Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har i min stationära "studio" ett delta24/96 som jag anser fungerar asbra för pengarna. Dock, efter en fest 😆 igår blev det prat om ljudkort och olika program. Vilket har gjort att jag funderar på att skaffa ett digi001. Men jag vet ärligt inget om digi, förutom att det räknas som proffskort.

Jag använder CubaseSL2 som mjukvara, och eftersom Digi är pro tools så undrar jag om kortet "accepterar" Cubase, eller om det är låst till pro tool. Eller?

Är det någon på forumet som har/haft någon digi produkt ? Och iså fall, hur funkade det?

Men, jag använder mest mjukvara och mindre hårdvara, tills vidare.

Hjälp, någon?

Annons
Postat (redigerat)

Hej leere,

några tankar från mitt matsalsbord som fungerar som studio.

Jag skriver noter med ett notprogram när jag vill skapa musik. Mest är det då orkestern som spela, och jag spelar in med två mikar och ett MBox.

MBox passar mig jättebra, inga extra nätaggregat. Utmärkta mikförstärkare och utmärkt hörlursutgång. Perfekt att ta med den bärbara datorn och lite till för att spela in på plats. Jag använder ProTools LE, programmet som är med. Det fungerar riktigt, riktigt bra för mina behov. Jag klipper ju mest, lägger lite EQ och lite kompressor. Inga stora saker. (Jag leker lite med att skapa musik med syntar o sånt, men det är liksom mest för att lära mig).

MBox har ASIO-rutiner, så man kan köra andra program.

Digi001 var en gång i tiden ett riktigt, riktigt bra system. Det är fortfarande lika bra, men nu finns det en hel del andra att välja på. Digi001 består av ett kort som sätts inuti PC-n och en extern låda med kontakter och 2 mikstärkare och vad vet jag. Även 001 har ASIO drivrutiner (numera, bara att ladda ner, de fanns inte för några år sedan).

Delta är också bra. I vissa avseende är det bättre än Digi001.

Så frågan är vad vill du uppnå? Vad är det du saknar hos ditt delta som du vill ha men inte kan få med det du har idag? Vad är det för musik du vill göra som du inte kan göra idag? På vilket sätt skulle musiken bli bättre om du hade ett 001.

Om du inte kan svara på sådana här frågor är risken stor att du kastar ut pengar i onödan.

Trombonisten.

Redigerat av trombonisten
clavicl (oregistrerad)
Postat

Hur är det med softsyntar/effekter och DIGI001? Finns det en uppsjö som kör på processorn i digi001? Eller är det "bara" ad/da-omvandlarna som är bra?

Postat

Det finns ingen processor i 001 - all bearbetning görs i datorn.

Tr.

Postat

leere, om jag var du och skulle köpa nytt ljudkort till min stationära studio och inte hade tänkt använda ProTools LE så skulle jag titta åt ett annat håll. Digi001 har slutats tillverka och Digidesign gör inte längre uppdateringar av drivrutiner och dylikt till kortet.

Om ditt krav är 8in/ut finns det en uppsättning kort som klarar detta M-Audio Delta1010, E-MU 1820m, Motu 828, Ardvark.. err.. vad modellen nu heter. Nåja, det finns iaf en uppsjö kort som funkar utmärkt med Cubase och nästan 100% säkert kommer att ha drivrutinsstöd även i nästa PC/MAC OS version.

En sak att komma ihåg vad gäller Digi001 är att det inte är lika cutting edge som det var för 5 år sedan. AD/DA omvandlare med likvärdig eller högre kvalitet kostar idag mindre vilket gör att även billigare kort kan ha bättre omvandlare. Skulle detta vara ditt huvudkrav "proffsigheten" så skulle jag titta på RME eller ännu hellre Lynx som antagligen har de bästa omvandlarna du hittar på ljudkortssidan.

/Majken

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.