLÄNK: kommer kontinuerligt

Gjorde igår 11 noiselåtar enbart på min trasiga behringer preamp genom en alesis bitrman. Jag kommer att lägga upp en låt per dag under den närmsta tiden, ska försöka börja med dom mer lätttillgängliga för att avsluta med dom mest mystiska :-) Det är ett minimum med effekter, som mest tror jag att jag använder tre pluggar på samma spår (något enstaka delay och något chorus). Den sista låten, den döde pratar, var den första jag gjorde och den mest mystiska i gänget och den har redan smugit sig ut här på forumet.

1: Jaktlandslaget

2: kritisk massa

3: uppfall

4: kseroks

5: resultatjakt

6: nattarbete

7: refraeng

8: propaganda

9: Rock'n'noise

10: how to clean pet urine

11: Den döde pratar

och självklart måste det komma bonusspår:

12: Stigfinnare

13: Whirlpools

14: Time

15: Serpent

PS. Om du inte vet var du ska börja, ta den senaste :-)

Redigerat av Arete
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har höga förväntningar på din följande låt-serie! Jaktlandslaget var verkligen en mjukstart. Skön låt ju! Gött, dovt sound.

Keep it comin'!

Hare bra!

//iHz

Link to comment
Dela på andra sajter

ska försöka börja med dom mer lätttillgängliga för att avsluta med dom mest mystiska

Vågar jag ens logga in om en vecka? 😳

Det låter helt stört på sina håll men jag antar att det är en komplimang vad gäller detta 😛

Detta är egentligen inte min kopp med te men jag skulle lätt kunna se detta oväsen passas in som stick och mindre inslag i mer melodiska låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kallar detta för Noise, men är det inte EAM* du sysslar med egentligen? Låter som det iallafall. Om inte, vad är definitionen av Noise?

Fast i EAM är det väl helt tabu att ha något som håller någon form av takt överhuvudtaget 😱

Lät ballt iallafall !

*EAM=Elektro Akustisk Musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Då så är det dags för nästa...

2: kritisk massa

Lugn och ambientaktig monoton noise. Denna är helt livespelad, körde mestadels med volymkontrollerna på preampen och bitrman samt bypass bitrness med bit reducern.

Och lite svar:

@iHz: Får börja med en liten mjukstart, låt 2 är också ganska mjuk :-)

@pluffo: Hehe, det är inte förrän låt 9 som det börjar bli riktigt våldsamt, fram tills dess är det mer lugnt och (nästan) rytmisk noise som gäller :-)

@xarl: Noise är ett rätt flytande begrepp. Just jaktlandslaget kan nog kallas electronoise egentligen. Har inte hört talas om EAM någon gång, kan du förklara begreppet lite närmare? :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, det här är väl ändå inte EAM? Just A:et i EAM skvallrar väl om att det isf borde innehålla akustiska instrument, typ att man gör musik av ett gnisslande rör och en gammal sopborste, med hjälp av elektronik.

Arete: Trevliga låtar 😆 Lite väl mycket chorus/filtersvep för min smak, kanske. Det låter lite effektplugg helt enkelt. Roligare att göra klangförändringar i ljuden redan när de skapas i sådana fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kritisk massa

Mer koolt än bra. Men man lär sig väl...

Lite monotont för min smak men den var bättre än "den döde pratar".

EDIT: fan den slutade ju just när det började hända saker.

Redigerat av claypool
Link to comment
Dela på andra sajter

3: uppfall

Ett smått mystisk stycke. Återigen helt livespelad, basrytmen är volymreglaget på preampen, övriga är framvridna på bitrman. Rätt skönt, nästan meditativt, såhär på nattkvisten.

Redigerat av Arete
Link to comment
Dela på andra sajter

4: kseroks

Ett mer ennerverande stycke. Impulsen är från preampen, den trycker ut en ordentlig spik när man trycker på den :-) Varnar för att första ljudet är rätt starkt, så sänk lite innan ni drar igång den ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Och lite svar:

@xarl: Noise är ett rätt flytande begrepp. Just jaktlandslaget kan nog kallas electronoise egentligen. Har inte hört talas om EAM någon gång, kan du förklara begreppet lite närmare? :-)

Elektroakustik musik härstammar från en konstform som utvecklades i frankrike under 50-talet som kallas "Musique concrete". Bygger i grunden på elektronisk manipulering och bearbetning av akustiskt material. Kanske inte låter så extremt idag men då var det ju det. Konstformen lever dock än idag och förvaltas främst av Stiftelsen för Elektroakustisk Musik i Sverige, EMS.

