Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej jag undrar om det finns ett program som du gör om låtar till acapella och instrumentala...?

tex.jag vill ha den instrumentala biten men jag vill ta bort rösten..

Mvh / william

Annons
Postat

Nej, typ inte... det man kan göra är att jobba med eq, dynamikpluggar, brustvätt och automation för att få bort så mycket som möjligt av kompet t ex, men det kommer inte ge så hemskt fint ljud, förmodligen. Möjligtvis finns det pluggar som är specialgjorda för att göra sånt här.

Om du mot förmodan skulle ha en acapellaversion av en låt och vill ha ut kompet utan sång, eller tvärt om, har en "kareokeversion" och du vill ha kvar sången, så kan du testa att fasvända det ena spåret och lägga på varandra. Det funkar inte alltid, men ibland.

Det finns också vissa speciella fall där det kan funka att ta bort sången, om den är mixad spikrakt i mitten t ex så kan man fasvända ena stereokanalen och lägga ihop på den andra, men risken är att det uppstår fasfelseffekter eller att vissa instrument också försvinner.

Postat (redigerat)

Hej!

Det finns en "vocal-remover" i Cubase, innunder: Process / Stereo Flip / Subtract

Då har du fått en instrumental, efter det kan man som sagt förfina det genom att jobba med eq, dynamikpluggar och brustvätt!

Ifall det ska bli bra så hänger det mesta på om sången är mixad till "perfekt stereo" medan resterande inte är det!

Vill acapellan has tar du och gör stereofil där vänster är instrumentalen ovan och höger är låten o sen: Process / Stereo Flip / Subtract

Ibland blir det perfekt ibland helt värdelöst!

Redigerat av Hans
Postat

Det är supersvårt att få bort sången på ett bra sätt (som inte förstör resten av musiken)...

Ett sätt som jag har använt mig av, i varjefall om det är lite mer populära låtar, är att försöka hitta karaokeversioner av låtarna... Eller kanske t.o.m MIDI-versioner om man har bra synt/samplingar.

Postat

Tror nästan att den här frågan börjar närma sig "Vilket är det bästa ljudkortet?" på topplistan om den vanligaste frågan här på forumet... 🙂

Postat

Hej!

Sök på internet, förvånadsvärt många instrumentaler och acapella finns där, i alla fall om det gäller hiphop!

Beställ sedan singeln!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.