Jump to content
Annons

Reason snor allt CPU


RedTheatre (oregistrerad)

Recommended Posts

RedTheatre (oregistrerad)

Reason 2.5 fungerade finfint, men Reason 3.0 samt Reason 3.0.4 (där CPU-problemen från 3.0 skulle vara fixade), stjäl precis all CPU-kraft.

Mätaren går upp på rött när jag spelar mina låtar.

Systemkrav för Reason 3.0.4:

Intel Pentium III 600 MHz or better

256 MB RAM

2 GB free hard disk space

Windows XP/2000 or later

16-bit windows compatible audio card, preferably with DirectX or ASIO drivers

Recommended: MIDI keyboard with built-in MIDI interface, or MIDI keyboard and

MIDI interface

Jag har: En laptop (Packard Bell Easy Note), Pentium 4 (3,06GHz), 512MB RAM,

40GB Hårddisk, Windows XP. Ett M-Audio Audiophile USB-ljudkort, samt ett

M-Audio Keystation 49E.

Jag har inga andra program igång samtidigt som Reason, jag har testat att ominstallera såväl ljudkortet som Reason, jag har ändrat alla inställningar som går

att ändra under Preferences i Reason.

VAD kan vara fel?! Börjar bli rent ut sagt vansinnig på detta.

Tack på förhand / Henric Dagman.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
VAD kan vara fel?! Börjar bli rent ut sagt vansinnig på detta.

Ett CPU-tungt rack?

Gör en riktigt CPU-krävande låt i Reason 2.5, och som precis är spelbar under CPU-gränsen. Ladda sedan in den filen i 3.04, och datorn orkar inte att spela den längre...

Den tredje generationen av Reason innehåller mycket mycket mer kod, och alla beräkningar drar mer CPU.

Kan vi göra ett test? Skapa en truddelutt med ett tungt rack där mätaren går på rött. Ladda upp filen här, så kan vi andra testa om vi råkar ut för samma sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den tredje generationen av Reason innehåller mycket mycket mer kod, och alla beräkningar drar mer CPU.

Med risk för att verka gnällig så tycker inte jag att de nya funktionerna i 3:an motiverar den höga processorbelastningen. Jag använder 2.5 så ofta jag kan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den tredje generationen av Reason innehåller mycket mycket mer kod, och alla beräkningar drar mer CPU.

Med risk för att verka gnällig så tycker inte jag att de nya funktionerna i 3:an motiverar den höga processorbelastningen. Jag använder 2.5 så ofta jag kan.

Jag tycker att de nya funktionerna är så bra att jag inte vill vara utan dem.

Men samtidigt är jag sur för att 3:an ska vara så CPU-slukande.

Nuförtiden slukar ett leadljud i Reason lika mycket dator som 2-3 VSTi-pluggar. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag gillar med Reason är att man kan vara så spontan och "slösig" när man skapar. Om jag plötsligt tvingas börja planera, spara och vara ekonomisk med fx osv, och dessutom upplever en krasch då och då - ja då känns Cubase som ett bättre alternativ.

[/surkart] 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag gillar med Reason är att man kan vara så spontan och "slösig" när man skapar. Om jag plötsligt tvingas börja planera, spara och vara ekonomisk med fx osv, och dessutom upplever en krasch då och då - ja då känns Cubase som ett bättre alternativ.

[/surkart] 😛

Oj, har du lyckats krasha reason? Nu blir jag nästan rädd på riktigt 😳

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Gör en riktigt CPU-krävande låt i Reason 2.5, och som precis är spelbar under CPU-gränsen. Ladda sedan in den filen i 3.04, och datorn orkar inte att spela den längre...

Är du helt säker på det?

Jag måste testa det ikväll. Jag är inte övertygad om att det är så. Innan 3.0.3 vet jag att det var så, men så vitt jag vet ska trean nu vara minst lika lättkörd som 2.5.

Återkommer med empiriska resultat om ett par timmar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör en riktigt CPU-krävande låt i Reason 2.5, och som precis är spelbar under CPU-gränsen. Ladda sedan in den filen i 3.04, och datorn orkar inte att spela den längre...

Är du helt säker på det?

Jag måste testa det ikväll. Jag är inte övertygad om att det är så. Innan 3.0.3 vet jag att det var så, men så vitt jag vet ska trean nu vara minst lika lättkörd som 2.5.

