Hans Postat 7 oktober 2005 Postat 7 oktober 2005 Hej! Jag kom på ett litet tricks som verkligen lyfte hela produktionen! Vad jag gjorde var att jag lyssnade in var i frekvens-spektrat som lead rösten lät mildast! Det var runt 600Hz och 2000Hz, sedan sänkte jag hela instrumentalen vid dessa frekvenser med ca 2dB. Resultatet blev att jag kunde höja instrumentalen och på samma gång få rösten att höras tydligare med reslutatet att allt lät mer och mycket bättre 🙂! Lite nyfiken bara, har jag kommit på ngt unikt?... eller är detta ngt som alla mixare gör hela tiden?
Pluffo Postat 7 oktober 2005 Postat 7 oktober 2005 Man kan säga att du har uppfunnit hjulet, igen....Men det är inte fy skam 🙂
hegobald Postat 7 oktober 2005 Postat 7 oktober 2005 Grattis! Du har precis på egen hand kommit på hur man faktiskt brukar och ska jobba med en EQ i en mix 🙂 Jag är inte ironisk utan det är så att det är massor med hempulande ljudmixare som säkert inte har kommit på detta ännu..
Jonte Postat 7 oktober 2005 Postat 7 oktober 2005 Vill dock ändå påpeka att det är alldeles lysande att du delar med dig av vad du har gjort och vad du har uppnått med det 😄 Kan ju hjälpa någon annan att "uppfinna hjulet" pånytt, exempelvis mig kanske 😆 Har läst mycket om eq, men har fortfarande problem med att jag övergör det. Får bättre separerade ljud, men sämre ljudbild ändå generellt när jag jämför med före EQ:n. 😉 Så jag älskar konkreta exempel som detta.
moOd Postat 11 oktober 2005 Postat 11 oktober 2005 (redigerat) Vill dock ändå påpeka att det är alldeles lysande att du delar med dig av vad du har gjort och vad du har uppnått med det 🙂 Håller med! Bra att ni delar med er av sånt här! 😉 Generellt sätt så är det väl så man skall jobba med en mix..? Justera volymen med själp av EQ istället för att höja volymen med volymratten.. så att smalare frekvensområden påverkas och inte hela frekvensområdet. Kort och gott, mixa med EQ, inte med volymratten. Nån kanske kan bekräfta att det är rätt sätt att jobba på, så att jag inte fått det på bakfoten? 😳 Redigerat 11 oktober 2005 av moOd
hegobald Postat 11 oktober 2005 Postat 11 oktober 2005 I den "skola" jag gick fick jag lära mig att det är bättre att skära bort (dämpa) oönskade frekvenser snarare än att höjja önskade frekvenser. Med andra ord ska man med hjälp av EQ karva bort (dämpa) oönskade uttrymmen från instrument i en mix.. Göra utrymme så att alla instrument och ljud har sitt egna utrymme i en mix.. Sen kan man med gott samvete justera volymen på varje instrument via reglarna. Ofta så består ju enstaka ljud av fler källor också.. T.ex en elbas kan vara både mickad framför förstärkare men också ha en linesignal. För att inte tala om ett akustikst trumset.. Där har man många mickar som tillsamans skapar ett grundljud.
Claes Holmerup Postat 11 oktober 2005 Postat 11 oktober 2005 Precis! Det är som regel bättre att skära där det låter dåligt, än att förstärka där det låter bra. Om man har sångbaserad musik, så bör man alltid försöka lämna utrymme för sången, så att inget krigar med den - varken i musikaliskt eller i mixnings-perspektiv. Det är t ex inte så lysande att dra igång ett fläskigt gitarrsolo eller trumsolo mitt i en vers... Låter det för "fett", så att det bara blir en tjock gröt av mixen och alla frekvenser blir mättade, så har man kanske använt fel syntljud eller för många saker som slåss om utrymmet. Ett fel som många gör, är att använda för många "feta" ljud - men öronen orkar inte lyssna in sig på mer än kanske 2-3 "feta" ljud - och därför bör man hellre först leta efter lite tunnare sound så att de inte smetar ner hela ljudbilden, utan håller sig i sitt utrymme och låter annat komma fram. Det kan vara bra att ta bort olika detaljer och se om de verkligen tillför något viktigt - och om de inte gör det, så är det förmodligen fel att ha dem kvar... "Kill your darlings" och "less is more" är två slitna, men mycket relevanta uttryck i sammanhanget... 🙂
sounden Postat 11 oktober 2005 Postat 11 oktober 2005 (redigerat) Det enklaste är väll kanske att lägga på EQ på en bus eller aux för alla gitarrer då kanske? Om man nu skall sänka "alla gitarrer" -2db vid 1000-2000hz med ett visst Q värde för att framhäva sången lite bättre i mixen. Det tar ett tag att jobba sig in med att använda EQ:n som kompliment istället för bara volymreglarna. Det är en teori som de flesta är medventna om som har hållt på ett tag, men det är inte alla som använder det. btw. Någon som har ett bra tips på en bra plugg-in till Logic 7 där man i realtid kan analysera/övervaka frekvensbandet på aktuell kanal där plugginen sitter på? Helst gratis =) Redigerat 11 oktober 2005 av sounden
Claes Holmerup Postat 11 oktober 2005 Postat 11 oktober 2005 Det enklaste är väll kanske att lägga på EQ på en bus eller aux för alla gitarrer då kanske? Om man nu skall sänka "alla gitarrer" -2db vid 1000-2000hz med ett visst Q värde för att framhäva sången lite bättre i mixen. Båda ja och nej - för man vill kanske också separera de olika gitarrerna, genom att ge dem lite olika eq och olika panorering etc, om man har flera gitarrer. Lägger man alla gitarrer på en bus, så blir det ju annars eq två gånger på varje gitarr om man vill ge dem lite olika sound - en gång individuellt och en gång som klump med andra...