Dom anordnar kurser och utbildningar i både komposition och ljudteknik (via folkuniversitetet). Man får dessutom tillgång till de studios de har efter avslutad kurs, gratis!

http://www.ems.rikskonserter.se/default2.asp

Kolla även in:

http://www.fylkingen.se

eller detta:

http://www.seams.nu/forum/active.asp

Googlade och hittade bl a följande definition av Elektroakustisk musik:

Elektroakustisk musik kallar man sådan musik som blivit till efter att man spelat in och bearbetat ljud eller framställt ljud på elektronisk väg. Denna musik är oftast av experimentell art och kan väcka frågor som t. ex. var gränsen mellan (o)ljud och musik går. (Med elektroakustisk musik menar man därför inte vanliga inspelningar av musik och sång eller vanlig el-förstärkning av instrument som hos t.ex. elgitarr.)

Man skiljer mellan två typer av elektroakustisk musik:

konkret musik som utgår från inspelade ”riktiga” ljud (t.ex. gatubuller, mänskliga röster, fågelkvitter) och som man sedan mixar.

musik som består av rent elektroniskt framställda ljud (t. ex. synthljud eller ljud framställda via dator).

Redigerat av xarl
Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, det här är väl ändå inte EAM? Just A:et i EAM skvallrar väl om att det isf borde innehålla akustiska instrument, typ att man gör musik av ett gnisslande rör och en gammal sopborste, med hjälp av elektronik.

Utvecklingen går ju framåt så begreppet EAM kan ju kännas aningen omodernt dag.

I det här fallet kan man ju se Behringern som A:et, ljudkällan, som man sen gör konstiga grejjer med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ordinerat mina öron en ordentlig vila från ilsknare saker nu (Makaris högresonanta grejer i Norrköping var inte så nyttiga tror jag), så jag återkommer om nån dag eller så med lite kommenater... 🙂

Kom just på att jag egentligen inte på allvar nån gång försöka mig på att göra "sånt här" själv. Min Wavestation är faktiskt rätt så kul att sitta och leka fram evolverande bruslandskap på... 🙂

Vi hade en performance på en konstutställning en gång för länge sedan där jag+Ws och två kompisar med varsin NordModular och Linnéa+mick satt och förde oväsen... Det var kul! 🙂

Oj! Off topic...? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Är mitt i lyssningen av kritisk massa. Inom genren noise är den här verkligen meditativ alltså! Lite för enformig tycker jag. Mot slutet skulle jag overdriva den där svepande basgrejen riktigt mycket, tills det bara återstod ett långt, äckligt, skitirriterande pissljud. Men det var ju mjukstart som gällde. 3/5

Uppfall: Väldigt bubblig och jätteskumt track det här! Får lite psykopat/mentalsjukhus/hallucination-känsla över den här, och det är precis vad jag gillar! Skönt med lite takt nu också. Filtersvepen tycker jag ska låta som dom gör. Dom bidrar till den där psyko-känslan. I like! 5/5

Kseroks: Überskön takt med dom där ljuden! Gryyym.... Lite mer brus och övertoner bara. 😉 Känns lite tom.. Ihålig. Rent musikaliskt. Skulle vilja ha något mer ljud som utfyllnad. 4/5

Resultatjakt: Det känns som att det första ljudet ska tona ut. Jag blir galen när det inte gör det! Och jag vänjer mej inte heller vid att det inte gör det. Det är är precis vad som är syftet med noise: Det ska vara provocerande. Med två såna här enkla ljud kan det bli väldigt irriterande ändå. Upprepning med små förändringar. Det här skulle driva vansinne på vem som helst! Härliga overdrives också. 5/5

Längtar tills vi får mer brus, mer overdrives, mer skrikande pre-ampar, mer volym!

Hare bra! And keep up the good work! 🙂

//iHz

Link to comment
Dela på andra sajter

6: nattarbete

Ett steg mot känslan när man jobbar som fan på natten för att få något klart i sista sekunden. Positiv stress helt enkelt, känslan av att man får något gjort. Lite mer bas och brus i denna.

@iHz: Roliga tankar om låtarna, kul att höra :-) Spår 8-11 är det mer dist och volym i :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppsan, höll på att glömma :-)

7: refraeng

Lite lugnare, lite irriterande. Det är definitivt inte en refräng. Taktklicken (nästan i takt iaf) är gjorda genom att byta konfiguration på bitrman medans jag spelade in (därav det ganska slumpmässiga klicket).

