Jump to content
Annons

Cubase SX fungerar ej på Windows 98?

Recommended Posts

jcvaihalen (oregistrerad)
Postat (redigerat)

jag har alltid använt windows xp för att spela in men problemet var att alla i huset använder den datorn för att gå in på msn och chatta så jag har typ aldrig tid att spela in men nu har jag köpt en dator den har 2 gb minne (lite va?) och windows 98 men när jag startar programet så funkar den inte!!! vad kan det vara för fel?

vad behöver man för att cubase sx ska funka?

tack!!!

Redigerat av Olsberg
Annons
Postat

tack

Postat

Minns jag rätt så går det att få igång Cubase SE/SL/SX i Win98, det kräver dock en del systemfiler som inte finns i Win98 i vanliga fall. Googla lite på "Cubase SX in Win98" eller dylikt så borde du hitta något.

/Majken

Postat (redigerat)

tack ska kolla på det!!!

det står att WMVCORE.DLL inte kunde hittas

Redigerat av jcvaihalen
Postat

wmvcore.dll ligger i system32 katalogen i winxp, du kan ju börja med att prova lägga den i samma katalog i win98. Sedan kan du se om den gnäller om fler filer. Med lite tur kan du lappa ihop systemet så att Cubase funkar.

/Majken

Postat

ok tack

men den finns inte på datan kan man lada ner det lr nåt?

vet du om det finns nån bra sida där man kan ladda ner det gratis?

Postat

Sa du inte att du hade en dator med WinXP på? Lägg på diskett, bränn på cd eller skicka över nätverket om du har ett sådant.

/Majken

Postat

tack!!! men jag tror att jag fortsäter att spela in i den andra dator med xp i stället

Postat

Verkar som om folk har noll koll 🙂 För att kunna köra Cubase SX krävs Windows XP eller Windows 2000, 500 Mhz P-III el likvärdig AMD, RAM 256 (minimum, desto mer desto bättre) Dessa krav är de som är specifierade i manualen som följer med programmet 😛

Postat
Verkar som om folk har noll koll 😏 För att kunna köra Cubase SX krävs Windows XP eller Windows 2000, 500 Mhz P-III el likvärdig AMD, RAM 256 (minimum, desto mer desto bättre) Dessa krav är de som är specifierade i manualen som följer med programmet 😄

Visst är det så, men om mitt minne inte sviker mig skall det gå lura Cubase till att kunna köras även i win98. Det som krävs är lite systemfiler från en 2000 eller xp version, programmen brukar tala om vilka. Detta vet jag även gått göra med en hel bunt andra program.

/Majken

Postat
Visst är det så, men om mitt minne inte sviker mig skall det gå lura Cubase till att kunna köras även i win98. Det som krävs är lite systemfiler från en 2000 eller xp version, programmen brukar tala om vilka. Detta vet jag även gått göra med en hel bunt andra program.

/Majken

Das geschtemt..det går att få igång SX i 98 med lite modifieringar, men det är inget Steinberg rekommenderar, så det kan vara därför det är svårt att hitta information i ämnet.

/D

• 2 månader senare...
Postat

Jag körde Cubase SL "på egen risk" i Win 98, i ett år eller så, det gick rätt okej.

Jag fick räkna med följande:

- Om man öppnar många VST-fönster, och framförallt not-fönster, så blir det problem med systemresurser (vilket innebär att saker ser "konstiga" ut).

- Latency vet jag inget om, jag körde med DirectX-drivrutiner.

Jag minns inget om installationsproblem eller sånt.

// David

Postat (redigerat)

Ok, då kör vi. Du har en lådda med Win 98 och 2GB RAM. Att den startar överhuvudtaget är otroligt då 98 inte hanterar RAM större än 1 GB. Kör själv Me och gränsen går vid 1,5 GB RAM. Men i vilket fall som helst så ska det inte vara större bekymmer att köra Cubase SX på 98/98SE eller Me.

Redigerat av slaptap

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.