Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ja alltså jag vet mycket väl skillnaden på phaser och flanger till ljudet, men vad är det gör skillnad i det dom gör med ljudsignalen? Båda bygger väl på att ljudet mixas med en kopia av sig själv som är fördröjd, och vars hastighet (och därmed fördröjning) förändras över tid med en LFO? Men vad är det som gör att flanger låter tjockt och elakt men phaser svalt och ihåligt? Är det så enkelt som att flanger matar den fördröjda signalen med det mixade ljudet och phaser med det torra?

Annons
Postat (redigerat)

Hej!

Phaser är frekvens-beroende tidsförskjutning medan Flanger bara är tidsförskjutning. Flanger är två identiska ljud som förskjuts medan

Phaser är orginalet plus en kopia 180 grader ur fas, där dessa sedan matas in i krets bestående utav motstånd samt kondensator, men...

vad är då chorus? Tidsförskjutning utan variationen?

http://www.geofex.com/Article_Folders/phasers/phase.html

(Med reservation att allt jag skrivit eventuellt är helt fel!)

Redigerat av Hans
Postat

Hej!

Jag har en sångare och en sångerska som inte kan dubba, för det blir bara chorus! Dom är alldeles för tajta!

Man får dubba dan efter när dom glömt bort hur dom sjöng!

Postat
En Wah wah är frekvensförskutande.Den jobbar med en instält EQ frekvens som den förstärker eller skär.

Vakta din tunga! 😛 En wah wah förskjuter inget. Den är bara ett ställbart bandpassfilter.

Postat
Hej!

Jag har en sångare och en sångerska som inte kan dubba, för det blir bara chorus! Dom är alldeles för tajta!

Man får dubba dan efter när dom glömt bort hur dom sjöng!

Men är det inte det Du vill? Jag brukar störa mig på när jag hör folk som sångdubbar dåligt. Missförstå mig inte nu: Jag tycker att Pontare har en sjuhelsikes röst. Jag har också hört honom bl a med storband och han kan skaka liv i vilken gammal dänga som helst. Han är också duktig på att improvisera i stunden. Ni som sett honom i melodifestivalen vet att han aldrig sjunger låten lika gång från gång. Det kan röra sig om stora och klart märkbara skillnader i både melodi, frasering osv. Lyssna på inspelningen av "Vindarna viskar mitt namn", eller vad den heter. Han dubbar verkligen illa, om Ni frågar mig. Jag har hört att sådana grejer alltid varit svåra för honom att göra. Han går tydligen något enormt på känsla i stunden och har inte klart för sig hur han "angrep" låten förra gången han sjöng den, har jag hört från en som spelat med honom både på turné och skiva.

Sen kan man undra om verkligen inte teknikern hade kunnat klippa och klistra lite med ovan nämnda inspelning, men det låter sisådär, tycker jag.

Sångaren i mitt band är tvärtom. Man måste verkligen, i detalj, förklara för honom hur man tänkt sig att låten skall sjungas. Har han väl kört igenom låten ett par gånger så är det verkligt svårt att få honom att ändra på något. Detta gör att han brukar vara snortajt på dubbning men å andra sidan så är det svårt att få honom att prova något nytt sätt att sjunga en låt.

Kul info om skillnaden mellan chorus, flanger och phaser!

Postat

En flanger är i princip ett väldigt kort delay (under 20 ms) med återkoppling och modulation av delaytiden. Ekot gör att det skapas skarpa toppar och dalar i frekvensspektrat i originalljudet, modulationen gör att dessa sveper upp och ner. Återkopplingen ger en resonanseffekt.

Phasern däremot bygger på att man har ett antal s k allpass filter. Kommer inte riktigt ihåg den exakta förklaringen, men man kan säga att allpassfilter fasvänder delar av signalen. Filtren kopplas så att det första filtret matar dels till utmixen, dels till filter nummer två, som i sin tur matar till utmixen och filter nummer tre osv osv. Allting mixas sedan med ursprungssignalen och delar av denna återkopplas till början av kaskaden. Frekvensen hos allpassfiltren moduleras dessutom, oftast av en så kallad kvadratursignal (den andra lfo:n är fasförskjuten 90° mot den första osv osv). Effekten är alltså i teorin väldigt lik flangern, men de olika tillvägagångssätten ger olika ljud.

För övrigt är skillnaden mellan chorus och flanger att chorus saknar återkoppling.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.