Jump to content
Annons

Real-Time Export

Recommended Posts

Sunseeker (oregistrerad)
Postat

Jag ska mixa ner en låt som .wav från Cubase SX och har sett alternativet "Real-Time Export" vid audio mixdown.

Vad är skillnaden mellan Real-Time export och den "vanliga" exporten. Spelar det någon roll för resultatet vilken metod man använder? Hur ska jag exportera min låt?

Annons
Postat

Real Time är i.. *trumvirvel*.. Realtid. Dvs, är låten 5 minuter lång så tar det 5 minuter att exportera den 😄

Sunseeker (oregistrerad)
Postat

Att själva nedmixningen sker i realtid när detta val är gjort förstod jag (med tanke på det logiska namnet) 😄

Jag har hittills aldrig använt detta val utan enbart kört en "vanlig" audio mixdown. Alla effekter har då också kommit med, dvs inspelningen blir precis som det låter i Cubase. Så jag har undrat lite varför man skulle vilja använda real-time export. Är det om man t ex vill göra ändringar i just realtid som inte t ex automatiserade i Cubase, lite åt live-hållet?

Om jag redan har addat alla effekter, panorering, automation m.m. i Cubase finns ingen anledning att välja realtidsexporten, har jag förstått saken rätt då? Kvalitetsmässigt blir ljudspåret detsamma etc.?

Vill ju bara dubbelkolla så man inte sitter och exportera alla låtar på fel sätt och upptäcker det om ett år :rolleyes:

Postat

om du har kopplat en extern effekt enhet eller en extern ljudmodul då måste du köra real time, så att filerna processeras av ovannämnda burkar.

annars är det helt onödigt

Postat

Skulle kunna tänka mig att nedbouncen blir nogrannare eftersom burken tar mer tid på sig, fast å andra sidan skulle man säkert inte höra någon skillnad, sedan så jobbar väl ändå CPU'n till max och gör sitt jobb korrekt när man gör en sk vanlig bounce eller? :rolleyes:

jag röstar på zagor's förslag, det där med externa inputs lät mycket klokt ändå. 🙂

Postat

Körde ett projekt för ett tag sen, som datorn inte pallade. Så det poppade mest och sprakade. Det var 5 minuter långt, men tog 10 minuter att exportera.

Skulle jag kört real-time där skulle det bli just sprak. Men om datorn pallar projektet och du inte har några externa effekter, så ska vanlig export gå snabbare.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.