sounden Postat 11 oktober 2005 Postat 11 oktober 2005 är ju sant Claes, lite jobbigt om man har 10 gitarrspår då 😠 men om man bara vill ducka lite för sångspåret så borde de ju funka. Förresten Claes var det någon EQ analysator i metric halos channelstrip?
FredrikMikaelsson Postat 11 oktober 2005 Postat 11 oktober 2005 😠 Jo tack för din öppenhet, hade ungefär en liknande mixupplevelse med EQ:n här om veckan. Det är så gött när man öppnar en ny dörr! 😄 Fler konkreta tips tack!!!!!!!! //FredAsp
Claes Holmerup Postat 11 oktober 2005 Postat 11 oktober 2005 är ju sant Claes, lite jobbigt om man har 10 gitarrspår då 😠 men om man bara vill ducka lite för sångspåret så borde de ju funka. Förresten Claes var det någon EQ analysator i metric halos channelstrip? 10 gitarrer är kanske ett extremfall, men ändå... 😛 Visst fungerar det bra om man inte vill ha olika sound på gitarrerna. 🙂 Channelstrip innehåller ingen analysator, men i princip alla andra bra-att-ha saker... 😄 Den kommer förmodligen fram i dag förresten - så kan du börja leka lite. 😎
MusikMakaren Postat 11 oktober 2005 Postat 11 oktober 2005 Bra trick! ...men vad finns det för bra eq-pluggar? Har hört att olika eq-pluggar ger olika bra resultat...det handlar väl inte bara om att höja eller sänka frekvenser, visst finns det lite olika sätt att göra det på också...eller ? /Jan Olof
Piccazzo Postat 11 oktober 2005 Postat 11 oktober 2005 (redigerat) btw.Någon som har ett bra tips på en bra plugg-in till Logic 7 där man i realtid kan analysera/övervaka frekvensbandet på aktuell kanal där plugginen sitter på? Helst gratis =) Den vanliga EQ som sitter på varje kanal har jag för mig har en Analyze Knapp. Tryck in den och den agerar som en spectrum analysator. Till Pro i alla fall.Ingår i Logic HELT gratis ........ 😱 Har hört att olika eq-pluggar ger olika bra resultat Visst är det så. Det finns flera som Emulerar riktiga analoga EQ:n (URS,Sonalksis,R-serien i waves) Sedan finns det dom som försöker vara så transparanta som möjligt (övriga Waves,Oftast dom medföljande m.m m.m).. Redigerat 11 oktober 2005 av Piccazzo
sounden Postat 12 oktober 2005 Postat 12 oktober 2005 Den vanliga EQ som sitter på varje kanal har jag för mig har en Analyze Knapp.Tryck in den och den agerar som en spectrum analysator. Till Pro i alla fall.Ingår i Logic HELT gratis ........ 😱 Gött! Det hade jag ingen aning om!! kör iaf express varianten. Skall genast kollas upp. Har tänkt å uppgradera till PRO nån dag =)
Dingbats Postat 12 oktober 2005 Postat 12 oktober 2005 *under 10 Hz kan bidra till värme eller bulrighet. Hur kan det vara så, man kan ju inte höra frekvenser under 20 Hz? Och de flesta högtalare klarar inte av de frekvenserna.