Återkommer med empiriska resultat om ett par timmar.

Jag ser fram emot detta med spänning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hrm, det blir ingen test ikväll. Jag måste ha lämnat mina Reason 2.5-skivor hos föräldrarna när jag flyttade. Hämtar dem imorrn, om ingen annan orkar testa innan dess.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kör reason 3.0 och har inga problem alls, kan inte programmet så bra men jag har testat att köra många devices och effekter samtidigt och mätaren går aldrig över 2-3 gröna streck. Jag har en amd sempron 3400+ och ram på 1 gig. Vad jag gjort som kanske är skillnade är stänga av allt som är onödigt för mig i xp. jag har datorn bara till musikskapande så jag behöver inte ha nätverksgrejer igång och massa massa annat. Kolla in min länk och plocka bort det du inte använder. Mkt effektivt. Kör heller aldrig energispar på någonting eller bakgrundsbilder, windowsanimationer etc. etc.

http://www.musicxp.net/

finns flera sådana här sidor. denna är inte den bästa men hittade inte såhär på direkten. Sök själv efter liknande. Din prestande lär bli bättre, din dator utrustning låter ju helt ok.

edit: felstavning

Redigerat av Eric
Link to comment
Dela på andra sajter

RedTheatre (oregistrerad)

hmm.. måste bero på: för krävande rack eller på något fel i min Windows-konfig.

Förmodligen en kombination av för krävande rack, plus en snabb (men inte

jättesnabb) dator. Jag har två mixrar och flera stycken combinators i racket...

.. krävande blir det ju.

Nåja, får väl leva med det då.

Men då undrar jag istället: Har ni några tips på hur jag ska lyckas sätta ihop

mina låtar, då datorn inte pallar med? Ska jag typ spara två olika projekt,

där jag har typ halva låten i varje, varpå jag sedan sätter ihop dem i Reason

på något vis?

Mvh, Henrik D.

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm.. måste bero på: för krävande rack eller på något fel i min Windows-konfig.

Förmodligen en kombination av för krävande rack, plus en snabb (men inte

jättesnabb) dator. Jag har två mixrar och flera stycken combinators i racket...

.. krävande blir det ju.

Nåja, får väl leva med det då.

Men då undrar jag istället: Har ni några tips på hur jag ska lyckas sätta ihop

mina låtar, då datorn inte pallar med? Ska jag typ spara två olika projekt,

där jag har typ halva låten i varje, varpå jag sedan sätter ihop dem i Reason

på något vis?

Mvh, Henrik D.

Propellerheads har en utmärkt supportartikel på deras websida om hur du kan göra dina låtar mer processorsnåla. Jag föreslår att du kilar över dit och söker reda på den.

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

hmm...Det verkar lite mysko tycker jag me. Hemma i mitt orginal hem kunde jag göra feta låar utan att nåt hände. Jag höll datorn fri från spyware å virus och defragmenterade å sånt. Å på mina låtar gick de aldrig över grönt. nån (tre fyra) gånger lyckades jag sega ner reason. Å då var de inte mina projekt utan folks monster projekt typ symfoni låtar...Mina feta låtar med extremt långa reverb/många slöade inte ner...

Tror du borde ta en titt på din dator...

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm (oregistrerad)

Kanske är det en dum fråga, men visst har du gått in under preferences i Reason och valt ASIO-drivers? OM man inte gör det, kan reason ta mycket CPU.

Link to comment
Dela på andra sajter

RedTheatre (oregistrerad)

Jodå, jag har valt ASIO.. Har prövat med alla tillgängliga val i den menyn,

men alla ger samma resultat.

Problemet verkar iaf vara just med combinators. Det verkar ju logiskt,

eftersom att de snabbt fylls upp med en mängd instrument. Två combinators

kan lätt innehålla lika många instrument och grejor som en hel låt utan

combinators.

Jag blev tvungen att splita upp en av mina låtar i två delar idag, för att kunna

göra klart den. Tog bort hälften av instrumenten i "del 2", men ändå drog den

så mycket CPU att datorn höll på att krascha. Lite synd.. tänkte göra låten runt

12 minuter lång, nu fick den stanna vid 06:10.

Menmen, kan vara datorn. Ska ominstallera den så snart jag fixat extra

utrymme åt all skit på hårddisken. .. Vill förstås egentligen ha en riktigt

bra stationär dator, men det blir svårt med 0:- i inkomst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...