Link to comment
Dela på andra sajter

Nattarbete - Häftig med den där "helikopter-takten"! 😆 Senare i låten smetar den där helikoptertakten ut sig. Detta gör låten himla irriterande, vilket är en bra sak i sådana här sammanhang. Snart blir hela låten basig och brummig. Me like alot! Kunde haft med lite mer variation i form av lite fler ljud. Inte överflödigt, men några till. Den här låten ska vara minimal så lägg inte på värsta ljudmattan eller något. 3/5

Refraeng - Shit vad jag diggar den här! En av mina favoriter hitills. En basrundgång, några klick och lite adnra ljud är det enda man behöver! Just de andra ljuden i samarbete med klicken is just great! 5/5

Propaganda - Skön, äckligt klickig bastakt med uschliga, skitiga brusiga, irriterande småljud. PERFEKT!!! Hur härlig som helst med de där svepande, sågtandsljuden. Blir aldrig tråkig. Avslutningsvis smetar du ihop allt och brusar till det rejält. Mm! Går en rysning genom kroppen. Sågtandsljudet "wah-wah:ar" ner och låten slutar med några småljud till. 5/5 😱

Rock 'n' Noise - Oh Yeah! *skruvar upp volymen* Fan vad gött med lite bas äntligen! Gud vad hård den här var! Exakt vad jag gillar! Det här är min typ av noise. Hårt och provocerande. Måste säga att det här är den bästa låten hittills! Och du har en massa variation här också! Vi ett tillfälle tar du bort basen och triggar upp sågtandaren och låter den köra lite. Efter ett tag ökar du basen också. Du blandar olika basljud på hög volym. Högtalarna dundrar. När du kör den där "bergochdalbane-basen" blir jag alldeles till mej. Med samma bas pitchar du den upp och ner i snabb takt. Fan vad jag ryser då!

Nä, nu ska jag inte beskriva hela låten i text om hur den lät. Vill bara säga att ALLA ljud du har med i den här låten är häftiga! 5/5 Helt klart! 😆

Avslutningsvis vill jag utnämna dej till kung över (trasiga) pre-ampar och btrman:ar! Och att du är grym inom genren noise, är det ingen fråga om saken.

Keep up the good work!

//iHz

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sagt det förut. Jag brukar alltid lyssna på dina sjuka projekt. Ibland tycker jag de är mycket intressanta, ibland juvliga och bland säger det mig inte mycket. Hela detta projektet är för svårt för mig iallafall. Men nästa gång kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

10: how to clean pet urine

Rå, ond och minimal. Namnet kommer från en sökning på eniro (det finns en search spy på eniro.se :-) ). Det var ett så fult rim att det bara måste användas :-)

@iHz: Mycket intressanta åsikter, kul som fan att se vad folk som verkligen gillar genren tycker :-) Man tackar, man tackar.

@Ägget: Jag lovar, nästa sak som kommer upp på forumet kommer inte att vara lika trasigt :-) Jag funderar på lite pop... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

how to clean pet urine

Asså Du är kan inte vara klok! 😆 Du KAN inte det!

Bara titeln, och sedan bara ett brum. Jag skrattar halvt ihjäl mig,

inte för att vara elak utan för att jag är helt förbluffad över Ditt

intresse och engagemang med det här. Oj vid 02.07 kommer första

effekten!! 😆 Var har Du fått den här idén ifrån? 😆

Bara att komma på den är i det närmaste ofattbar! Modigt av Dig att lägga ut detta,

hoppas folk är snälla mot Dig. 😛 Men Du fick mig på gott humör.

Nad

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är klok som en uggla som är för lat för att flyga så han tvingar kalsong på taket att fladdra med sin propeller så det känns som han flyger ;-)

Titeln är ju underbar, ett så helt spontant rim :-) Vi höll på att skratta ihjäl oss när vi såg det på eniro :-)

Själva ljudets uppbyggnad är det intressanta med noise (iaf för mig). Just denna är ytterst minimalistiskt uppbyggd, den största rörelsen i ljudet är preampens mycket mystiska fasskiften samt hur mycket jag distade den. Man kan jämföra det lite med minimaltechno, där bara något slag förändras ytterst sällan. På samma sätt som det slaget kan kännas riktigt skönt så tycker jag att en subtil ändring i disten kan vara skönt i ett monotont brusspår (trycker upp/skapar nya frekvenstoppar).

Det är det som är det sköna med noise, att gå ifrån fokuseringen på melodier eller rytmer till att fokusera helt på ett fåtal ljud som utvecklas. Det är helt enkelt roligt att utforska landet mellan musik och icke-musik, att ifrågasätta sig själv om vad det egentligen är som gör att man gillar vissa ljud ensamma eller i kombination :-)

Sen ska man inte ta det på allt för mycket allvar heller, mitt mål med all musik/ljud jag gör är att försöka få fram en reaktion hos den som lyssnar. Din glädje glädjer mig :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kommer bonusspåren som en klump:

Stigfinnare

Första bonusspåret, lite mer sekvensat men i samma stil.

Whirlpools

Tunggungande sak, mer polerad och med sång.

Time

Lite twistat stycke, med sång och lite annorlunda ljudbild.

Serpent

Tillbaka till bruset, är inte helt nöjd med sången i början men funkar fint på slutet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...