Jump to content
Annons

50 eller 100 Hz? HD-TV?

Recommended Posts

Postat

Köplista

• HTPC (med TV-kort för marksänd digital-TV)
  • Projektor med bra bild och tyst fläkt
  • Vit duk

😠

Annons
Postat
Ja, är det bara jag som stör mig på kontrasten på LCD-TV? Och kornigheten?

Jag vet inte? 😠😛

Inte jag heller! 😄😛

Som jag fattat det är väl svärtan LCD-teknikens akilleshäl. Och eftersläpningar då...

Postat
OLED verkar vara något att se framemot. Eller? 😠

Ingen aning. Måste kolla upp vad det är.

Har hört lite snack om SED dock...

Postat
OLED kommer att ersätta LCD-paneler då de är tunnare och effektivare. Finns idag i små storlekar i digitalkameror och mobiler. Kommer efterhand att växa i storlek, väntas för TV-bruk år 2008. Kommer troligen att kunna användas som vardags-TV.

OLED-TV   

+ ljusstark (kräver ej mörkläggning)

+ naturtrogna färger

+ ej djup alls

+ ej effektkrävande

+ billig i förhållande till bildstorleken

+ någorlunda snabb (ger vanligen ej släpsvansar)

+ inget fläktljud

+ bra bild även för dem som sitter snett framför

-+ åldring har varit ett problem men är på väg att lösas

-+ troligen bra som vardags-TV

- små bildstorlekar (> 1 tum, < 40 tum)

- för liten för att ge biokänsla

Postat
OLED kommer att ersätta LCD-paneler då de är tunnare och effektivare. Finns idag i små storlekar i digitalkameror och mobiler. Kommer efterhand att växa i storlek, väntas för TV-bruk år 2008. Kommer troligen att kunna användas som vardags-TV.

OLED-TV   

+ naturtrogna färger

+ ej djup alls

+ ej effektkrävande

+ någorlunda snabb (ger vanligen ej släpsvansar)

+ inget fläktljud

-+ åldring har varit ett problem men är på väg att lösas

-+ troligen bra som vardags-TV

- små bildstorlekar (> 1 tum, < 40 tum)

- för liten för att ge biokänsla

SED kommer nog snabbt att ersätta CRT, plasma och stora LCD då den verkar ha alla fördelar. Exakt samma färgkvalitet och snabbhet som CRT men kan göras stora och tunna som plasma. Vid volymproduktion blir de billigare att tillverka än plasma och LCD. Väntas i handeln mars 2006 men i volym först 2007. Bättre bildkvalitet jämfört med plasma och LCD. Kan liksom CRT och LCD användas som vardags-TV för många timmars tittande per dag.

+ naturtrogna färger

+ stora bildstorlekar (> 40 tum, < 80 tum(?))

+ ej djup alls

+ relativt effektsnål (50 - 150 W)

+ kan i rimlig(?) prisklass ge biokänsla

+ mycket snabb

+ inget fläktljud

+ bra som vardags-TV, men se upp för mönsterinbränning

- viss risk för mönsterinbränning och med tiden en aning avtagande ljusstyrka

Förresten, är det nån som sett den här länken?

http://video.ldc.lu.se/TV-koprad.html 😛😠

Postat
Förresten, är det nån som sett den här länken?

http://video.ldc.lu.se/TV-koprad.html  😄  😄

Lämna genast tillbaks.. Den är min 😆 (fått personligen av Mr Google)

Oops, måste missat att du postat den tidigare... 😄
..men det där om mönsterinbränningen låter inge kul?  😉

Risken blir nog knappast större än med dagens plasmaskärmar. Men visst är det tråkigt att det alltid måste finnas minst EN hake! 😄 Försämrad ljusstyrka med tiden låter ju också som en kanoninvestering. 😱 Men allt det andra som stod om SED i länkarna i texten på länken som Mr Google länkat till Hegobald som han länkade (och som jag (och du) fortsatte att länka) hit verkar ju så extremt, enormt jävla bra att jag är redo att sälja min själ. Kommer hänga på lokala elektronikhandlarens lås när dom får in en med själen fint ihopvikt i en påse. Med joggardojor på så jag kan springa till en pantbank om dom inte godtar det som betalning. För det gör väl pantbanker? 😄

Åh, vad skönt att jag slipper läsa det här. 😄

musik (oregistrerad)
Postat

Hallo Göbbar!

Först och främst, tack till alla länkar och synpunkter från alla!

Vill bara meddela en sak: Entrédörren därnere är för smal, liksom den in mot gården.

Slutsats nummer 1 blir att: Har jag tänkt kommit in med lådan genom dörren (och inte använda kranbil och svänga in den på det sättet till andra våningen), så GÅR INTE det! Däremot kan jag öppna stora på portarna och komma in på gården med lådan. Men till vilken nytta? Det är ju till lägenheten och inte till gården jag ska med tv:n.

Slutsats nummer två blir att: Med låda här så menar jag tv-lådan till tv med storleken 28" eller 32". Jag har redan försökt komma in med lådor till följande två apparater, 17" pc-skärm och bänkdiskmaskin. Det gick PRECIS, så att lådornas bägge sidor skavde emot dörröppningarna med både vä och hö sida. Alltså mäste jag ta ur en 28"-tv eller 32"-tv ur lådan, antingen på trottoaren eller i stora (bil)porten och sedan bära TV:n genom dörren från gården. Lite omständigt, men det bör gå. Hoppas det inte regnar... 57 kg väger ju apparaterna också.

Ska kolla mer tv imorgon.

😎

:musik

p.s. nummer 1: Allt brus på alla kanalerna försvann plötsligt idag, trots att jag inte avskärmat mer, köpt andra sladdar eller frågat efter nån tekniker. Bra. d.s.

p.s. nummer 2: Jag tycker generellt att alla tv har bra bild, förutom bakprojektions-tv. Jag såg en bakprojektions-tv för 50 tusen. Den var fullständigt kass! Hur fungerar (inte) såna tv? Ni verkar otroligt kräsna som inte anser att LCD-tv har bra bild. Långsamma bilder säger ni? Det är nog jag som är ännu långsammare ändå, för att inte uppfatta det? 🙂 d.s.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.