Hans Postat 12 oktober 2005 Trådstartare Postat 12 oktober 2005 Hej! Det beror kanske lite på hur brant filtret är! Ett flackt filter satt vid 10Hz kommer ju skära även över 20Hz! Det finns faktiskt väldigt få högtalare som ens klarar att återge 30Hz med någon större styrka! Väldigt många tror att 40Hz är 20Hz, då 20Hz är extremt ovanligt att högtalare kan återge, de flesta subbasar är inte ens i närheten av att återge 20Hz! 20Hz är så lågt att många faktiskt kan bli skrämda av det (jag skömtar inte).
noak86 Postat 18 maj 2008 Postat 18 maj 2008 En EQ som funkar svinbra på min leadvox: - low cut upp mot 100 - skär ner nån dB på mina burkfrekvenser vid 200 och 500 Hz -sänk med smalt q värde runt 6000 (ev. använd deEsser, men logics deesser är kass) - höj upp vid 3.5KHz med q-värde 0.7 för att få mer rymd och öppenhet i rösten klart det beror på vilken karaktär i rösten man vill ha samt vilken typ av musik det handlar om... "art is what you can get away with" - warhol
lavrell Postat 18 maj 2008 Postat 18 maj 2008 klart det beror på vilken karaktär i rösten man vill ha samt vilken typ av musik det handlar om... Eller kanske vems röst det är?
DieHard (oregistrerad) Postat 18 maj 2008 Postat 18 maj 2008 Bra trick! ...men vad finns det för bra eq-pluggar? Har hört att olika eq-pluggar ger olika bra resultat...det handlar väl inte bara om att höja eller sänka frekvenser, visst finns det lite olika sätt att göra det på också...eller ? /Jan Olof Alla EQ har sitt eget ljud. Sen är det en smaksak vilken man tycker låter bäst. Detsamma gäller ju med kompressor. Vissa funkar bättre till trummor än sång. Man får testa sig fram till vilken EQ man tycker passar bäst på de olika instrumenten. Att ha tillgång till minst några EQ (och kompressorer) för att kunna skapa sitt ljud är nödvändigt. Vad mer kan man säga om att EQ:a? Har flera gånger påpkekat när frågan om mixning kommi upp att man ska eq:a med alla ljud igång . En mix är en helhet. Ändra något och det påverkar hur hela mixen låter.
DieHard (oregistrerad) Postat 18 maj 2008 Postat 18 maj 2008 Precis! Det är som regel bättre att skära där det låter dåligt, än att förstärka där det låter bra. Om man har sångbaserad musik, så bör man alltid försöka lämna utrymme för sången, så att inget krigar med den - varken i musikaliskt eller i mixnings-perspektiv. Det är t ex inte så lysande att dra igång ett fläskigt gitarrsolo eller trumsolo mitt i en vers... Låter det för "fett", så att det bara blir en tjock gröt av mixen och alla frekvenser blir mättade, så har man kanske använt fel syntljud eller för många saker som slåss om utrymmet. Ett fel som många gör, är att använda för många "feta" ljud - men öronen orkar inte lyssna in sig på mer än kanske 2-3 "feta" ljud - och därför bör man hellre först leta efter lite tunnare sound så att de inte smetar ner hela ljudbilden, utan håller sig i sitt utrymme och låter annat komma fram. Det kan vara bra att ta bort olika detaljer och se om de verkligen tillför något viktigt - och om de inte gör det, så är det förmodligen fel att ha dem kvar... "Kill your darlings" och "less is more" är två slitna, men mycket relevanta uttryck i sammanhanget... 😎 Precis! På engelska finns det ett uttryck som heter rule of forth. Hjärnan delar in musiken i fyra delar som man lyssnar genom. Låga frekvenser, lägre mellanregister, högre mellanregister och höga frekvenser. Alla instrument/sång ska passa in i det, annars kommer man inte kunna lyssna.
DieHard (oregistrerad) Postat 18 maj 2008 Postat 18 maj 2008 I den "skola" jag gick fick jag lära mig att det är bättre att skära bort (dämpa) oönskade frekvenser snarare än att höjja önskade frekvenser. Med andra ord ska man med hjälp av EQ karva bort (dämpa) oönskade uttrymmen från instrument i en mix.. Göra utrymme så att alla instrument och ljud har sitt egna utrymme i en mix.. Sen kan man med gott samvete justera volymen på varje instrument via reglarna. Ofta så består ju enstaka ljud av fler källor också.. T.ex en elbas kan vara både mickad framför förstärkare men också ha en linesignal. För att inte tala om ett akustikst trumset.. Där har man många mickar som tillsamans skapar ett grundljud. Vanligt nybörjarmisstag som de flesta(?) inklusive mig gjorde var att inte skära bort basljuden på instrument som inte ska ha det.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.