Jump to content
Annons

Hur exporterar jag ljud?

jcvaihalen (oregistrerad)

Recommended Posts

haj!!

jag har spelat in i cubase och jag skulle vilja bränna ut det till en skiva.

Hur gör ni för att få det på en skiva lr göra om det till en vanlig ljudfil?

Redigerat av Olsberg
Dela på andra sajter

Annons

Wow... Det där får nog sägas tillhöra det mest grundläggande. Jag är inte den som brukar hänvisa till manualen, men du kanske borde försöka titta lite i den?

Så här exporterar du dina låtar:

File -> Export -> Audio Mixdown

Välj i vilken mapp du vill spara filen och skriv in ett filnamn. Välj format (ska du bränna filen så väljer du .wav). Klicka därefter på Save.

Dela på andra sajter

När du exporterar kommer det att vara området som omringas av Left och Right Locator som exporteras. Tipset är att markera samtliga Parts i projektet, högerklickar och välja Transport->Loop Selection. Sedan kan du förlänga slutet en aning för att försäkra dig om att ingen reverbklang klipps av.

/Majken

Dela på andra sajter

jag har gjort så att jag klickar på exportera och sen audio mix down men sen står det att man ska justera rigth och left sen kan jag inget mer vad ska jag göra sen då?

Dela på andra sajter

jag har kollat efter manualen men jag hittade den inte

ä det nån som vet vart jag kan lada ner den?

det skulle vara jätte schyst det!

Dela på andra sajter

Wow... Det där får nog sägas tillhöra det mest grundläggande. Jag är inte den som brukar hänvisa till manualen, men du kanske borde försöka titta lite i den?

Så här exporterar du dina låtar:

File -> Export -> Audio Mixdown

Välj i vilken mapp du vill spara filen och skriv in ett filnamn. Välj format (ska du bränna filen så väljer du .wav). Klicka därefter på Save.

Har haft en del problem med audio mixdown funktionalliteten i Cubase, då den

i vissa fall helt enkelt inte tar med alla VST-instrument på wav filen.

Har du två maskinen och en extern mixer, så är det bästa att köra stream över

till burk nr 2 och spela in den i t ex Soundforge...

Dela på andra sajter

Har du två maskinen och en extern mixer, så är det bästa att köra stream över

Det låter oerhört jobbigt. Har aldrig haft några sådana problem. Det ska naturligtvis inte var på det viset. Har du gjort någon felsökning eller hört med supporten?

Dela på andra sajter

Har du två maskinen och en extern mixer, så är det bästa att  köra stream över

Det låter oerhört jobbigt. Har aldrig haft några sådana problem. Det ska naturligtvis inte var på det viset. Har du gjort någon felsökning eller hört med supporten?

Ska kolla lite ifall jag hittar de projekt där jag råkat ut för detta, och

grotta lite. Ska kolla vilka pluggar som har varit inblandade. Återkommer.

Dela på andra sajter

När jag kör med Audio Mixdown så får jag bara med VST pluggarna och div wave-spår. Jag får inte med t.ex. Microsofts egna ljud som finns på ljudkortet. Är det nån som vet vad det beror på?

//Bosse

Dela på andra sajter

• 1 månad senare...
När jag kör med Audio Mixdown så får jag bara med VST pluggarna och div wave-spår. Jag får inte med t.ex. Microsofts egna ljud som finns på ljudkortet. Är det nån som vet vad det beror på?

//Bosse

Det beror på att det du kallar för "Microsofts egna ljud" - som gissningsvis är en intern midi-synth på ljudkortet, aldrig passerar Cubases "ljudmotor" mer än just som midi.

Vad du måste göra är att spela in dessa spår separat först. Då måste du se till att det som spelas in är midisynthen. Detta brukar man kunna kontrollera om man dubbelklickar på högtalarikonen (längst ner till höger, utanför Cubase) och sedan väljer att redigera volym för inspelning. Sedan kryssar du i "välj" på din midisynth. (Denna procedur kan nog variera från ljudkort till ljudkort, men troligen är det nåt åt det hållet som gäller iaf.)

// David

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.